Gå til innhold

Tannlegen bytter i kopper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan være jeg er en smule hysterisk her, siden jeg vet jo at tannlegen bruker de samme utstyrene på alle, og bare vasker de godt mellom hvergang. Men da jeg var hos tannlegen i dag, så vasket de bare det en gangs plastikk glasset man får for å skylle i, og tørket det og satte det klar til neste person. jeg synes det var ganske så rart, og litt ubehaglig. Er dette vanlig? 

Anonymkode: c929a...c36

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ligger jo i navnet. Engangs. Hørtes veldig rart ut.

Anonymkode: 0900b...fc2

• Liker 2
Skrevet

Det skal de selvsagt ikke gjøre. Corona eller ei. Koppen skal være engangs, evt i et materiale som kan steriliseres mellom hver gang (stål). Kan du ha misforstått noe her? For dette høres veldig rart ut. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Steriliserer tannleger pirkeutstyr mellom hver pasient da? Det har jeg aldri sett dem gjøre, men antar at de gjør det.

Anonymkode: ccbe4...441

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Steriliserer tannleger pirkeutstyr mellom hver pasient da? Det har jeg aldri sett dem gjøre, men antar at de gjør det.

Ja selvfølgelig. De tar nytt ustyr hver gang. Så blir alt desifisert og vasket i maskin på slutten av dagen.

• Liker 8
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Først desinfiseres det, så vaskes det i såpe (de to prosessene kan slås sammen om de har instrumentvaskemaskin), deretter steriliseres det i autoklav. Hele prosessen tar et par timer. Du ser det ikke fordi det foregår på et eget rom 😊

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Ja. Først desinfiseres det, så vaskes det i såpe (de to prosessene kan slås sammen om de har instrumentvaskemaskin), deretter steriliseres det i autoklav. Hele prosessen tar et par timer. 

Et par timer? De har jo flere pasienter innom rett etter hverandre. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har flere eksemplarer av hver ting da...

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det skal de selvsagt ikke gjøre. Corona eller ei. Koppen skal være engangs, evt i et materiale som kan steriliseres mellom hver gang (stål). Kan du ha misforstått noe her? For dette høres veldig rart ut. 

Du mener vel dekontaminere? Det er ikke alt man trenger å sterilisere mellom hver pasient. Ting som kopper man drikker av holder å være rene, altså at de er kjørt i en dekontaminator eller en oppvaskmaskin. 

Men ja, måten det er gjort på i HI er selvsagt ikke holdbar.

Anonymkode: 09b80...760

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har jo mer enn 1 av hver ting da. De har masse utstyr.

Anonymkode: 6cb5e...c20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det har jeg ikke tenkt på :)

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel dekontaminere? Det er ikke alt man trenger å sterilisere mellom hver pasient. Ting som kopper man drikker av holder å være rene, altså at de er kjørt i en dekontaminator eller en oppvaskmaskin. 

Men ja, måten det er gjort på i HI er selvsagt ikke holdbar.

Det som ikke tåler sterilisering, steriliseres ikke. Da blir det desinfisert med sprit, og evt andre stoff i tillegg. Men det er ikke mange ting som ikke kan det av det som tannlegen bruker. Det er ikke nok å desinfisere koppene som brukes i tannbehandling. Det er noe annet når man drikker i andre sammenhenger, som på kafe. Da vaskes det bare i veldig varmt vann (i en dekontaminator). 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Men slanger og sånt kan de vel ikke bytte.

Anonymkode: 8ba94...e5a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bytter munnstykke og slangene suger kontinuerlig, så ingen fare for å få smitte i retur.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De blir spritet. Men den ytterste delen er ny eller sterilisert hver gang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det som ikke tåler sterilisering, steriliseres ikke. Da blir det desinfisert med sprit, og evt andre stoff i tillegg. Men det er ikke mange ting som ikke kan det av det som tannlegen bruker. Det er ikke nok å desinfisere koppene som brukes i tannbehandling. Det er noe annet når man drikker i andre sammenhenger, som på kafe. Da vaskes det bare i veldig varmt vann (i en dekontaminator). 

Nei, det er ikke alt som steriliseres da sterilisering er en omstendelig prosess. 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke alt som steriliseres da sterilisering er en omstendelig prosess. 

I tannlegepraksis skal alt som kan steriliseres, steriliseres. Vet akkurat hvor omstendelig det er, har jobbet som tannhelsesekretær i mange år....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er absolutt nødvendig. Det kan komme blod på, og dersom det kommer i et sår på en annen pasient kan det bli ganske stygt

Anonymkode: 01f37...e8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på det? Så du hva tannlegen gjorde når neste pasient kom inn? Syns heller det høres mer sært ut om pasienter kan sitte og se på andre pasienter???

Anonymkode: 3ad4a...372

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2020 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Så har de utstyr nok. Hva tror du skjer med instrumentene etter en operasjon? 

Anonymkode: d0933...908

• Opprett ny...