AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Hei, jeg har egentlig to spørsmål jeg håper noen her inne kan svare på 1. Jeg trenger å male huset. Huset er fra 1975 og jeg er ikke sikker på når det var malt sist. Det trengs nok både spyling, såpevask, skrubbing og skraping av små steder med flass. Vi skal male i en annen farge enn den huset har nå og jeg har også lyst på karmer i annen farge enn veggene. Hverken mannen eller jeg er spesielt handy og jeg merker denne jobben gir meg noe angst for å velge riktig maling, balansere høyt oppe på en stige, dagevis med arbeid etc. Jeg vurderer nå å sette arbeidet bort. Huset er 1 etasje og 110 kvm. Har dere noen råd? Evt noen formening om hva det koster å gjøre det selv kontra å sette det bort til andre? 2. Jeg er også nysgjerrig på hvor ofte dere vasker huset utvendig? Leste at dette burde gjøres en gang i året. Gjør de fleste av dere det en gang i året? 😄 Anonymkode: 41bc5...dc0
Gjest theTitanic Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Selvsagt enklest å sette bort jobben. Har du ca 40-50000 til overs så fikser noen det. De fleste vasker ikke huset engang i året men ca hvert 3 år. Det er mye penger spart på å gjøre det selv. Men du kan jo tenke på det sånn: hvor mye penger hadde du fått for å jobbe overtid på jobben din i like mange timer som det det tar å male? Kanskje ville du heller vært der for å skaffe penger til maler enn å male selv? Det tar tid å skrape, vaske og å male. Kanskje 48 veldig effektive timer på å male per strøk, 4 timer til vask, 4 timer til skraping alt ettersom hvor mye det er og 10 timer til div. Klargjøre, handle inn, stige, osv. Veldig grovt regnet om du er effektiv.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 1 minutt siden, theTitanic skrev: Selvsagt enklest å sette bort jobben. Har du ca 40-50000 til overs så fikser noen det. De fleste vasker ikke huset engang i året men ca hvert 3 år. Det er mye penger spart på å gjøre det selv. Men du kan jo tenke på det sånn: hvor mye penger hadde du fått for å jobbe overtid på jobben din i like mange timer som det det tar å male? Kanskje ville du heller vært der for å skaffe penger til maler enn å male selv? Det tar tid å skrape, vaske og å male. Kanskje 48 veldig effektive timer på å male per strøk, 4 timer til vask, 4 timer til skraping alt ettersom hvor mye det er og 10 timer til div. Klargjøre, handle inn, stige, osv. Veldig grovt regnet om du er effektiv. Takk for svar! 40 - 50 000 virker ganske fristende når jeg tenker på hvor mye jobb det er. Det koster jo også endel å kjøpe inn alt utstyr selv... Ts Anonymkode: 41bc5...dc0
purreløk Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 Vi hadde folk på befaring da vi var halvveis i malingen fordi vi innså at vi hadde tatt vann over hodet med to små barn i hus samtidig som vi skulle male huset. De som var på befaring estimerte over 100 000 kr for å gjøre en halv malejobb + maling. Huset vårt er ca 180 kvm, men underetasjen er mur og skulle ikke males. Så jeg ville regnet med at det vil koste en god del å hyre inn noen til å male. Vi endte forøvrig opp med et halvmalt hus i et par år og gjennomførte malingen selv då ungene ble litt eldre. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 1. Mener vi betalte 80 000, noe større hus 2. Vi vasker annethvert år med kraftvask. Det fikser vi selv. Velger en fin dag, setter på musikk, tar en øl. Han koster veggene, jeg spyler av, og tar spyling av rekkverk med mer samtidig. Anonymkode: 3967f...cdd
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #6 Skrevet 12. juni 2020 Vi har også fått estimat på 100 tusen, for hus over to etasjer da, så med stillas utleie. På Østlandet, hørte at prisene er annerledes (høyre) her på Østlandet. Anonymkode: 5121c...cd4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #7 Skrevet 12. juni 2020 Hvis dere lander på å gjøre det selv og har litt penger vil jeg anbefale lift. Det gjør jobben utrolig mye raskere, enklere og sikrere, og ganske gøy. Anonymkode: 7ec9b...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 Vi betalte 50 000 for vask og maling, men det var et nybygg da, så trengte ikke skrape. Anonymkode: 877ce...b70
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Det er merkelig. At man eier noe og ikke har lyst eller vergrer seg til å ta vare på det sitt eget hus. Å male er enkelt. Og så er det noe med den følelsen man får når man faktisk har gjort noe nyttig for seg selv. Ja da kan man være litt stolt og har fått kunnskap og erfaring innenfor noe man kanskje ikke var så god på i utgangspunktet. Dersom du er en sånn person som syns det er greit å betale seg ut av et helt vanlig liv så gjør det. Hvis ikke så maler dere selv, sparer et skittlass med penger og får godfølelsen på kjøpet. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER skrev: Det er merkelig. At man eier noe og ikke har lyst eller vergrer seg til å ta vare på det sitt eget hus. Å male er enkelt. Og så er det noe med den følelsen man får når man faktisk har gjort noe nyttig for seg selv. Ja da kan man være litt stolt og har fått kunnskap og erfaring innenfor noe man kanskje ikke var så god på i utgangspunktet. Dersom du er en sånn person som syns det er greit å betale seg ut av et helt vanlig liv så gjør det. Hvis ikke så maler dere selv, sparer et skittlass med penger og får godfølelsen på kjøpet. Lykke til Noen har faktisk ting å gjøre utenom å male hus. Du vet, barn, jobb, syke foreldre, sykdom Anonymkode: 3b240...e99 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 7 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER skrev: Det er merkelig. At man eier noe og ikke har lyst eller vergrer seg til å ta vare på det sitt eget hus. Å male er enkelt. Og så er det noe med den følelsen man får når man faktisk har gjort noe nyttig for seg selv. Ja da kan man være litt stolt og har fått kunnskap og erfaring innenfor noe man kanskje ikke var så god på i utgangspunktet. Dersom du er en sånn person som syns det er greit å betale seg ut av et helt vanlig liv så gjør det. Hvis ikke så maler dere selv, sparer et skittlass med penger og får godfølelsen på kjøpet. Lykke til Nei, det gir meg og mannen ingenting, null godfølelse, kun misbruk av tid. Så her leier vi inn folk til alt, selv montering av møbler, nedvask av kjøkken, gartnertjenester. Tiden bruker vi i stedet på hverandre og venner, reiser, en jobb vi elsker (og tjener mer på å bruke en time på enn vi betaler for å få vasket hus). Anonymkode: 3967f...cdd 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 Siden det er skraping så vil det koste mer enn 50k. Opp mot 100k. Også beroende på malerfirma. Men samtidig må du være obs på at malene gjør riktig jobb, du må følge med. Er mye juks i bransjen og mange firmaer kjøper inn den dårligste fargen og ikke maler nok og nøyaktig. Jeg vet da mannen min er maler på Østlandet. Anonymkode: 7a209...c1b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 Vi fant raskt ut at vi sparte 70-80 000 på å gjøre jobben selv, så da ble det sånn. Tok litt tid da... Anonymkode: b37fa...024 2
Cata Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 Tror det kostet oss 60-70 000 omtrent da vi malte bygget her for et par år siden. (Lite sameie - ikke østlandet.) Vi brukte et lokalt malerfirma.
Miewyn77 Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Mener vi betalte 80 000, noe større hus 2. Vi vasker annethvert år med kraftvask. Det fikser vi selv. Velger en fin dag, setter på musikk, tar en øl. Han koster veggene, jeg spyler av, og tar spyling av rekkverk med mer samtidig. Anonymkode: 3967f...cdd Du vet at man bare skal bruke kraftvask før man maler? Det matter ned malingen så ny maling får feste. Det er husvask man skal vaske huset med. 1
Nerine_ Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 Male hus er ganske enkelt, og en erfaring som er fin å ha til senere vedlikehold/jobb med huset. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #17 Skrevet 13. juni 2020 Dere kan gjøre mesteparten selv og ta inn noen på småjobb til å hjelpe til. Småjobber kan få 6000 kr uten å betale skatt. Hvis det er to etasjer med tak er det ikke sikkert stige holder. Dere må da bestille inn stillas, koster ca 10k for en uke. Ville regnet med 2-3 ukers jobb på huset. Farge og utstyr kan dere få for maks10k hvis dere ikke har noe fra før. Anonymkode: 7a209...c1b
Miewyn77 Skrevet 13. juni 2020 #18 Skrevet 13. juni 2020 For den prisen en male skulle hatt for å male huset kunne dere fått nytt kjøkken, eller oppgradert innvendig med nye gulv og møbler. Også er det en skikkelig enkel jobb å gjøre selv.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #19 Skrevet 13. juni 2020 Hvis dere vil leie inn folk til å gjøre jobben, så er det opp til dere, men dere gjør det like enkelt selv. Jeg (alene) bruker ca 4 timer på full vask av huset. Det gjør jeg hvert år på grunn av mye eksos, støv, pollen osv. Mannen og jeg bruker ca 40 timer til sammen på å skrape og male to strøk. (ca 120 m2 + karmer og detaljer) Det går lett i løpet av en uke når man er to eller fler om jobben. Det største problemet er veggen mot sør som enten må males ferdig før kl 10 om morgenen, eller etter kl 19. Da kan det ikke ha vært rått om natten/morgenen, eller bli rått på ettermiddag/kveld. Vi satte bort jobben en gang (for ca 15 år siden), men vi syntes at det ble for dyrt for noe vi kunne gjøre like enkelt selv. Vi leide inn gjennom et firma, betalte 40 000 kr + maling for ett strøk. I tillegg begynte malingen på sør og østvegg flasset allerede etter 2 år, det har vi aldri opplevd når vi har gjort jobben selv. Anonymkode: 5aa13...504
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #20 Skrevet 13. juni 2020 Har blitt i tvil om å leie folk til maling etter å ha sett nabohus bli malt i stekende sol (sørveggen) og i regn uten at bordkledningen fikk tørket opp. Vi fikk anbud på ca 100 000 for å male huset som har to etasjer. Vi ender nok opp med å gjøre det selv siden vi vil at jobben skal gjøres skikkelig. Anonymkode: 4f508...361
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå