AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Hva kan man gjøre for å kontrollere hormonene? Anonymkode: a56e1...0e2
Gjest Fallabella Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Ta blodprøver å sjekk om du er frisk hvis du er i tvil. Det blir vanskelig å skulle regulere noe du ikke vet noe om..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 Akkurat nå, Fallabella skrev: Ta blodprøver å sjekk om du er frisk hvis du er i tvil. Det blir vanskelig å skulle regulere noe du ikke vet noe om.. Jeg tenkte mer generelt. Anonymkode: a56e1...0e2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 Hovedgrunnen er nok for mye mat Anonymkode: 91840...84d 12
Gjest Fallabella Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte mer generelt. Anonymkode: a56e1...0e2 Da er svaret at man blir overvektig av mer mat inn enn det kroppen forbrenner. Hormonene spiller inn, men for mye kalorier er det som gir overvekt.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #6 Skrevet 12. juni 2020 Det kan være en medvirkende årsak, ja. Men langt ifra den eneste årsaken. Det er veldig mange ulike grunner til at folk blir overvektige. Få legen til å sjekke hormonnivåene dine. Om noe er galt med dem, kan det i noen tilfeller hjelpes med medikamenter. Anonymkode: a2f73...716
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #7 Skrevet 12. juni 2020 Nei....... Alt man skal skylde på. Får du i deg mer energi enn du forbrenner så legger du på deg. Det er enkel matte men folk flest ønsker å finne andre grunner. Anonymkode: 221f9...230 2
studerende Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 Hovedgrunnen er kalorioverskudd forårsaket av høyere inntak av energi enn det man forbrenner. Dersom man har høy fettprosent så kan dette påvirke hormonnivåene ved at fettvev i seg selv produserer bla. østrogen, men også sultregulerende hormoner som leptin. Det er ikke spesielt lett å påvirke disse hormonene i nevneverdig grad uten å ty til medikamenter, men det er totalt unødvendig for de fleste som ønsker å gå ned i vekt. Et av de vanligste problemene folk støter på når de forsøker å gå ned i vekt er at de undervurderer hvor mye de spiser og overvurderer hvor mye de beveger seg. Dette har mye mer å si enn hormonnivåene. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #9 Skrevet 12. juni 2020 Nei, det er forholdet til mat som er helt forskrudd. Noe som gjelder flertallet av befolkningen, man spiser feil mat. Som igjen stimulerer avhengiheten i hjernen din. Søtsaker, kaker, kjeks, boller/gjærbakst etc. Alkohol, industrimat. Lag mat fra bunnen av selv med gode råvarer, i riktig mengde. Så går du ned i vekt å får et mye bedre liv. Alle jakter på den enkle måten å gå ned i vekt på, desperate. Brukte slankekurer, ting som nutrilett etc. Galskap, aldri slank deg. Skap deg en ny levestil med riktig næring baser på vanlig mat, ikke pulver som blandes ut i en shake. Anonymkode: 73f20...b1f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #10 Skrevet 12. juni 2020 Hormonforstyrrelser er vel heller en konsekvens av, mer enn en årsak til, overvekt. Når man er veldig overvektig så blir hormonene helt out of whack noe som kan gjøre vektnedgang vanskelig, og noe som kan føre til alt mulig av metabolske tilstander og sykdommer. Anonymkode: 8e185...20f 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #11 Skrevet 12. juni 2020 Enda en en nå skal vi dissekere de tykke-tråd? 👎 Anonymkode: d110d...e67 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #12 Skrevet 12. juni 2020 Prevensjon gjorde at jeg la på meg 15 og som jeg brukte 2 år på å bli kvitt. Anonymkode: 66259...663 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #13 Skrevet 12. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er forholdet til mat som er helt forskrudd. Noe som gjelder flertallet av befolkningen, man spiser feil mat. Som igjen stimulerer avhengiheten i hjernen din. Søtsaker, kaker, kjeks, boller/gjærbakst etc. Alkohol, industrimat. Lag mat fra bunnen av selv med gode råvarer, i riktig mengde. Så går du ned i vekt å får et mye bedre liv. Alle jakter på den enkle måten å gå ned i vekt på, desperate. Brukte slankekurer, ting som nutrilett etc. Galskap, aldri slank deg. Skap deg en ny levestil med riktig næring baser på vanlig mat, ikke pulver som blandes ut i en shake. Anonymkode: 73f20...b1f Ikke bare spiser man feil mat, de fleste spiser for mye, altså for store porsjoner. magesekken tøyes over tid og vi tror vi må spise mye fordi vi ikke blir mett av mindre... Porsjonsstørrelsene er ofte dobbelt så store som det vi egentlig trenger. Prøv å spise halve porsjonen og vente 10 minutt. Som regel er man mett. Anonymkode: 5d0a9...3ce
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #14 Skrevet 12. juni 2020 Jeg har vært gjennom tre svangerskap, hvor jeg har lagt på meg 28, 30 og 26 kg. mosjonerte masse, spiste bra, men la allikevel på meg! Alt forsvinner igjen etter fødsel/amming! Uten tvil hormonelt her i gården! Anonymkode: c736b...f62
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #15 Skrevet 12. juni 2020 Ved for lavt stoffskifte kan man legge på seg lettere, og det er jo en type hormoner. Alt som skjer i kroppen vår styres av hormoner. Det er jo kroppens måte å kommunusere med seg selv på. Anonymkode: ad8ce...f44 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #16 Skrevet 12. juni 2020 Nei, ikke alltid. Anonymkode: 31e6c...7b4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #17 Skrevet 12. juni 2020 Lavt stoffskifte og pcos er to hormonproblemer som kan gjøre at man sliter mer med å ta av seg vekt. Veldig mange med pcos er overvektige, men jeg har vært normalvektig hele livet. Har nok mye å si at jeg stort sett alltid har vært ganske aktiv, frem til jeg skadet meg for noen år siden. Prøver å gå ned 5-6 kilo siden jeg var i øvre del av normalvektig nå, og jeg må si jeg merker at kiloene sitter godt og at dette tar tid. Så med mindre man er klar over at man har problemer med hormoner, så er det ikke noe å skylde på Man kan fint gå ned i vekt likevel, men det kan kreve litt mer. Anonymkode: d19d8...646 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #18 Skrevet 12. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva kan man gjøre for å kontrollere hormonene? Anonymkode: a56e1...0e2 Man blir ikke feit av hormoner, men for myr av mat og drikke og for lite aktivitet. Slutt å gi skylda på alt annet. Hva blir det neste, månefase eller skuddår? Anonymkode: 1b7da...b12
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #19 Skrevet 12. juni 2020 Kortisol påvirker vekten, der samme gjør insulin, begge deler er hormoner. Jeg har hyperkortisolisme og insulinrrsistens, og må ligge lavt mtp energiinntak for å holde vekten, eller unngå vektøkning. Anonymkode: 64ab2...0d7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #20 Skrevet 12. juni 2020 Hormoner er kroppens måte å styre hva som skjer med maten vi spiser, så ja, det er det som bestemmer om vi legger på oss eller går ned i vekt, og også hvor vekten tas fra (enkelt sagt fra fett eller muskelmasse). Hormonene styres hovedsaklig av hva, når og hvor ofte vi spiser, og av bevegelse og trening. Hvis man f.eks spiser karbohydrater ofte, vil man ha mer eller mindre kronisk høyt insulinnivå, som gjør at kroppen lagrer fett. Hvis man ikke spiser noe i det hele tatt, evt. bare fett, synker insulinnivået og "slipper fettet løs" så det kan forbrennes. Andre hormoner som ghrelin (som gjør deg sulten) styres i stor grad av hvordan du vanligvis spiser, slik at du blir sulten på omtrent samme tider hver dag. Det tar gjerne noen dager å venne seg til andre spisetider. Og en haug andre hormoner som styrer sult og forbrenning osv. Har du en sykdom eller bruker medisiner som kødder med hormonene dine vil du ofte gå opp eller ned i vekt selv om du spiser nøyaktig det samme som før. Hvis du har har diabetes type 1 (og derfor mangler insulin) vil du ikke klare å legge på deg om du så spiser bare cheesburgere og pommes frites og drikker cola. Og omvendt, hvis du har kronisk forhøyet insulinnivå er det omtrent umulig å gå ned i vekt, og kroppen vil heller skru ned tempoet og gjøre deg trett enn å forbrenne fett. Anonymkode: df759...a5b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå