Gjest as Skrevet 2. juli 2005 #1 Skrevet 2. juli 2005 Barna mine har begynt å miste sine første tenner. Hos oss har tannfèen lagt 20 kroner i glasset for hver tann. Men nå diskuteres det blant ungene i barnehagen at tannfèen er litt urettferdig. En av ungene hadde fått 100 kroner for en tann! :o Hva er vanlig hos dere?
Ann Forup Skrevet 2. juli 2005 #2 Skrevet 2. juli 2005 Da min søn er en ægte onkel skrue, da var han lur da han begyndte at miste sine tænder han ville ikke ha vand i glasset for så kunne seldlerne blive våde så da var der jo ikke andet for at lægge en 50 lap i glasset men vi lo mye af tankegange hans, da så han blev lidt ældre og flere tænder røg fik han en 100 lap.
Gjest Tore Tannfe Skrevet 2. juli 2005 #3 Skrevet 2. juli 2005 Vi gir 10-20 kroner. Ærlig talt, det er da helt unødvendig å lære barn å få så mye penger! Jeg blir faktisk litt overrasket over foreldre som skjemmer bort barna slik. De barna kan fort få et helt sykt forhold til penger. Hva forlanger de i ukelønn når det går langt mellom løse tenner?
Gjest lindas Skrevet 2. juli 2005 #4 Skrevet 2. juli 2005 går akkurat å venter på at eldste mann skal miste sin første, regner med at vi kommer til å gi 20 - 30 kr. det er vanlig rundt her tror jeg, men har hørt om tilfeller der besteforeldre har vært i nerheten og fylt opp glasset meddet som finnes av små penger... hva gjør man da? ber de komme hver gang en tann mistes?? barnet forventer vel at hver tann er "verdt" like mye...
Gjest titt Skrevet 2. juli 2005 #5 Skrevet 2. juli 2005 Tannfe? :o Nope!! Men skulle vi hatt noe slik, fikk det jammen holde med 3-5 kroner. Det er er jo mye nok for barn i den alderen.
Ann Forup Skrevet 2. juli 2005 #6 Skrevet 2. juli 2005 jeg må også sige ærligtalt et barn bliver ikke bortskjemt fordi det får en 50 lap man har bare 20 børne tænder, og min gutt han fortjener alle de penge han får, det er jo hvad man gør det til, uke penge fik jeg aldrig fordi jeg ikke gad at lave noget somhelst, her står ungerne på med at hjælpe til og da fortjener de også at få noget for det, 100 kr her i huset pr uke uaset alder så den på 13 får like mye som den på 16 samme job samme pris
Gjest LoisLane Skrevet 2. juli 2005 #7 Skrevet 2. juli 2005 Rundt tjue kroner, gjerne med så mye småpenger som mulig.
Brunhilde Skrevet 2. juli 2005 #8 Skrevet 2. juli 2005 Hos oss kom tannfeen med 20 kroner, men jeg syns venninnen min hadde en tradisjon som var minst like fin for der kom tannmusa med en gave av et slags når tennene ble felt. Tanna ble lagt under puta og om morgenen var den byttet mot en gave...
Gjest titt Skrevet 2. juli 2005 #9 Skrevet 2. juli 2005 jeg må også sige ærligtalt et barn bliver ikke bortskjemt fordi det får en 50 lap man har bare 20 børne tænder, OK.. her står ungerne på med at hjælpe til og da fortjener de også at få noget for det, 100 kr her i huset pr uke uaset
Gjest Gjesta Skrevet 2. juli 2005 #10 Skrevet 2. juli 2005 jeg må også sige ærligtalt et barn bliver ikke bortskjemt fordi det får en 50 lap man har bare 20 børne tænder, og min gutt han fortjener alle de penge han får, det er jo hvad man gør det til, uke penge fik jeg aldrig fordi jeg ikke gad at lave noget somhelst, her står ungerne på med at hjælpe til og da fortjener de også at få noget for det, 100 kr her i huset pr uke uaset alder så den på 13 får like mye som den på 16 samme job samme pris Det er da virkelig ingen som fortjener penger fordi de mister tenner, egeninnsatsen er jo ikke akkurat tyngende.... Mine har fått litt forskjellig, alt fra tyve og opp til 200 men da har pengene vært kombinert med fex feriepenger.
Gjest Sukkerert Skrevet 2. juli 2005 #11 Skrevet 2. juli 2005 jeg må også sige ærligtalt et barn bliver ikke bortskjemt fordi det får en 50 lap man har bare 20 børne tænder.quote] Du gir altså hver av ungene dine tilsammen 1000-2000 kroner for mistede tenner? Enten en 50 lapp eller en 100 lapp.
Gjest Førskolelæreren Skrevet 2. juli 2005 #12 Skrevet 2. juli 2005 Mine barn hjelper også til hjemme. Men de gjør det fordi de synes det er hyggelig å hjelpe meg, ikke for å få penger for det. Hvorfor fortjener de 100 kroner for å miste en tann? Hvis du mener de fortjener lønn for husarbeidet de gjør, så må du betale pengene som ukelønn. Tror du barna skjønner at de 100 kronene de får av deg når de mister en tann, egentlig er betaling for husarbeidet de gjorde i forrige uke? Her får barna 20 kroner for tanna de mister. Ukelønn får de ikke enda. De får det de trenger, og er flinke til å spare penger de får til bursdager og jul. Ikke lær barna å forvente å få penger for alt de gjør.
Gjest Emera Skrevet 2. juli 2005 #13 Skrevet 2. juli 2005 Her har det vært 20 kroner. Det er da nok! 50-100 kroner for å miste en tann er utenfor mine begreper!
Gjest mayamor i.i. Skrevet 2. juli 2005 #14 Skrevet 2. juli 2005 En 20 kroner for en mistet tann. Det er da snakk om barn - ikke direktører med fallskjerm... Lommepenger holdes utenom tannfelling og er en annen diskusjon. Mayamor
Ann Forup Skrevet 2. juli 2005 #15 Skrevet 2. juli 2005 hallo læs hvad jeg skriver, min søn og døtre fortjener de penge de får i uke løn da de er flinke til at hjælpe til hjemme, tanfee julenissen og gud må vide hvad folk finder på er jo ikke noget jeg akkurat stå inde for men når den nu engang er der ja så får de penge, i danmark er det gave system med tand under hovedpuden og så kommer tandfeen med gave, nu har jeg boet i mange forskelligelande med forskellige traditioner og har indordnet mig under dem selvom jeg synes nogen af dem er helt hen i vejret. Ja mine unger har fået mange penge for at miste tænder når man regner dem alle med men nu falder de heldigvis ikke alle ud på engang ellers ville jeg nok ha givet mindre, og alle ungerne mine og som de fleste ved herinde så er de mange, så har de gemt deres penge og købt sig store ting for dem, så som opsparing til cykkel, kunstløberskøjter mm. Jeg er også glad for hjælp og når de stor passer de små bare for at være snill, men når vi er så mange og så meget at lave, da synes jeg de fortjener pegen for jobben, måske fordi jeg selv var en bortsjemt drit unge da jeg var barn
Gjest Porselen Skrevet 2. juli 2005 #16 Skrevet 2. juli 2005 20 kroner pr. tann er standard tannfetakst her i huset. Og foreløpig har ingen tannløse klaget på den taksten.
Mrs. K Skrevet 2. juli 2005 #17 Skrevet 2. juli 2005 20-30 kr her i huset. Sønnen min syntes at han var i en periode med lite løse tenner, så han fannt et revekranium, pirket ut tennene og la dem til tannfeen
Gjest mayamor i.i. Skrevet 2. juli 2005 #18 Skrevet 2. juli 2005 Sønnen min syntes at han var i en periode med lite løse tenner, så han fannt et revekranium, pirket ut tennene og la dem til tannfeen Hm... Har din sønn og min sønn snakket sammen...? Han kom også med noen små spisse dyretenner av et slag... Mayamor
Gjest Leola Skrevet 2. juli 2005 #19 Skrevet 2. juli 2005 Ungene mine har fått 10 og 20 kroner for hver tann de har lagt i et glass med vann. Har riktignok aldri sagt at det er tannfeen som kommer - vi har bare sagt at tennene blir forvandlet til penger når de ligger i vann.
Gjest Madeline Skrevet 2. juli 2005 #20 Skrevet 2. juli 2005 Hos oss har de fått 20 kr for de små tennene og 50 kr når de mister jeksler. Det er mer enn nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå