Gå til innhold

Skape en bra dag for festgjester

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger av ulike private årsaker å feire med kun aller nærmeste familie til middagen. Det vil si at alle er invitert til vielse og så til fest etterpå. Med nærmeste familie menes kun foreldre, søsken og forlovere. 

Det kommer personer ganske langveisfra, så vi trenger at dette blir en dag det er verdt for dem å reise til. Selv er vi et par som reiser landet rundt for alle mulige bursdager og konfirmasjoner, selv om vi bare får vært med noen timer, men skjønner at ikke alle er på samme måte. 

Noen tiltak vi har tenkt på er: 

• Arrangere en løs grillfest dagen før for de som kommer langveisfra, der alle har med egen grillmat og vi griller i hagen eller lignende.
  • Vi skal hjelpe alle gjestene med å leie hytter der hele familier kan være mens vi spiser middag
  • En venninne av meg skal arrangere et slags "vors" for alle vennene som er invitert
  • Lage en nettside der jeg samler opp bra steder å besøke i området her + steder man burde bestille mat fra
  • Betale taxi fra oppholdsstedet til alle og bort til lokalet
  • Møte alle med en champagneskål når festen skal starte
  • Bestille nattmat klokka tolv, så det blir noe mer enn bare kakeservering

Det jeg lurer på er om flere ting vi kan tenke ut for at det skal bli en bra Østlandshelg for de som kommer langveisfra? At det skal være "verdt" turen, om dere skjønner? 

Anonymkode: c9595...c65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke invitere folk langveisfra uten å servere dem en ordentlig middag. Jeg ser ikke hvordan "ta med egen grillmat" eller en champagneskål skal veie opp for den åpenbare mangelen på kutyme. 

Helt greit at ikke alle brudepar har råd til treretters på hotell til 60 gjester, men da tilpasser man bryllupet etter sitt budsjett. Da gjør man dagen til en deilig grillfest med godt tilbehør, midtsommerfest med nykokte reker etc. hvor alle gjestene blir påspandert, men hvor regningen ikke er så høy for brudeparet.

Det må ikke være fancy, men at når man ber folk om å reise langveisfra, overnatte, bruke feriedager og generelt mye tid og penger på å feire dere, så er det noen obligatoriske ting man gir tilbake. En mettende middag og vin kommer man faktisk ikke unna å måtte tilby sine gjester.

Ikke det svaret du er ute etter, men det er det ærlige svaret, og antakelig det som vil gå gjennom hodet på dine gjester idet de innser at "bryllupet" de er invitert i dreier seg om å få hele dagen til å gå på et fremmed sted, kjøpe en takeaway-pizza i pentøy og så allernådigst få komme på fest når humøret har dalt og man egentlig føler for å gå tilbake til campinghytta og sove. 

Anonymkode: 4dc91...7e8

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger av ulike private årsaker å feire med kun aller nærmeste familie til middagen. Det vil si at alle er invitert til vielse og så til fest etterpå. Med nærmeste familie menes kun foreldre, søsken og forlovere. 

Det kommer personer ganske langveisfra, så vi trenger at dette blir en dag det er verdt for dem å reise til. Selv er vi et par som reiser landet rundt for alle mulige bursdager og konfirmasjoner, selv om vi bare får vært med noen timer, men skjønner at ikke alle er på samme måte. 

Noen tiltak vi har tenkt på er: 

• Arrangere en løs grillfest dagen før for de som kommer langveisfra, der alle har med egen grillmat og vi griller i hagen eller lignende.
  • Vi skal hjelpe alle gjestene med å leie hytter der hele familier kan være mens vi spiser middag
  • En venninne av meg skal arrangere et slags "vors" for alle vennene som er invitert
  • Lage en nettside der jeg samler opp bra steder å besøke i området her + steder man burde bestille mat fra
  • Betale taxi fra oppholdsstedet til alle og bort til lokalet
  • Møte alle med en champagneskål når festen skal starte
  • Bestille nattmat klokka tolv, så det blir noe mer enn bare kakeservering

Det jeg lurer på er om flere ting vi kan tenke ut for at det skal bli en bra Østlandshelg for de som kommer langveisfra? At det skal være "verdt" turen, om dere skjønner? 

"Husker du bryllupet til Peder og Agnes?"

- "Huff ja. Da A-laget spiste middag og vi på B-laget satt på campinghytta og venta på å få lov til å være med"

"He he, ja. Jeg tror kanskje vi hadde det like artig da - vi hadde iallefall noe å snakke om:-)"

Anonymkode: 407c4...fdf

• Liker 9
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke invitere folk langveisfra uten å servere dem en ordentlig middag. Jeg ser ikke hvordan "ta med egen grillmat" eller en champagneskål skal veie opp for den åpenbare mangelen på kutyme. 

Helt greit at ikke alle brudepar har råd til treretters på hotell til 60 gjester, men da tilpasser man bryllupet etter sitt budsjett. Da gjør man dagen til en deilig grillfest med godt tilbehør, midtsommerfest med nykokte reker etc. hvor alle gjestene blir påspandert, men hvor regningen ikke er så høy for brudeparet.

Det må ikke være fancy, men at når man ber folk om å reise langveisfra, overnatte, bruke feriedager og generelt mye tid og penger på å feire dere, så er det noen obligatoriske ting man gir tilbake. En mettende middag og vin kommer man faktisk ikke unna å måtte tilby sine gjester.

Ikke det svaret du er ute etter, men det er det ærlige svaret, og antakelig det som vil gå gjennom hodet på dine gjester idet de innser at "bryllupet" de er invitert i dreier seg om å få hele dagen til å gå på et fremmed sted, kjøpe en takeaway-pizza i pentøy og så allernådigst få komme på fest når humøret har dalt og man egentlig føler for å gå tilbake til campinghytta og sove. 

Dette. Ganske ufint rett og slett. Først må de ta med seg sin egen grillmat for så å være invitert til vielse og måtte vente mange timer, spise ett annet sted i mellomtiden, før de får lov til å komme til selve festen og få litt nattmat. Nei, da tenker jeg du enten får la være å invitere eller ha en fest hvor du har råd til å spandere middag og vin på alle. Noe annet er bare kjipt rett og slett. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt er dette planen og det er ikke på grunn av økonomi vi har valgt den måten å gjøre det på. Det er andre grunner, og ikke alt egner seg å brette ut om på KG. De jeg foreløpig har snakket med om dette har vært veldig positivt innstilt, særlig i min familie som gjerne reiser langt kun for å komme i vielsen, da den er det viktigste for dem. For dem er det da ekstra positivt at de får være med på en fest på kvelden i tillegg, med kaffe, kaker, fri flyt av drikke, live show, dans og annet. Selv har jeg og min samboer reist ni timer til et sted for å kunne delta i 3-4 timer av en konfirmasjon til hans kusine, fordi vi så på det som en anledning til å treffe familie. Dette er det vi også nå skal ha fokus på, en anledning til å vise familiene våres stedet vi bor og har bodd de siste fem årene. 

Jeg vet det ikke er optimalt, og for mange handler bryllup mye om denne middagen. Men det er nettopp derfor jeg prøver å gjøre det så bra som mulig i mellomtiden. Alle venner jeg har snakket med er glade de slipper lange taler fra fremmede mennesker og stiv middag. 

Vi ønsker å introdusere dette som en slags Østlandshelg, der storfamiliene får tilbragt tid sammen. Det er mange fine steder å spise og kose seg her i byen, og kleskoden er "sommerlig" for at det ikke skal bli for stivt. 

Det er nettopp fordi jeg vet mange syns det er kjipt at jeg spør hvordan det kan bli best mulig, så det hadde vært fint å få svar på det istedenfor kritikk. Så kan man prøve å legge egne fordommer mot dette på hylla? Det er tross alt vårt bryllup og det hadde såret mine onkler og tanter enda mer dersom jeg ikke hadde invitert dem til vielsen i det hele tatt. Er det bedre å kun invitere til vielse enn til vielse + fest? Det syns i hvert fall ikke de jeg har snakket med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og bare så det er sagt: Dersom vi skal invitere alle tanter, onkler, kusiner og fettere til alt blir det 100 stykker, ikke 60. Foreldre, søsken, besteforeldre og forlovere blir på 15 og storfamilien på 100. Og som sagt: på grunn av personlige grunner kan vi ikke ha en middag med 100 personer. 

Og min familie (onkler, tanter, fettere og kusiner) vil ekstremt mye komme i vielsen. Og da kan vi ikke la være å invitere min samboers storfamilie (og det vil vi jo ikke unngå heller). Så vi vil ikke kutte ned på gjestelista og vi vil tilby mer enn bare en vielse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du har planlagt dette bra. Hadde gjerne kommet som festgjest i ditt bryllup :)

Anonymkode: 000c4...352

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når du har reist i konfirmasjon, så har du vel fått delta på hele greia, det er forskjellen. Man inviterer ikke folk langveisfra for at de skal sitte på vent og aktivisere seg selv hele dagen, som gjest regner man med at man er invitert fordi brudeparet synes det er viktig å dele hele dagen sammen. Det er jo ikke sånn at man må invitere 100 stykker og hele slekta i bryllup, vi inviterte f.eks. ikke søskenbarn - ikke fordi vi ikke setter pris på dem, men fordi vi ønsket å sette en grense på maks 50 gjester. 

Om deres familie og venner synes opplegget høres tipp topp ut og gjerne vil bruke penger og ferie på dette, så er det jo hyggelig og usedvanlig raust. Jeg personlig hadde ikke vært helt komfortabel som vertinne, men dere må gjøre som dere føler for og du hadde jo allerede en rekke greie forslag i hovedinnlegget ditt. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis det ikke er av økonomiske grunner som du sier, så tenker jeg folk blir drastisk mer fornøyd hvis dere spanderer grillmaten. Har dere penger til det: hvorfor skal gjestene stå for grillmat selv? 

Ville hatt grillfesten med mat som du kjøper inn og mye god drikke. 

Det hele høres forøvrig veldig snålt ut. Hvis dere av personlige grunner ikke kan ha stort bryllup, men har råd til det, hvorfor må gjestene betale så mye selv? 

Og ikke minst. Enten inviterer man folk eller så lar man være. Selvsagt sier folk til deg at det er greit. Det er da ingen med normal folkeskikk som hadde gjort noe annet. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Det er en god idé at vi spanderer grillmaten dagen før.

Det er selve middagen som blir vanskelig å få til med for mange mennesker. Det kan være mange grunner til at gjennomføring av middag med 100 personer kan være vanskelig, som psykiske sykdommer, gjester med utviklingshemminger og eller asbergers eller lignende, og jeg ønsker som sagt ikke å gå inn på vår grunn til at vi vil være så få som mulig akkurat under middagen.

Så jeg spør igjen: Er det bedre å kun invitere hele storfamilien til kun vielsen? For jeg vet de blir ordentlig skuffa hvis de ikke får komme og se den. 

Og vi kommer til å gi klar beskjed om alt på forhånd. Vi skal sende invitasjonene og link til nettsiden vi lager et år i forveien, slik at alle har god til på å bestemme seg for om dette er noe de vil bruke en helg på (man trenger ikke ta ut feriedager, det er på en lørdag. Man rekker fint å reise etter jobb på fredagen og komme frem til litt grilling på kvelden om man vil være med på det). Alle kan jo si nei om de vil, så jeg skjønner ikke at det kan skade å spørre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det skal være vanskeligere å ha middag for alle selve bryllupsdagen enn at de alle skal samles for å grille dagen før og være med på fest alle mann dagen etter. 

Men om det er sånn det blir, så er vel det en fin løsning om folk er fornøyd 😊 jeg tenker egentlig at du bør stå for grillmat, men om det blir for mye styr, så bør du iallefall stå for griller, salater og annet tilbehør, drikke, fat, glass, bestikk, servietter, litt frukt og noe snacks. 

Anonymkode: 75a58...9c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At det skal komme så mange svar på noe ts ikke har spurt om, hun kjenner vel sin familie best. 

Spander gjerne grillmaten, iallefall tilbehøret. Er litt kjedelig å komme langveisfra, sulten, så måtte innom butikken for å handle til grillfest. Da dropper man gjerne grønnsakene og slenger med seg en pakke pølser og lompe. 

Hun venninnen din som skal ordne vors, hadde det vært mulig med noe enkel matservering der (feks takeaway pizza)? De som da vil oppleve østlandet har mulighet til å dra på restaurant om de vil de, og de som kanskje bare slapper av på hytta, får da i seg litt mat. Så kommer iallefall gjestene på fest med litt i magen og ok blodsukker. 

Og det høres jo ellers ut som om festen blir topp, kake,  drikkevarer, nattmatt og livemusikk! Så klart vil nære familie og venner delta på dette (og de som ikke vil blir bare hjemme). 

Anonymkode: b6659...132

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det skal komme så mange svar på noe ts ikke har spurt om, hun kjenner vel sin familie best. 

Spander gjerne grillmaten, iallefall tilbehøret. Er litt kjedelig å komme langveisfra, sulten, så måtte innom butikken for å handle til grillfest. Da dropper man gjerne grønnsakene og slenger med seg en pakke pølser og lompe. 

Hun venninnen din som skal ordne vors, hadde det vært mulig med noe enkel matservering der (feks takeaway pizza)? De som da vil oppleve østlandet har mulighet til å dra på restaurant om de vil de, og de som kanskje bare slapper av på hytta, får da i seg litt mat. Så kommer iallefall gjestene på fest med litt i magen og ok blodsukker. 

Og det høres jo ellers ut som om festen blir topp, kake,  drikkevarer, nattmatt og livemusikk! Så klart vil nære familie og venner delta på dette (og de som ikke vil blir bare hjemme). 

Tusen takk for et godt svar på det jeg spurte om! Jeg skal helt klart kjøpe inn alt av tilbehør og helt sikkert det meste av grillmat og 😊Venninnen min har allerede planer om å enten bestille noe eller grille (hun kan jo få restene etter grillfesten dagen før). Det er viktig for meg at alle får mat av noe slag, og derfor skal jeg på denne nettsiden skrive opp steder å besøke, steder å bestille mat fra og steder man kan sette seg ned å spise, som både er i gangavstand til lokalet og i området rundt om man vil utforske litt mer. Så mat skal man ha!

Det var veldig viktig for meg å ikke arrangere noe sånn som dette et avsidesliggende sted, men en plass som både har en del kultur, et hav av spisesteder, parker og andre fasiliteter, sånn at ingen ble gående og ikke vite hva de skal ta seg til. 

Er det noe mer jeg kan få gjort for at ikke folk skal få en fin dag? Noe mer jeg kan putte på nettsiden feks? 

• Liker 1
Skrevet

Går det an å organisere dagen annerledes, og tenke litt alternativt, for å unngå at folk må «vente» på dere? Hvis det er slik at noen skal være med på det «intime» opplegget, men ikke kan være sammen med så mange som det skal komme på festen, så kan jo en løsning være å ha middagen med de nærmeste, så vielsen med alle, og så festen uten den/de som ikke kan være der. Da slipper folk å reise en hel dag i forveien for å delta på en kort vielse før de skal vente i flere timer på at festen begynner. På den måten sparer de også utgifter til en overnatting, skal alle leie hytter så blir det fort dyrt med et helt døgn ekstra. Man MÅ ikke forholde seg til alle rekkefølger osv., hvis man har gode grunner til å gjøre det annerledes. 

Hvis opplegget skal være slik som du skisserer, så ville jeg vært vertskap hele veien. Servert gratis mat og drikke fra fredag til lørdag kveld, inkludert å sørge for at alt er på stell hos venninnen som har tilbudt seg å organisere vors på lørdagen. Dere gjør dagen bedre for alle hvis dere respekterer alle klokkeslett, og gir folk et opplegg som gjør at tiden mellom vielse og middag ENTEN er så kort at vors er aktivitet nok, eller så lang at man faktisk kan slappe av og gjøre andre ting i mellomtiden. Legg gjerne til rette for at de som kjenner hverandre før har egne steder der de kan samles. Tante vil ikke nødvendigvis ha mest glede av å vorse med vennegjengen, liksom. For meg som gjest ville det verste vært at dere forventet at jeg kom i vielsen, og at jeg så skulle gå rundt i bryllupsantrekk i 3-4 timer, og pliktsosialisere med folk jeg ikke kjenner. 

Hvis det MÅ være stort gap mellom vielse og fest, ville jeg vært tydelig på at folk selv kan velge om de vil komme på fredagen, før vielsen på lørdagen eller om de helst vil komme rett til festen. Det viktigste er altså respekt for folks tid, både hvor mye av helgen dere «beslaglegger» og hvor mye de må vente på selve dagen, og å sørge for at det er dere som er vertskap både fredag og lørdag, mat- og drikkemessig. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg syns dette høres ut som en bryllupsfeiring jeg hadde hatt lyst til å være med på :)  Treffe storfamilien på mange arenaer, oppleve et nytt sted og være med på stor fest høres helt topp ut!

Jeg er enig med de som mener at dere (brudeparet) bør være vertskap i så stor grad som mulig og ha kontroll på det meste av det som blir tilbudt gjestene av aktiviteter, samvær osv.før festen. Det er en kjempegod ide og legge ut tips til severdigheter, opplevelser og mat på nettsiden du planlegger, og dere bør absolutt sørge for at folk får tid til å oppleve stedet/byen og få seg litt mat mellom vielsen og festen. All ære til din vennine som vil arrangere vors. Dersom dette kanskje ikke passer for alle gjestene burde dere  ha et alternativ i bakhånd?.(Det er dere som kjenner gjestene og vet hva som evt. passer/ikke passer for de særingene vi alle har i familien/omgangskretsen)

Når det kommer til selve festen ville jeg vurdert å legge inn en kort, veldig romantisk eller litt humoristisk overraskelse (med tydelig bryllupstilsnitt) av et eller annet slag på et tidlig tidspunkt for å markere anledningen til at dere er samlet.

Det er sikkert en del gjester som blir i området til søndag morgen/formiddag, dette kan gi rom for restebrunch for de som er interessert? Tenker nattmatrester, kakerester, evt rester av pizza/takeaway fra vorset og at folk evt. bare tar med seg det de hadde tenkt å spise til frokost uansett?

(Det ligger an til en ganske krevende, men forhåpentligvis minnerik og fin helg for dere som brudepar)

Ønsker deg masse lykke til med videre planlegging og håper vi får høre hvordan det går :)

Endret av Baffen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et godt svar på det jeg spurte om! Jeg skal helt klart kjøpe inn alt av tilbehør og helt sikkert det meste av grillmat og 😊Venninnen min har allerede planer om å enten bestille noe eller grille (hun kan jo få restene etter grillfesten dagen før). Det er viktig for meg at alle får mat av noe slag, og derfor skal jeg på denne nettsiden skrive opp steder å besøke, steder å bestille mat fra og steder man kan sette seg ned å spise, som både er i gangavstand til lokalet og i området rundt om man vil utforske litt mer. Så mat skal man ha!

Det var veldig viktig for meg å ikke arrangere noe sånn som dette et avsidesliggende sted, men en plass som både har en del kultur, et hav av spisesteder, parker og andre fasiliteter, sånn at ingen ble gående og ikke vite hva de skal ta seg til. 

Er det noe mer jeg kan få gjort for at ikke folk skal få en fin dag? Noe mer jeg kan putte på nettsiden feks? 

Jeg kan ikke komme på noe mer, synes det da høres ut som du har tenkt på det meste 😊

Mennesker har jo ulike preferanser på hva de liker å gjøre, så jeg mener det da er tilstrekkelig å presentere mulighetene så velger folk selv. 

Eneste jeg kom til å tenke på, kjenner alle noen, eller kommer det noen single/skilte som kan føle seg litt utenfor i tiden mellom vielse og fest? Nå har de jo et vors å gå til så de klarer seg jo, men fredagen kan jo evt være en god dag på å sette folk med samme interesser/samme situasjon i kontakt med hverandre, om det skulle være noen som har tatt turen alene. 

Skrevet

Fint at du tenker på at B-gjestene skal ha det optimalt i pausen! Vær raus med drikke, nattmat og litt opplegg når de ankommer festen (spar noen taler, underholdning e.l.)

Tror nok likevel de fleste vil tenke at det er litt sært og stusselig og ikke bli inkludert hele veien. Du kan løse det ved å ha bryllupsfest noen uker/måneder senere. Da får ikke de som kommer langveis fra sett vielsen, men de får vært sammen med brudeparet hele festen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt håpløst ut.

Anonymkode: 5e8db...6fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2020 den 13.39, moroklompen skrev:

Dette. Ganske ufint rett og slett. Først må de ta med seg sin egen grillmat for så å være invitert til vielse og måtte vente mange timer, spise ett annet sted i mellomtiden, før de får lov til å komme til selve festen og få litt nattmat. Nei, da tenker jeg du enten får la være å invitere eller ha en fest hvor du har råd til å spandere middag og vin på alle. Noe annet er bare kjipt rett og slett. 

Ja, og de må i tillegg betale to overnattinger for å delta på grillfesten. Reiser de langveisfra til Østlandet, er det jo 1000 andre ting å gjøre hvis de vil være hele helgen og ikke komme ned lørdags formiddag. 

Anonymkode: 69f8e...13e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Okeei, jeg skjønner det er mye følelser rundt dette. Men nå er nok alle familier forskjellige og folk har forskjellige erfaringer. Forslaget om denne løsningen kom først fra en gjest til og med. Jeg vil heller invitere familie til noe enn å ikke invitere i det hele tatt, og familien min vil heller bli invitert til noe enn å ikke bli invitert i det hele tatt. Byen vi skal feire i er kjempefin og hvis man ikke vil bruke en helg her så får man bli hjemme. 

Min familie bare fnyser når jeg prøver å fortelle at ikke alle kommer til å være fan av måten vi velger å gjøre det på, og jeg får konstant beskjed om å slutte og bry meg om hva andre tenker. På min mors side har de snakket om å stikke ned på puben og spise, drikke og kose seg, og på min fars side skal de nok enten ta en kulturtur rundt i området eller dra hjem til tanten min. Familien min er religiøs, og er bare kjempeglade for at vi velger å gifte oss, og de syns derfor at en vielse er ekstremt mye viktigere å få med seg enn en middag. Altså er hovedopplegget denne vielsen, så er det bare en bonus at det kommer en fest i tillegg. De har ingen ting imot å finne på egne ting på dagtid, og føler seg aldeles ikke krenka over at jeg setter mine egne foreldre over dem til en middag. 

Men vi kan ikke invitere hele min familie og ikke min samboers familie, og det vil jo være direkte frekt å ta valget for dem, om de vil komme eller ikke. Vi håper jo de vil legge en helg hit og se hvor vi bor, og vil de ikke det, så er det jo ikke noe problem å bli hjemme. Men jeg vil jo tilrettelegge så godt som mulig at de får en fin kveld de og. 

Når det gjelder denne grillinga, var det bare et forslag til en måte folk kan bli kjent på kvelden før. Et samlingspunkt bare, og ikke noen sånn offisiell middag. Og alle står helt fritt til å komme til det om de vil, og det er ikke en del av "programmet". Jeg tenker også at jeg ikke skal legge altfor mye planer for alle, fordi det er ulikt hva alle ønsker å gjøre. Disse familiene har mye glede av hverandre og, og de gjestene som ikke kjenner så mange skal jeg sørge for at blir godt ivaretatt. 

Takk for alle de gode tipsene jeg har fått fra de som faktisk svarer på spørsmålene 😁Er det flere tips til hva jeg kan ha på nettsiden? Kanskje en egen sånn kulturside med ting å se og, og ikke bare steder å spise? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...