AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Til min store skrekk leser jeg nå på diverse aviser og medier at det å spørre noen om hvor de er fra, og deres bakgrunn, er rasistisk. Dette har jeg spurt flere om. Veldig mange spør også meg. Men jeg er hvit, så da er det lov da? Jeg er veldig interessert i slektsforskning, kultur og arv og har tidligere spurt mennesker om dette av genuin interesse, men det kan man altså ikke gjøre lenger da? Jeg har østeuropeisk far, og jeg har visst en del trekk som "avslører" det. Derfor får jeg selv ofte spørsmål om jeg er norsk, eller hvor jeg egentlig er fra, selvom jeg er født i Norge. Jeg tar meg derimot ikke nær av dette, og forteller gledelig om min familie og min historie. Jeg blir faktisk helt rådvill av alt dette BLM og rasismegreiene. Anonymkode: 7b239...c43 7
Måneskinn Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Jeg har spurt folk hvor har du dine røtter fra? Og da svarer de at jeg er fra Filippinene, jeg er fra Eritrea, India, og hvor de nå kommer fra. Opplever ikke at de tar det ille opp. Har også spurt via bekjente om det jeg sa var feil og aldri fått høre at noen ble snurt over det. Kan jo være at noen ikke tør å si det, men de fleste jeg kjenner er såpass ærlige at jeg tror jeg ville fått tilbakemelding på det. Men ja, om man hele tiden skal gå å være bekymret for hva andre tenker om våre måter å snakke på, spørre på - ja da har vi et stort problem. Vil jo tro at det er mange med annen bakgrunn som også ikke bryr seg, men hvordan skal man vite det..? 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 Så vanskelig er det ikke. Du kan spørre noen hvor de er fra, men godta svaret de kommer med. Hvis de ønsker å utdype gjør de det, hvis ikke så slutt å grave med "Oslo? Jeg mener hvor er du egentlig fra?". Anonymkode: 313f9...704 8
strawberry Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vanskelig er det ikke. Du kan spørre noen hvor de er fra, men godta svaret de kommer med. Hvis de ønsker å utdype gjør de det, hvis ikke så slutt å grave med "Oslo? Jeg mener hvor er du egentlig fra?". Anonymkode: 313f9...704 Jeg kunne lett spurt det uten å mene noe som helst rasistisk med det. Man lurer jo på om de feks er fra Afrika, og isåfall hvor i Afrika og er oppriktig interessert i kulturen. At dette nå skal fremstå som rasistisk å spørre om, vil nok dessverre føre til at flere ikke tør å snakke med mørkhudede (er det lov å si?) i fare for å si noe som kan tolkes rasistisk. Ved rasisme mener man at sin egen kultur er bedre enn andres, at de andre er mindre verdt pga hudfarge eller nasjonalitet. Det er noe helt annet enn å anerkjenne at vi har ulike kulturer som er like mye verdt, og å være interessert i å lære om andres kultur. Endret 12. juni 2020 av strawberry 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 37 minutter siden, strawberry skrev: Jeg kunne lett spurt det uten å mene noe som helst rasistisk med det. Man lurer jo på om de feks er fra Afrika, og isåfall hvor i Afrika og er oppriktig interessert i kulturen. At dette nå skal fremstå som rasistisk å spørre om, vil nok dessverre føre til at flere ikke tør å snakke med mørkhudede (er det lov å si?) i fare for å si noe som kan tolkes rasistisk. Ved rasisme mener man at sin egen kultur er bedre enn andres, at de andre er mindre verdt pga hudfarge eller nasjonalitet. Det er noe helt annet enn å anerkjenne at vi har ulike kulturer som er like mye verdt, og å være interessert i å lære om andres kultur. Men selv om noen har mørk hud så er det ikke sikkert at de er fra Afrika, eller at de er interessert å snakke om opphavet sitt akkurat nå. Det ser ut som at du antar at fordi de er mørkhudet, så har de en annen kultur som du gjerne vil lære om og diskutere. Det kan oppleves ekskluderende, ikke fordi du mener at din kultur er bedre enn noen andres, men fordi du umiddelbart tenker at en annen hudfarge nødvendigvis betyr en annen kultur. Jeg har også spurt mange hvor de kommer fra, det er ikke nødvendigvis et problem å snakke om folks bakgrunn. Derfor synes jeg det er rart med denne frykten for at "det er snart ikke lov å snakke med/om noe lenger!" Men read the room. Hvis de bare svarer Norge så kan man tenke seg selv fram til at de enten ikke har noe særlig tilknytning til annen kultur, eller at de bare ikke vil snakke om det. De trenger ikke rettferdiggjøre hudfargen sin ved å legge ut om familiehistorikken sin og fortelle hvilken generasjons innvandrer de er. Anonymkode: 313f9...704 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. juni 2020 #6 Skrevet 12. juni 2020 Det har ingenting med rasisme å gjøre, det kalles smaltalk.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #7 Skrevet 12. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så vanskelig er det ikke. Du kan spørre noen hvor de er fra, men godta svaret de kommer med. Hvis de ønsker å utdype gjør de det, hvis ikke så slutt å grave med "Oslo? Jeg mener hvor er du egentlig fra?". Anonymkode: 313f9...704 This, enig. Dette er det essensielle. Spør gjerne hvor en er ifra. Problemet oppstår først når den som spør ikke aksepterer svaret ditt og begynner med: Hvor er du sånn EEEEEEEEEEEEEEEGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGEEEEEEEEEEEEEENTTTTTLIGGGGGGGGGGGGGG FFFRRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA? 🤣 Anonymkode: bd49a...18d 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 Det handler ikke om hva du føler! Er det virkelig sååååå viktig for deg å spørre noen om deres bakgrunn osv? Hvis noen sier at de er fra Trondheim, så er det fra trondheim, og ønsker ikke å komme med hele sin slektshistorie til deg bare fordi du er nysgjerrig og vil vite. Personlig er jeg født og oppvokst i Norge, og det blir veeldig irriterende når folk spør "men hvor er du egentlig fra?" da må jeg komme med en hel historie om bakgrunnen til foreldrene mine osv som egentlig ikke har så mye med meg å gjøre. Jeg er jo ikke selv født Peru. det er ikke der JEG kommer fra, men der FORELDRENE mine kommer fra. Godta det svare folk kommer med. Det er slitsomt å hele tiden måtte forklare en hel historie om hvor foreldrene mine er fra, og hvordan de kom til norge, når de kom til norge osv. Personer som spør om dette vil jeg definitivt ikke orke å være venn med etter den samtalen Anonymkode: 07419...556 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #9 Skrevet 12. juni 2020 Jeg kan finne på å spør hvor noen er fra hvis de først spør meg. Egentlig synes jeg det er gørrkjedelig å drive å diskutere hvor noen er fra med mindre de selv legger opp til det og har noe spennende de ønsker å fortelle. Anonymkode: e2914...fe0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #10 Skrevet 12. juni 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om hva du føler! Er det virkelig sååååå viktig for deg å spørre noen om deres bakgrunn osv? Hvis noen sier at de er fra Trondheim, så er det fra trondheim, og ønsker ikke å komme med hele sin slektshistorie til deg bare fordi du er nysgjerrig og vil vite. Personlig er jeg født og oppvokst i Norge, og det blir veeldig irriterende når folk spør "men hvor er du egentlig fra?" da må jeg komme med en hel historie om bakgrunnen til foreldrene mine osv som egentlig ikke har så mye med meg å gjøre. Jeg er jo ikke selv født Peru. det er ikke der JEG kommer fra, men der FORELDRENE mine kommer fra. Godta det svare folk kommer med. Det er slitsomt å hele tiden måtte forklare en hel historie om hvor foreldrene mine er fra, og hvordan de kom til norge, når de kom til norge osv. Personer som spør om dette vil jeg definitivt ikke orke å være venn med etter den samtalen Anonymkode: 07419...556 Men hva om du sier du er født i Norge, da spør vel ikke folk hvor du egentlig kommer fra ? Det blir jo bare rart. Anonymkode: 31b5e...6fc
strawberry Skrevet 12. juni 2020 #11 Skrevet 12. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men selv om noen har mørk hud så er det ikke sikkert at de er fra Afrika, eller at de er interessert å snakke om opphavet sitt akkurat nå. Det ser ut som at du antar at fordi de er mørkhudet, så har de en annen kultur som du gjerne vil lære om og diskutere. Det kan oppleves ekskluderende, ikke fordi du mener at din kultur er bedre enn noen andres, men fordi du umiddelbart tenker at en annen hudfarge nødvendigvis betyr en annen kultur. Jeg har også spurt mange hvor de kommer fra, det er ikke nødvendigvis et problem å snakke om folks bakgrunn. Derfor synes jeg det er rart med denne frykten for at "det er snart ikke lov å snakke med/om noe lenger!" Men read the room. Hvis de bare svarer Norge så kan man tenke seg selv fram til at de enten ikke har noe særlig tilknytning til annen kultur, eller at de bare ikke vil snakke om det. De trenger ikke rettferdiggjøre hudfargen sin ved å legge ut om familiehistorikken sin og fortelle hvilken generasjons innvandrer de er. Anonymkode: 313f9...704 Men det å kalle det rasime er det jeg mener er feil. At de blir lei av å bli spurt betyr ikke at det er rasisme. Jeg blir også lei av å svare på hvor etternavnet mitt kommer fra hver gang jeg kommer i prat med noen. Som sagt tror jeg at det at alle drar rasismekortet for hver minste smalltalk, fører til at folk ikke tør å ta kontakt fordi man blir redd for å tråkke feil. At det gir mer avstand enn åpenhet. 1
Gjest snødråpe Skrevet 12. juni 2020 #12 Skrevet 12. juni 2020 2 hours ago, strawberry said: Jeg kunne lett spurt det uten å mene noe som helst rasistisk med det. Man lurer jo på om de feks er fra Afrika, og isåfall hvor i Afrika og er oppriktig interessert i kulturen. At dette nå skal fremstå som rasistisk å spørre om, vil nok dessverre føre til at flere ikke tør å snakke med mørkhudede (er det lov å si?) i fare for å si noe som kan tolkes rasistisk. Ved rasisme mener man at sin egen kultur er bedre enn andres, at de andre er mindre verdt pga hudfarge eller nasjonalitet. Det er noe helt annet enn å anerkjenne at vi har ulike kulturer som er like mye verdt, og å være interessert i å lære om andres kultur. Å herregud. Du får 1 negativ tilbakemelding og vil slutte snakke med en hel gruppe mennesker? En mann ble sint på meg i butikken i går, skal jeg slutte snakke med menn nå?
strawberry Skrevet 12. juni 2020 #13 Skrevet 12. juni 2020 1 minutt siden, snødråpe skrev: Å herregud. Du får 1 negativ tilbakemelding og vil slutte snakke med en hel gruppe mennesker? En mann ble sint på meg i butikken i går, skal jeg slutte snakke med menn nå? Nei JEG vil ikke slutte å snakke med en hel gruppe mennesker. Du leser tydeligvis ikke hva jeg skriver..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #14 Skrevet 12. juni 2020 Nei, jeg spør ikke folk som snakker norsk hvor de er fra. Med mindre jeg er nysgjerrig på dialekten. Har de en tydelig aksent kan jeg spørre. Folk jeg kjenner godt, som ser utenlandsk ut, ville jeg nok på et tidspunkt hvor de har røttene sine. Men som regel kommer det jo opp i samtalen på et tidspunkt av seg selv. For eksempel min Norske venninne som har vokst opp med å lage pakistansk mat, og gjerne serverer dette. Anonymkode: 8c987...e2a
Gjest snødråpe Skrevet 12. juni 2020 #15 Skrevet 12. juni 2020 3 minutter siden, strawberry said: Nei JEG vil ikke slutte å snakke med en hel gruppe mennesker. Du leser tydeligvis ikke hva jeg skriver.. Ok, så det er alle andre enn deg selv som er så enkle og reagerer slik?
strawberry Skrevet 12. juni 2020 #16 Skrevet 12. juni 2020 12 minutter siden, snødråpe skrev: Ok, så det er alle andre enn deg selv som er så enkle og reagerer slik? Du leser tydeligvis ikke det jeg skriver. Jeg mener at det er uheldig at det nå blir en norm at ALT som sies skal tolkes rasistisk. At samfunnet som en helhet da vil deles mer opp. At alle nå skal rope rasisme fordi man spør enkle spørsmål som smalltalk, da er det tydeligvis bedre å ikke snakke med andre som ser mørkere ut, for man kan jo bli tolket som rasist om man feks spør "hva skal du i julen?" Eller så er det feil at man ikke har spurt og dermed antatt at den mørkhudede ikke feirer jul. ALT man sier da kan potensielt sett tolkes rasiatisk og folk velger å heller holde avstand, dessverre. Det er forskjell på rasisme hvor man UNDERTRYKKER andre basert på rase, og å vise interesse som ikke er negativt ladet.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #17 Skrevet 12. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg spør ikke folk som snakker norsk hvor de er fra. Med mindre jeg er nysgjerrig på dialekten. Har de en tydelig aksent kan jeg spørre. Folk jeg kjenner godt, som ser utenlandsk ut, ville jeg nok på et tidspunkt hvor de har røttene sine. Men som regel kommer det jo opp i samtalen på et tidspunkt av seg selv. For eksempel min Norske venninne som har vokst opp med å lage pakistansk mat, og gjerne serverer dette. Anonymkode: 8c987...e2a Ja, hvordan folk snakker setter mer igang det spørsmålet hos meg enn hvordan de ser ut. Jeg hadde ei bekjent som hadde asiatiske foreldre, og hun var fra et sted med en spesiell dialekt. Moren min spurte hvor hun var fra og hun ble litt sånn betuttet og svarte "foreldrene mine er fra det lannet, men jeg er født i Norge." Moren min smilte og sa at hun mente hvor i Norge er du fra, for hun kjente ikke igjen dialekten. Jeg er student på andre siden av landet og får spørsmålet om hvor jeg er fra hele tiden, og jeg er klisje skandinavisk i utseende. Ingen som er spesielt interessert i å få detaljer utover det, sikekrt fordi det antas at slektshistorien min er temmelig ordinær og kjedelig. Men jeg forstår godt at det er en forskjell på å spørre på den veldig generelle måten i forhold til å ikke akseptere svaret "Norge", og at de graver for å få slektshistorien din. Det er unødvendig, skaper et oss/dere skille og er rimelig frekt. Om det er rasistisk kommer vel an på hvordan man definerer ordet. I utgangspunktet innebærer vel rasisme en form for diskriminering, og jeg vet ikke om jeg vil si at å spørre om hvor noen har sitt opphav fra er diskriminerende i seg selv, men det kan sikkert gjøres på en diskriminerende måte av enkelte. Fra store norske leksikon: https://snl.no/rasisme Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion. Anonymkode: 392ff...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #18 Skrevet 12. juni 2020 Jeg er lei av spørsmål som kommer om hvor foreldrene mine er i fra om jeg sier jeg er i fra en by i Norge. Jeg ser ikke helt norsk ut for noen, men jeg er født og oppvokst her og har en norsk far. Jeg har også fått den "du ser ikke norsk ut, hvor er du egentlig fra?" For min del er ikke spørsmålet relevant heller for dem å vite, men til opplysning er det flere ikke norske som spør meg spørsmålet. Det er kanskje mer frekt enn rasistisk synes jeg. Anonymkode: d8690...e15 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #19 Skrevet 12. juni 2020 45 minutter siden, strawberry skrev: Men det å kalle det rasime er det jeg mener er feil. At de blir lei av å bli spurt betyr ikke at det er rasisme. Jeg blir også lei av å svare på hvor etternavnet mitt kommer fra hver gang jeg kommer i prat med noen. Som sagt tror jeg at det at alle drar rasismekortet for hver minste smalltalk, fører til at folk ikke tør å ta kontakt fordi man blir redd for å tråkke feil. At det gir mer avstand enn åpenhet. Hvis grunnen til du spør, bare er pga hudfarge har det noe med fordommer/antagelser å gjøre. Som er en del av rasisme. For eksempel deg, som mener det godt og vil bare lære om andre kulturer, men du tenker ikke på at folk med mørk hud kanskje ikke har noen annen kultur. Det mener jeg skaper mer avstand enn å tenke seg litt om når man snakker med noen. Jeg har for eksempel en far fra et annet land, og er hvit. Mens min kusine har også en forelder fra et annet land, og er mørk. Hvem tror du får spørsmålet "men hvor er du egentlig fra?". Hennes barn kommer sikkert også til å bli spurt om det, selv om de teknisk sett er mer norske enn det jeg er. Anonymkode: 313f9...704 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #20 Skrevet 12. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis grunnen til du spør, bare er pga hudfarge har det noe med fordommer/antagelser å gjøre. Som er en del av rasisme. For eksempel deg, som mener det godt og vil bare lære om andre kulturer, men du tenker ikke på at folk med mørk hud kanskje ikke har noen annen kultur. Det mener jeg skaper mer avstand enn å tenke seg litt om når man snakker med noen. Jeg har for eksempel en far fra et annet land, og er hvit. Mens min kusine har også en forelder fra et annet land, og er mørk. Hvem tror du får spørsmålet "men hvor er du egentlig fra?". Hennes barn kommer sikkert også til å bli spurt om det, selv om de teknisk sett er mer norske enn det jeg er. Anonymkode: 313f9...704 Sant. Men om fordommer/antagelser automatisk er rasisme er vel det sentrale spørsmålet i denne tråden. Vi er alle enige i at det er antagende, og eventuelt ligger fordommer bak spørsmålet, men både antagelser og fordommer har alle mennesker mot alle mennesker. Vi er eksperter på å generalisere og å trekke forhastede konklusjoner rundt alt mulig om nye mennesker basert på førsteinntrykket vi får. Vi trekker konklusjoner om alt fra deres økonomi til interesser ved å se på folk. Selvfølgelig en uting, men det er nå sånn. At dette spørsmålet er et vanlig spørsmål handler kanskje også om at nordmenn er dårlige på smalltalk og ønsker å vise interesse for hvem noen er vel så mye som direkte rasisme. At det er ufint og antagende å slenge på den "egentlig" er jo ganske klart, men er det direkte rasisme? Anonymkode: 392ff...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå