AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Hei. jeg håper jeg kan få noen råd her inne, for jeg føler meg veldig låst i forhold til en venninne. Jeg er veldig heldig og har flere ulike venninner (3 gjenger), noe jeg vet man ikke skal ta for gitt. Dessverre føler jeg at jeg er helt fanget i et pliktløp, spesielt i forhold til en venninne i en av disse gjengene. Jeg jobber fulltid i en krevende jobb (men som jeg trives i), er gift, er veldig glad i tid med familien og elsker det mest av fysisk aktivitet og friluftsliv. Jeg har også en hund jeg bruker mye tid på. Problemet er at jeg føler jeg har sklidd ganske langt fra den ene gjengen og spesielt denne ene venninnen, der fokuset er på dyre middager ute, samtaler om interiør og ulike skjønnhetsbehandlinger og temaer som ikke passer for meg. Denne venninnen er også glad i å legge masse planer flere måneder frem i tid og gjerne flere ganger i måneden. Hun ser på meg som sin beste venninne og vil treffes mye alene utenom de andre, ringes mye og knytte meg tett til seg. Denne personen er en fin person, men vi har ingenting til felles. Jeg er veldig sporty og vil helst bruke tiden på aktive hobbyer, mens hun liker shopping og kafébesøk. Jeg er også ambisiøs med tanke på jobb og vil være selvstendig, mens venninnen min er langtidssykmeldt og tenker etter hvert å droppe arbeidslivet. Dette gjør også at vi lever helt ulike liv. Jeg elsker å diskutere politikk og andre samfunnsaktuelle temaer, mens hun er mer interessert i skjønnhet, velvære, interiør og samtale om andre mennesker (typisk felles kjente). Hun blir også irritert og vil jeg skal prioritere henne når jeg setter grenser, selv om jeg føler hun maskerer det bak at hun trenger meg av ulike grunner (jeg strekker meg nok ofte litt for langt hvis jeg får dårlig samvittighet). Jeg ønsker henne det beste, men jeg kjenner at det er andre venskap jeg virkelig føler gir meg masse påfyll og der vi er likesinnede, mens denne relasjonen tømmer meg og får meg til å føle at jeg er i et pliktløp når det gjelder tid sammen, telefoner og avtaler (siden hun er sykmeldt har hun enormt mye tid til disse tingene og arrangerer mange fester og middager osv). Problemet er bare at jeg betyr mye for denne venninnen og hun vil neppe la meg fade ut. Jeg har nå, grunnet en tøff hendelse i nær familie, sagt at jeg trenger en time-out og har i den forbindelse sagt at jeg må avvente å se om jeg orker å delta på planer lagt med henne fremover, men da har jeg fått nesten daglige SMS-er om at det er viktig for henne at jeg deltar på de ulike tingene, om vi skal ringes snart og at hun håper vi sees snart. hva gjør jeg? Er jeg en bitch her? Denne venninnen er i en felles vennegjeng også, så å kutte tvert er vanskelig. Anonymkode: 662ab...879
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Det er helt normalt å vokse fra hverandre, og jeg syns ikke du skal bruke masse tid på et vennskap du ikke ønsker. Jeg tror nesten bare du må si til henne at du føler dere har vokst fra hverandre og har helt ulike interesser og at du dessverre ikke er interessert i å bruke så mye tid sammen lenger. Anonymkode: a7baa...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 Du er ikke en bitch fordi du ikke ønsker å bruke tid på henne. Hun er en bitch, som ikke respekterer din vilje og blir masete og misfornøyd når du ikke følger hennes vilje. Det er ikke bra. Og du er ikke ansvarlig for henne, selv om du betyr mye for henne, så ikke la samvittigheten din ta denne avgjørelsen basert på det. Og du kan ikke være der for henne hvis hun gjør seg avhengig av deg, for det er ikke å hjelpe i det hele tatt. Du hjelper mindre da, fordi hun lærer å ikke stå på egne bein og alle andre får mindre fordi du bruker det opp på henne som ikke vil lære selv, men heller henge seg på noen andre. Det blir som å i stedet for å lyse opp for mange, så forsvinner lyset inn i et sort hull, som ikke hjelper noen, ikke det sorte hullet en gang i dette tilfellet. Så hvis du virkelig vil hennes beste, så må du la henne gå. Selv om hun kanskje tror og mener det ikke er for hennes beste, og selv om hun gir deg dårlig samvittighet for det. Anonymkode: fcdef...69e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 TS her. Først og fremst, tusen hjertelig takk for fine svar. Det verdsetter jeg! jeg er jo helt enig egentlig, det er bare ubehagelig og vondt å såre andre. Samtidig fortjener hun jo en venn som virkelig føler at vennskapet er gjensidig. Hva tenker dere om å fade ut vennskapet gjennom at man takker nei til å treffes alene, ikke tar initiativ til telefonsamtaler og tar avstand gjennom at man rett og slett ikke takker ja til ting? I utgangspunktet synes jeg det føles feigt ut, men det vil bli veldig mye drama og lite forståelse hvis jeg skal si det direkte og siden vi har en felles vennegjeng føler jeg konsekvensene blir store dersom den dynamikken ikke går lengre. takk for hjelpen! Anonymkode: 662ab...879
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Først og fremst, tusen hjertelig takk for fine svar. Det verdsetter jeg! jeg er jo helt enig egentlig, det er bare ubehagelig og vondt å såre andre. Samtidig fortjener hun jo en venn som virkelig føler at vennskapet er gjensidig. Hva tenker dere om å fade ut vennskapet gjennom at man takker nei til å treffes alene, ikke tar initiativ til telefonsamtaler og tar avstand gjennom at man rett og slett ikke takker ja til ting? I utgangspunktet synes jeg det føles feigt ut, men det vil bli veldig mye drama og lite forståelse hvis jeg skal si det direkte og siden vi har en felles vennegjeng føler jeg konsekvensene blir store dersom den dynamikken ikke går lengre. takk for hjelpen! Anonymkode: 662ab...879 Det tror jeg ikke er noe lurt. Da vil hun sitte og lure på hva som skjer, og sikkert konfrontere deg på et tidspunkt. Kan hende det blir mye mer drama da. Hvis det er viktig for deg å distansere deg fra henne, så får du ta de konsekvensene som kommer med det. Du får ikke i pose og sekk, ingen gjør det. Du får ta en vurdering på om det er verdt å muligens miste "hele gjengen". Er du villig til det, så gjør det som er redelig og si fra på en ordentlig måte. Det er vondt, men det går over. Anonymkode: 20eda...0de
Cinnamondiva Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Vel, du er ikke bitch for å si nei. Sett grenser og stå opp for deg selv. Kanskje dere finner en kompromiss om å ta en telefon samtale i ny og ne. Men bare vær ærlig med henne. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 du kan ikke fade ut en sånn, for de lar seg ikke fade ut🤭tror kanskje du må prate med henne. Anonymkode: 9fe37...676
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 TS her igjen. Tusen takk for alle svar, for ei gjeng med bra damer! En oppdatering: på lørdag tok jeg en samtale der jeg fortalte at jeg må prioritere meg selv etter det som har skjedd i familien og at jeg ikke kan ha den samme rollen i hennes liv fremover. Hun ble fly forbanna og synes jeg var syk som ikke hadde sagt fra før. Jeg sa jeg hadde forsøkt å si ifra uten å føle at jeg ble hørt eller at det ble respektert, og da ble hun enda mer forbannet og nærmest skrek i røret. Siden har jeg ikke hørt noe. Jeg har jo mine feil og har ikke gjort dette på den beste måten, men jeg tror jeg nesten har vært redd for hvordan jeg i det hele tatt skulle klart eller gjort det før jeg bare måtte. Jeg tror nok det blir mye baksnakk av meg fremover og felles venner er jeg klar over at trolig også forsvinner, men jeg får bare melde meg ut for dette vennskapet er ikke bra for meg. Anonymkode: 662ab...879 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 uff for en barnslig reaksjon. har aldri forstått desse menneskene som nærmest»truer» til seg andres tid🙄 og energi! Anonymkode: 9fe37...676 4
Aureka Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her igjen. Tusen takk for alle svar, for ei gjeng med bra damer! En oppdatering: på lørdag tok jeg en samtale der jeg fortalte at jeg må prioritere meg selv etter det som har skjedd i familien og at jeg ikke kan ha den samme rollen i hennes liv fremover. Hun ble fly forbanna og synes jeg var syk som ikke hadde sagt fra før. Jeg sa jeg hadde forsøkt å si ifra uten å føle at jeg ble hørt eller at det ble respektert, og da ble hun enda mer forbannet og nærmest skrek i røret. Siden har jeg ikke hørt noe. Jeg har jo mine feil og har ikke gjort dette på den beste måten, men jeg tror jeg nesten har vært redd for hvordan jeg i det hele tatt skulle klart eller gjort det før jeg bare måtte. Jeg tror nok det blir mye baksnakk av meg fremover og felles venner er jeg klar over at trolig også forsvinner, men jeg får bare melde meg ut for dette vennskapet er ikke bra for meg. Anonymkode: 662ab...879 Aldri hyggelig å bli baksnakket, men synes du har vært veldig fair og ryddig. 1
Gjest O.G. Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her igjen. Tusen takk for alle svar, for ei gjeng med bra damer! En oppdatering: på lørdag tok jeg en samtale der jeg fortalte at jeg må prioritere meg selv etter det som har skjedd i familien og at jeg ikke kan ha den samme rollen i hennes liv fremover. Hun ble fly forbanna og synes jeg var syk som ikke hadde sagt fra før. Jeg sa jeg hadde forsøkt å si ifra uten å føle at jeg ble hørt eller at det ble respektert, og da ble hun enda mer forbannet og nærmest skrek i røret. Siden har jeg ikke hørt noe. Jeg har jo mine feil og har ikke gjort dette på den beste måten, men jeg tror jeg nesten har vært redd for hvordan jeg i det hele tatt skulle klart eller gjort det før jeg bare måtte. Jeg tror nok det blir mye baksnakk av meg fremover og felles venner er jeg klar over at trolig også forsvinner, men jeg får bare melde meg ut for dette vennskapet er ikke bra for meg. Anonymkode: 662ab...879 Hvis de andre er noe å samle på så blander de seg ikke opp i dette.
Reveenka Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 Godt at du står opp for deg selv TS! Og husk på at det de sier bak ryggen din - det hører du ikke allikevel. Hev deg over det, de som kjenner deg vet hva du står for og hva slags person du er. De gode vennene dine vil forstå.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #13 Skrevet 17. juni 2020 På 15.6.2020 den 19.22, AnonymBruker skrev: TS her igjen. Tusen takk for alle svar, for ei gjeng med bra damer! En oppdatering: på lørdag tok jeg en samtale der jeg fortalte at jeg må prioritere meg selv etter det som har skjedd i familien og at jeg ikke kan ha den samme rollen i hennes liv fremover. Hun ble fly forbanna og synes jeg var syk som ikke hadde sagt fra før. Jeg sa jeg hadde forsøkt å si ifra uten å føle at jeg ble hørt eller at det ble respektert, og da ble hun enda mer forbannet og nærmest skrek i røret. Siden har jeg ikke hørt noe. Jeg har jo mine feil og har ikke gjort dette på den beste måten, men jeg tror jeg nesten har vært redd for hvordan jeg i det hele tatt skulle klart eller gjort det før jeg bare måtte. Jeg tror nok det blir mye baksnakk av meg fremover og felles venner er jeg klar over at trolig også forsvinner, men jeg får bare melde meg ut for dette vennskapet er ikke bra for meg. Anonymkode: 662ab...879 Du har en venninne som utnytter deg. Hun ser at du er lett å overtale, og at du blir med "inn i hennes verden," selv om du egentlig vil noe annet. Reaksjonen hennes på at du forteller om noe i familien som tar din tid, og at du derfor ikke kan prioritere henne er mildt sagt uforskammet. Det er tydelig at hun er selvsentrert, all den tid hun bør la deg få prioritere din familie, og hun bør vise omsorg for deg. Her er det kun meg, meg, meg. Denne "venninnen" bør du egentlig holde deg unna. Hun gir deg dårlig samvittighet, kanskje også bevisst, gjennom måten hun opererer på. Var jeg deg ville jeg tatt en prat med de andre i vennegjengen om samtalen du har hatt med "venninnen" din, og forberedt dem på at det kan komme litt drama i deres retning pga henne. Det dramaet kan du avverge om du kommer venninnen i forkant. Men, igjen, la være å ha mer kontakt enn nødvendig med denne venninnen. Hun bryr seg jo ikke om å møte deg på halvveien hverken i tid eller interesser. Hun vil bare ha et publikum. Anonymkode: 24861...33a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå