Gå til innhold

Bør jeg gå til fysioterapeut eller kiropraktor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er litt vanskelig å skille hvem som gjør hva, særlig når det kommer til plagene jeg har.

Jeg sliter med vond rygg, og da spesielt korsryggen. Kjennes ofte ut som betente muskler. Men verst er nesten nakke og skuldre. Har fått bekreftet av lege og en fysioterapeut jeg prøvde ut, at musklene der er fryktelig stive. Dette gir meg også ofte vondt i hodet.

Prøvde som sagt litt fysioterapi, men hører fra andre igjen at det er kiropraktor jeg burde oppsøke.

Noen som har noen formening? 🙂

Anonymkode: 0f3e5...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Først tar du mr og røngten. Altid ha med deg bilder som viser hvor problemet sitter. For ellers blir du behandlet i blinde. 

Om du går til fysio eller kiro har lite å si. Det viktigste er å få riktige øvelser så du også kan trene hjemme for å bli bedre. 

Anonymkode: eacb4...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud

Kiropraktikk er en pseudovitenskap uten vitenskapelig grunnlag, og gjør generelt mer skade enn det hjelper. De som sier noe annet har 1. Ikke høyere utdanning, så de evner ikke å bedømme evidensgrunnlaget og 2. Vet ikke hva de snakker om.

Du burde definitivt oppsøke fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først tar du mr og røngten. Altid ha med deg bilder som viser hvor problemet sitter. For ellers blir du behandlet i blinde. 

Om du går til fysio eller kiro har lite å si. Det viktigste er å få riktige øvelser så du også kan trene hjemme for å bli bedre. 

Anonymkode: eacb4...628

Stive muskler vises vel ikke på MR eller røntgen? 🤔

Anonymkode: 0f3e5...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har skadet nakke og rygg etter kollisjonen og har stor erfaring innen dette feltet.

Gå til en manuellterapeut. Det er en fysioterapeut som har mastergrad i fysioterapi og han kan sykmelde, henvise til mr/røntgen, behandle og manipulere låsninger og gi deg øvelser. 

Anonymkode: 3f6ee...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til manuellterapaut eller fysioterapaut for det. Jeg sliter mye med samme område, og har fått enorm effekt av det.

Anonymkode: 5ae0c...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kiroprsktor er en quickfix og hjelper på forbigående problemer. Fysio eller manuellterapeut eller psykomotorisk fysio har mer langvarig virkning og passer for langvarige skader.

Anonymkode: db7e9...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vurdert en godt utdannet massør? Massører som f.eks. er utdannet ved Axelsson og medlem av Norges massasjeforbund er seriøse, og jobber ofte i klinikk sammen med fysio og kiro.

Anonymkode: 067e8...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter også med stive skuldre/nakke, og endte på sykehus som følge av dette. Hadde vært hos kiropraktor og knekt opp ryggen og nakken, men ut på kvelden mistet jeg følelse i ene overarmen etter å ha vært i aktivitet. Klarte ikke å løfte armen, og den var ekkel og "død" når jeg strøk på det berørte området. Ventet i noen dager før jeg kontaktet lege, som ikke ante hva det kunne være, og ble sendt videre til nevrologisk avdeling på sykehus, hvor det ble tatt flere ulike tester. De fant heldigvis ingenting på testene, og konkluderte med at tilstanden var som en følge av kiropraktorbehandlingen. Videre anbefalte nevrologen at han mye heller anbefalte fysioterapeut eller manuellterapeut for varig bedring. Ble sendt hjem samme dag, og armen ble heldigvis bra etter hvert.  

Jeg har ikke gått til kiropraktor siden, men ønsker uansett ikke å svartmale hele kiropraktorstanden på grunn av dette. Pleide å gå fast til en annen kiropraktor for noen år siden. En periode slet jeg med store skuldersmerter som strålte til hodet og gjorde at jeg følte meg direkte syk og ikke fungerte skikkelig. Allerede etter første kiropraktorbehandling følte jeg meg mye bedre. Kiropraktor kan med andre ord, etter egen erfaring være en utrolig god quick fix. Men sånn jeg forsto det på sykehuset kan fysio være mer effektivt for varig bedring.

Anonymkode: 96f55...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...