nord og ned Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 (endret) Hva er det som skjer? Har PK-galskapen tatt fullstendig overhånd? https://www.theguardian.com/media/2020/jun/11/fawlty-towers-dont-mention-the-war-episode-removed-from-uktv Sitat The episode of the 1970s sitcom – in which John Cleese as Basil Fawlty goose-steps around a Torquay hotel while shouting the phrase (“Don’t mention the war!”) – was recently removed from the BBC-controlled UKTV catch-up service. It is unclear what prompted the company to stop streaming the episode, which culminates in Cleese’s character making comments about the second world war to a German family. The Fawlty Towers episode in question, first shown in 1975, also features Cleese’s bigoted character apparently shocked at being treated in hospital by a black doctor. Mulig det er denne doktor-hendelsen man ikke lenger tåler i dagens klima. Heldigvis har jeg hele serien på DVD. Nå skal jeg se denne episden daglig den neste måneden som en stille protest. Endret 12. juni 2020 av nord og ned 10
Gjest snødråpe Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Hvem vet, de skriver ikke grunnen. Ser ikke hvorfor man skal fyre seg opp når man ikke en gang vet hva grunnen er. Da leter man etter ting å bli provosert over. Syntes det er morsomt at de som klager over pk er de samme som raskt er ute med å selv bli krenka og sure når de tror andre er det. Selv om de ikke en gang vet situasjonen eller grunnene
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 Verden går av hengslene. er helt målløs 😣 Anonymkode: 6a0c8...0df 8
nord og ned Skrevet 12. juni 2020 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2020 (endret) 5 minutter siden, snødråpe skrev: Hvem vet, de skriver ikke grunnen. Ser ikke hvorfor man skal fyre seg opp når man ikke en gang vet hva grunnen er. Da leter man etter ting å bli provosert over. Syntes det er morsomt at de som klager over pk er de samme som raskt er ute med å selv bli krenka og sure når de tror andre er det. Selv om de ikke en gang vet situasjonen eller grunnene Det er lov å tenke litt selv. Det er kun tre grunner som er grunnen til at den fjernes. Det er neppe tullingen med tyskerne, altså er det kun to alternativer igjen: Majorens "rasist"-rant, eller den svarte doktoren. Endret 12. juni 2020 av nord og ned 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 Nå er ALLE rasister og ALT er blitt rasisme. Verden er blitt gal. Anonymkode: 314a9...e5f 10
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #6 Skrevet 12. juni 2020 Det er flere streamingtjenester som fjerner episoder og filmer som er tydelig rasistiske, dette gjør de for å støtte Black lives matter-bevegelsen. Jeg tror vi tåler at noen timer med underholdning forsvinner i en periode (for det kommer nok tilbake) for å vise solidaritet. Vi har ikke den fjerne anelse om hvordan det er å leve med å bli systematisk undertrykt gjennom hele livet. Hvorfor kan vi ikke unne demonstrantene slike seire? Anonymkode: 671aa...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #7 Skrevet 12. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere streamingtjenester som fjerner episoder og filmer som er tydelig rasistiske, dette gjør de for å støtte Black lives matter-bevegelsen. Jeg tror vi tåler at noen timer med underholdning forsvinner i en periode (for det kommer nok tilbake) for å vise solidaritet. Vi har ikke den fjerne anelse om hvordan det er å leve med å bli systematisk undertrykt gjennom hele livet. Hvorfor kan vi ikke unne demonstrantene slike seire? Anonymkode: 671aa...cf8 Snakk for deg selv. Jeg er selv oppvokst som hvit i Sør afrika ( norske foreldre som bodde der pga jobb ) frem til ca 15årsalderen, så jeg vet utmerket godt hvordan rasisme føles på kroppen. Rasisme kan nemlig gå begge veier Anonymkode: 58eb5...cf9 9
Viktualia Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 Men det jeg ikke forstår er; Basil Fawlty fremstilles som en total tulling som ikke kan oppføre seg på en flekk. Hvis han er rasistisk og fordomsfull passer det helt fint inn i bildet av en fyr man ikke bør være som. Det fremstilles jo ikke som grei eller normal oppførsel? Er det ikke bra at man har slike "gode" eksempler på hva man ikke skal gjøre liksom? Mulig det er noe jeg ikke har oppfattet her altså. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #9 Skrevet 12. juni 2020 Merkelig at de visuelle historiene som viser rasisme skal fjernes. Når slike bevis taes bort og ikke finnes så kan man ikke komme med mot argumenter mot de som skal fortelle hva rasisme er. Da kan de med makt gi sin definisjon hva rasisme er uten at man kan motsi dem. Det neste blir vel kravet om bok bål. Og at sensur apparatet kan komme hjem til deg for å fjerne bøker og filmer som myndighetene mener at vi ikke skal ha i vårt eie. Anonymkode: 314a9...e5f 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #10 Skrevet 12. juni 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere streamingtjenester som fjerner episoder og filmer som er tydelig rasistiske, dette gjør de for å støtte Black lives matter-bevegelsen. Jeg tror vi tåler at noen timer med underholdning forsvinner i en periode (for det kommer nok tilbake) for å vise solidaritet. Vi har ikke den fjerne anelse om hvordan det er å leve med å bli systematisk undertrykt gjennom hele livet. Hvorfor kan vi ikke unne demonstrantene slike seire? Anonymkode: 671aa...cf8 Tror du at det bare er svarte som har blitt utsatt for rasisme ? Har du hørt om arabernes slave handel med hvite ? og hva med afrikanere som solgte sine fiender som slaver til arabere og senere til hvite slave handlere. Har du hørt om det ? Og hvem var det som avskaffet slave handelen ? Anonymkode: 314a9...e5f 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #11 Skrevet 12. juni 2020 Dette minner sterkt om historieforfalskning, ref. blant annet Handmaid's tale og 1984. Skremmende. Anonymkode: 8f860...64d 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #12 Skrevet 12. juni 2020 Det er ikke første gang at en gruppe prøver å skrive om historien med å kvitte seg med alt som ikke passer inn i deres syn på verden. Anonymkode: 47090...884 9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #13 Skrevet 12. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakk for deg selv. Jeg er selv oppvokst som hvit i Sør afrika ( norske foreldre som bodde der pga jobb ) frem til ca 15årsalderen, så jeg vet utmerket godt hvordan rasisme føles på kroppen. Rasisme kan nemlig gå begge veier Anonymkode: 58eb5...cf9 Nei det kan det faktisk ikke. Les deg opp. Mulig du er blitt trakassert eller lignende, men du er ikke utsatt for rasisme. Anonymkode: 0e01e...93e
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. juni 2020 #14 Skrevet 12. juni 2020 Det er latterlig, det lettes jo med lupe, jeg lurer på finnes det noe som ikke er rasistisk ?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #15 Skrevet 12. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det kan det faktisk ikke. Les deg opp. Mulig du er blitt trakassert eller lignende, men du er ikke utsatt for rasisme. Anonymkode: 0e01e...93e Tuller du? Mener du rasisme bare går i retning hvit mot svart, og ikke omvendt?? Jeg synes dette er idiotisk. Anonymkode: c3499...19e 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #16 Skrevet 12. juni 2020 Gi det et par uker da. Ikke utenkelig at de bare skal hekte på en "sånn var det før, ikke bli krenka"-beskjed på begynnelsen av episoden. Anonymkode: 12710...e06
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #17 Skrevet 12. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det kan det faktisk ikke. Les deg opp. Mulig du er blitt trakassert eller lignende, men du er ikke utsatt for rasisme. Anonymkode: 0e01e...93e Jo, jeg ble utsatt for rasisme. Blitt kastet ut av restauranter og butikker fordi de ikke ønsket hvite mennesker der. det ER rasisme. Anonymkode: 58eb5...cf9 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #18 Skrevet 12. juni 2020 https://snl.no/rasisme Anonymkode: 58eb5...cf9 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #19 Skrevet 12. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakk for deg selv. Jeg er selv oppvokst som hvit i Sør afrika ( norske foreldre som bodde der pga jobb ) frem til ca 15årsalderen, så jeg vet utmerket godt hvordan rasisme føles på kroppen. Rasisme kan nemlig gå begge veier Anonymkode: 58eb5...cf9 Det er nok du som snakker for deg selv. Du er ikke representativ for nordmenn som gruppe. De fleste nordmenn har levd et beskyttet liv uten særlig mye urettferdighet. Er du uenig i det? Jeg synes forsåvidt at det er merkelig at du som har kjent rasisme på kroppen driter i resten av innlegget mitt, og bare fokuserer på at "rasisme går alle veier". Er det en unnskyldning for noe? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du at det bare er svarte som har blitt utsatt for rasisme ? Har du hørt om arabernes slave handel med hvite ? og hva med afrikanere som solgte sine fiender som slaver til arabere og senere til hvite slave handlere. Har du hørt om det ? Og hvem var det som avskaffet slave handelen ? Anonymkode: 314a9...e5f Enda en som skal argumentere for at hvite har det fælt. Er nordmenn som er født, oppvokst og lever i Norge i dag utsatt for rasisme i sitt eget land? Er dagens rasisme mot svarte greit, fordi hvite også har opplevd rasisme gjennom historien? Du prøver å plukke svaret mitt i fra hverandre, bare for å kunne "ta meg" på et eller annet. Du tar det helt ut av sammenheng. Poenget flyr rett over hodet ditt. Det er tydelig at det i denne tråden er lite forståelse for bevegelsens handlinger. Kan det kanskje være fordi vi ikke kan kjenne oss igjen i hva de går gjennom? Svarte i usa opplever fortsatt rasisme. Det er atskillig mer støtende å bli påmint historien når den gjentar seg den dag i dag. De går ikke i demonstrasjoner fordi slavehandel er en del av historien vår, de gjør det fordi de opplever rasisme i sitt eget liv. Å komme drassende med "rasisme går alle veier" hjelper det noen som helst? Hvite har det, i de fleste land, veldig fint. Å kreve filmer, tvserier, statuer og annet fjernet er et middel de bruker for å presse gjennom endring. De ønsker ikke å "slette" historien, de ønsker å nyansere den, og å bruke midler som får oppmerksomhet. Dere som svarer her, har dere lest dere opp på hva som skjer, annet enn sensasjonsoverskrifter? Anonymkode: 671aa...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #20 Skrevet 12. juni 2020 Herregud.... Hva er det som skjer? Nå må dette idiotiet slutte!! Det rabler for den vestlige verden! Anonymkode: 81c4a...8d0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå