Gå til innhold

Ritalin ved ADD - spørsmål til dere med erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nylig diagnostisert med ADD og har i den forbindelse fått Ritalin, men skal ikke begynne på den før om en uke. Det jeg lurer på er hvordan dere andre med ADD har reagert på Ritalin, hvilken effekt og bedring opplevde dere (ev. ikke)?

(Understreker at jeg etterspør svar fra de med ADD, altså ikke de med hyperaktiviteten)

Anonymkode: 0805c...51f

AnonymBruker
Skrevet

??

AnonymBruker
Skrevet

hva er add????om du mener adhd, så trenger du bare bokstavkjeks,ikke ritalin.

Anonymkode: 282fc...fc5

Skrevet

Jeg har prøvd både ritalin og attentin for add (adhd-i) og jeg hadde best effekt av attentin. Mye mer bivirkninger og interaksjoner av ritalin, samt dårligere effekt. Fikk ting gjort unna i mye større grad av attentin, ikke like god effekt av ritalin. 

Tar ikke medisiner nå, begynte i behandling for en annen sykdom ikke så lenge etter at jeg begynte på medisiner for adhd, så valgte å ta en pause mens jeg er i behandling for det andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte å fokusere mye mer på ritalin, men jeg fikk også mye angst av den. Jeg anbefaler å ikke øke dosen så fort! mulig at det var det jeg gjorde feil. Jeg er nå uten medisiner igjen utenom enkelte dager da jeg tar Ritalin om det er noe spesielt jeg trenger å være veldig fokusert for. 

Anonymkode: 9b512...6d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Umiddelbar effekt her. Den eneste bivirkningen er dårligere matlyst på dagen. Når medisinen går ut om ettermiddagen/kvelden blir jeg kjempesulten. Så jeg må passe meg for å ikke la være å spise hele dagen og ta igjen på kvelden med å spise altfor mye.

Men det er det eneste. Ellers har jeg hatt super effekt.

Anonymkode: f3ae7...849

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 15.6.2020 den 5.44, AnonymBruker skrev:

Umiddelbar effekt her. Den eneste bivirkningen er dårligere matlyst på dagen. Når medisinen går ut om ettermiddagen/kvelden blir jeg kjempesulten. Så jeg må passe meg for å ikke la være å spise hele dagen og ta igjen på kvelden med å spise altfor mye.

Men det er det eneste. Ellers har jeg hatt super effekt.

Anonymkode: f3ae7...849

Hvordan spesifikt merker du effekten? Og hvor lenge kjenner du virkning fra du tar kapselen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 og fikk ADD diagnose i januar. Ble satt på Ritalin 20mg i februar. Jeg satte meg ned etter jeg tok den og var skuffet fordi ingenting skjedde. Etter 15 minutter merket jeg ting. Jeg begynte å rydde og leiligheten ble strøken. Følte et hjertebank jeg aldri hadde følt, men det var ikke vondt og det var bare første dagen. For første gang kunne jeg legge meg og faktisk klare å sove hele natten. Dagen etter var ikke effekten like sterk, men jeg tenkte at den må prøves ut. Fikk bare 11 kapsler fra apoteket. Uken var preget av bedre konsentrasjon og mer stabilt humør. 
Uke 2 var jeg apatisk. Sluttet helt å være aktiv, ingenting fristet. Ikke musikk, rydding, læring, sosialisering. Beholdt hygienen, men jeg evnet ikke å bry meg med noe særlig. Økte til 30mg uken deretter og var tilbake til normalen. Konsentrasjonen falt vekk, men humøret holdt seg. Ikke tilfredsstillende. Tankekjøret kom også tilbake om kvelden. Så fordelte vi dose. 20 mg morgen og 10 kveld. 
Så økte vi til 40. Da skulle jeg ta 20 morgen og 20 ettermiddag. Fremdeles ingen konsentrasjon, men stabilt humør. 
Skulle liksom få litt mer konsentrasjon da....så legen sa jeg skulle prøve med ren 40mg. Aner ikke hvorfor det skulle være bedre. Eneste som skjedde var det kom en liten nedtur om kvelden, tankekjør. Ikke noen rusfølelse som gikk ut liksom. 

Så økte vi til 60. Med fordeling. Skulle ta 40 morgen og 20 kveld. Dårlig. Merket nesten ingenting til den 40, så jeg snudde dosen. Tok 20 og så 40 på kvelden og det funket noe bedre. Det er alltid mot kveldene jeg har hatt det verst.

Så begynte jeg og føre logg. Skrev tidspunkt for inntak av pille, hva jeg gjorde etterpå og hvordan jeg følte meg de forskjellige klokkeslettene. Vi prøvde også med 20 x 3. Prøvde å klare meg med 40 mg noen ganger og merket ikke alltid at jeg ikke tok den siste, men det kunne skje at tankekjøret startet for fult mot sengetid. Da tok jeg en 20mg kl 21 og fikk sove godt. Jeg så også at det gikk igjen at jeg fikk 20 min med fred etter inntak, deretter bare irriterert over at jeg ikke klarte å holde meg rolig. Hadde begynt å trene igjen. 

Ritalinen kverket også matlysten min.  

Leste dette opp til legen. Da ville hun bytte. Jeg prøvde Aduvanz 30mg og denne har holdt seg stabil. Matlysten er noe redusert enda, men mer tilstede enn på Ritalin. Men har diaré 1 time etter inntak somregel :) men den funker så bra at disse små bivirkningene får være der. Da jeg tok Aduvanzen følte jeg meg så lykkelig hele første uken! Hadde ikke på veldig mange år gått med stabilt bra humør en hel dag. Ryddet igjen, lettere å komme i gang med ting. Er fremdeles på det. Har prøvd å gå en dag uten, det går ikke så bra. Tiden går også ekstremt fort. 

Anonymkode: 385a6...01c

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2020 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Takk for informativt svar :) Det med matlyst har jeg merket godt selv, også det at tankekjøret er tilbake når effekten går ut. Tror kanskje dosen min (20) er for lav for meg, skal forhøre meg rundt det nå til uka. Men jeg opplever også å overhodet ikke være trøtt om natten, som at kroppen bare ikke er interessert i å sove liksom. Er det noe du opplevde med Ritalin? Riktig nok har jeg fra før lett for å snu døgnrytmen, men jeg synes det ble verre etter jeg begynte på denne. 

Aduvanze, som du byttet til, hva er forskjellen på den og Ritalin sånn medisinsk? Er det noe annet enn sentralstimulering og med lenger virkning? Hvor lenge har du brukt den og hvor fort merket du effekt?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for informativt svar :) Det med matlyst har jeg merket godt selv, også det at tankekjøret er tilbake når effekten går ut. Tror kanskje dosen min (20) er for lav for meg, skal forhøre meg rundt det nå til uka. Men jeg opplever også å overhodet ikke være trøtt om natten, som at kroppen bare ikke er interessert i å sove liksom. Er det noe du opplevde med Ritalin? Riktig nok har jeg fra før lett for å snu døgnrytmen, men jeg synes det ble verre etter jeg begynte på denne. 

Aduvanze, som du byttet til, hva er forskjellen på den og Ritalin sånn medisinsk? Er det noe annet enn sentralstimulering og med lenger virkning? Hvor lenge har du brukt den og hvor fort merket du effekt?

Ritalin virket med en gang. Den 1.dagen tok det ca 15 min. Begynte å rydde. Dagen etter var virkningen allerede redusert. Men bra. Uke 2 ble jeg mer likegyldig. Jeg forble ikke likegyldig. 
Matlysten forble dårlig, ellers virket ikke Ritalin noe særlig. Fylte på hele tiden, men fikk 20 minutter med fred , så kom dårlig konsentrasjon og humør tilbake.

Aduvanz er noe annet. 2 første ukene var jeg nesten i promille. Følte meg ruset på en måte. Oppturen varte hele dagen. Slik er det ikke lenger, men jeg fungerer ikke bra den ene 1 dagen uten ....

Matlysten er bedre på det her. Mens jeg på Ritalin ikke kjente matlyst i det hele tatt, kan jeg kjenne at kroppen trenger mat på det her. Men det er vanskelig å få det ned 😛 

Har ellers ingen dårlige bivirkninger av det

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg kanskje sporet litt av spørsmålet ditt.

Aduvanz er langtidsvirkende, mens Ritalin er korttidsvirkende.

Aduvanz er nyere og ikke forsket like mye på. Ritalin er en gammel medisin som de kjenner godt til. Virkestoffet er Metylfenidat og ligner Amfetamin. Den ble opprinnelig funnet opp for å kurere depresjon, men viste seg å ha bra effekt på ADHD. Den ble ikke lenger brukt mot depresjon fordi mange viste forverring etter de sluttet med den. 
Ritalin er det billigste og eldste, derfor velges denne først.

Aduvanz har et annet virkestoff. Lisdeksamfetamin som i leveren omdannes til dekstroamfetamin. Dyrere og større misbrukpotensiale enn Ritalin, Aduvanz er langtidsvirkende. Altså du skal ikke fylle på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...