Gå til innhold

Noen som har gode råd når det gjelder muntlig eksamen? Mastergrad.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gode råd til hvordan gjøre det bra på muntlig eksamen? I forbindelse med en masteroppgave?

Anonymkode: 26d39...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Ikke les fra manuset ditt!

Anonymkode: 4a4e4...33e

• Liker 1
Skrevet

Forbered deg på hva som er styrker og svakheter, hva du kunne gjort annerledes og hva du ville forsket videre på. Gjerne «løsninger» for å møte svakhetene. Kunne det du har skrevet. 
Ikke minst - sove godt natten før og ha et glass vann tilgjengelig under eksamenen. 

Lykke til!! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenk nøye over styrker og svakheter ved oppgaven og studiedesignet ditt. Hva ville du gjort annerledes? Var det noe som overrasket deg av det du fant ut? Hvorfor valgte du dette temaet? Hva kan resultatene brukes til? Hvis du skulle forsket videre på temaet, hva ville du forsket på da/hvilken retning ville du gått i? (Altså ut fra din masteroppgave.)

Dette er spørsmål jeg ville forberedt svar på. Det er basert på mange disputaser (inkludert min egen), og jeg antar at det å forsvare masteren kan bli som en light-utgave. 

Anonymkode: ac933...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar 😊 Jeg klarer virkelig ikke å snakke uten manus, og jeg er grunnen ganske så fornøyd med oppgaven. Eneste svakhet må være utvalget av informantene og mangel på noe teori. Ellers kan jeg ikke se hva det er for noe galt 😅

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke les fra manuset ditt!

Vi snakker ikke om ungdomskole presentasjon, men masteroppgaven. 

Anonymkode: cca9d...dc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 😊 Jeg klarer virkelig ikke å snakke uten manus, og jeg er grunnen ganske så fornøyd med oppgaven. Eneste svakhet må være utvalget av informantene og mangel på noe teori. Ellers kan jeg ikke se hva det er for noe galt 😅

Da får du A eller B.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da får du A eller B.

Takk for positivet, men det er min tolkning av oppgaven. Hva sensor mener aner jeg ikke 😅

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utvalg av informantene er en ypperlig svakhet å peke på selv sånn karaktermessig. 😉 Husk å forberede deg på hvordan disse svakhetene kan ha påvirket resultatene dine, om du kunne ha valgt ut informanter på en annen måte (og gjerne hvorfor du ikke gjorde det). Sensor er utmerket godt klar over at det er begrenset hva man rekker på en masteroppgave, og at utvalg av informanter/studiedeltakere ofte må baseres på «convenience» og andre metodisk sett ikke ideelle måter. Det er helt ok, så lenge du selv er klar over svakhetene og kan gjøre rede for dem. 
Og den siste setningen bør du ikke si. 😅

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utvalg av informantene er en ypperlig svakhet å peke på selv sånn karaktermessig. 😉 Husk å forberede deg på hvordan disse svakhetene kan ha påvirket resultatene dine, om du kunne ha valgt ut informanter på en annen måte (og gjerne hvorfor du ikke gjorde det). Sensor er utmerket godt klar over at det er begrenset hva man rekker på en masteroppgave, og at utvalg av informanter/studiedeltakere ofte må baseres på «convenience» og andre metodisk sett ikke ideelle måter. Det er helt ok, så lenge du selv er klar over svakhetene og kan gjøre rede for dem. 
Og den siste setningen bør du ikke si. 😅

Takk for tips 😊

AnonymBruker
Skrevet

Skal du kun forsvare karakteren du har fått på det skriftlige eller blir karakteren satt etter muntlig? 

Jeg fikk B på de skriftlige og gjorde virkelig en dårlig jobb med forsvaret, men jeg fikk stå på B’en likevel. Var så nervøs på eksamen at jeg trodde jeg nesten skulle stryke med. Var kjempe godt forberedt men fikk jo ikke ut så mye fornuftig. Leste bare fra manus. 

Anonymkode: 80d60...ccd

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du kun forsvare karakteren du har fått på det skriftlige eller blir karakteren satt etter muntlig? 

Jeg fikk B på de skriftlige og gjorde virkelig en dårlig jobb med forsvaret, men jeg fikk stå på B’en likevel. Var så nervøs på eksamen at jeg trodde jeg nesten skulle stryke med. Var kjempe godt forberedt men fikk jo ikke ut så mye fornuftig. Leste bare fra manus. 

Anonymkode: 80d60...ccd

Karakteren blir satt etter muntlig. Skal prøve å snakke meg opp en karakter. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å snakke med manus, i alle fall om det er digital eksamen. 

Utvalg av informantene er enkelt å si noe om, og det hadde vært veldig bra om du kunne gått litt videre på teori enn det du har i oppgaven om du ser at noe mangler. Sett deg gjerne inn i noe du kunne skrevet om du hadde hatt bedre tid på oppgaven. Og jeg har vel egentlig aldri sett en perfekt master (eller doktorgrad for den del), så om du ikke ser noe feil er nok det heller en mangel 😄 Men det er vanskelig å ikke se seg blind. Man gjør jo så godt man kan. Men prøv å se med litt nye øyne. Hvis du skulle gjort en litt stor ting litt annerledes, hva kunne det vært, og hvorfor er det ikke en god idé? 

Om sensor spør om noe du ikke klarer å svare på med en gang slik at sensor fortsetter å forklare er det bra om du kan koble dette litt videre med egne tanker til noe annet du kommer på i stedet for å bare være enig. 

Lykke til!

Anonymkode: 2f817...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Kløft. 

Anonymkode: b1d91...4e9

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kløft. 

Anonymkode: b1d91...4e9

Det funker nok når sensorene er damer på over 60 😂😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det funker nok når sensorene er damer på over 60 😂😂

De trenger ikke å være hetrofile...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...