AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 God kveld/natt folkens Jeg er nødt til å spørre dere her, ettersom jeg har tenkt på dette i hele dag Da jeg var på vei hjem tidligere idag, så var det ca når rushen startet å hope seg opp (rundt 15:30). Jeg pleier å havne i en rundkjøring med 3 armer (rett frem, høyre og veien jeg kom fra) hvor det er en del kø. Der kan man enten kjøre rett frem (altså ligge i venstre filen) eller til høyre, noe jeg skulle. Ved min side er det en lang lastebil og foran meg er det en Tesla. Når lastebilen kjører, kjører Teslaen til høyre og jeg følger etter; det er nok plass. Jeg ser i tillegg til venstre for å forsikre meg om at det garantert ikke kommer noen i hundre. Den eneste bilen jeg så skulle rett frem, altså den veien jeg kom fra. Så det går tregt, men det går fremover. Køen løsner seg litt og plutselig ser jeg en skikkelse i venstre speil som bare kommer nærmere og nærmere. «Jøss» tenker jeg. Hva er det? Plutselig dukker det opp en veteranbil på siden av meg, mens jeg er midt i fotgjengerfeltet! Jeg ser meg fort til venstre og bråbremser. Sjåføren av veteranbilen (som så ut som han var i pensjonistalder) titter rett fram, litt som at han var borte eller i egne tanker. Presser seg på siden av meg og har ingen planer om å stoppe. Denne bilen var ikke i rundkjøringen før jeg allerede var kommet ut av rundkjøringen. Videre presterer han å sakke ned farta, slik at det er plass til ca 3 personbiler mellom hans bil og Teslaen foran han. «Seriøst?» tenker jeg Da lurer jeg på, har jeg gjort noe galt her? Jeg har hatt førerkortet i snart 1 år (blir 1 år i sommer), jeg kjører en VELDIG lett synlig bil. For å holde meg anonym, vil jeg ikke gå ut med farge, type osv, men bilen ser du fra en ganske lang avstand Jeg klarte ikke helt å reagere der jeg satt, for jeg ble litt paff. Nå i ettertid tenker jeg om kanskje jeg gjorde noe feil? Eller kanskje jeg burde ha tutet så han «våkna» litt? Hva tenker dere? Er dette normalt å møte på? Jeg har kjørt en del siden jeg fikk lappen, men har aldri møtt på en slik bilist tidligere. Tja, jeg har jo møtt på folk som liker å ta sjanser aka kaste seg rett ut foran en annen bil når de åpenbart har altfor liten margin til det, men dette syns jeg var ganske hårreisende Jeg har også blitt fortalt av mange at dette er noe å forvente av eldre bilister. At de blir litt «blanke» i trafikken og glemmer trafikkreglene. Er da dette noe jeg burde melde fra om? Jeg fikk heldigvis skrevet ned bilnummeret, og jeg har både merke og farge på bilen Hva tenker dere om denne situasjonen? Er spent på å høre om det kanskje er noe jeg har misforstått av trafikkbildet, for da skal jeg søren meg ta opp teoriboka igjen. En trafikkulykke vil jeg unødig være årsaken til! Anonymkode: 229f8...34f
Peppsi Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 Var ikke lastebilen ved siden av deg da? skjønner ikke helt hvordan han kunne komme seg foran lastebilen?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 Da endte veteranbilen opp foran deg? Og teslaen foran han igjen? Jeg tenker at vet.bilen muligens glemte at det er noe som heter riktig plassering i rundkjøringer.. Men det hørtes ut som om det var to felt i rundkjøringen, men på vei ut blir det til ett? Anonymkode: 5d397...e84
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 Skjønte ikke hva du ville fram til? Var ikke noen nesten-ulykke her? Anonymkode: 69d2a...789
maskinisten Skrevet 12. juni 2020 #5 Skrevet 12. juni 2020 Slik du beskriver det, så var det ingen nesten-ulykke. Om dette var en særs krevende situasjon for deg ville jeg anbefalt å få kjørt i en større by om du har mulighet. Fx i Oslo opplever man slikt nærmest daglig, da det er mange sjåfører, komplekse trafikkbilder og endel sjåfører som er dårlige, ikke bryr seg eller en blanding av de to. Lykke til i fremtiden!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå