Gå til innhold

Barnetrygd svindel?

Anbefalte innlegg

Gjest acidX
Skrevet

Hei alle sammen,

Et par år siden har meg og barnefaren gått fra hverandre. Eg har flyttet på den tiden til en annen kommune og barna bor hos meg annenhver uke.

For å beholde barnehageplass må barna forbli registrert under adresse i samme kommune som barnehagen befinner seg i - eg har da sagt ja til å registrere barn under far sin adresse og han betalte meg halvparten barnetrygd. 

Etter 6 mnd søkte faren utvidet barnetrygd og får nå 3 barnetrygd selv om barna bor med meg lik mye som med han - har han krav på utvidet barnetrygd? Eg kan veldig lett bevise at de bor her lik mye som der. 

Eg hadde ingen interrese å gjør problemer, men han deler ikke jevnt med meg, betaler meg fremdeles 860,- 

1. Har han krav på utvidet barnetrygd?

2. Bør vi få samme støtte fra staten? (Bør han dele jevnt med meg)?

Eg er spent på hva dere syns

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp dere. 

Anonymkode: bf3fe...cc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere ikke søkt om barnetrygd hver for dere? Legg ved samværsavtale på at barna bor 50/50 og har delt bosted så får dere 2 halve barnetrygder hver og en halv utvidet hver dersom dere ikke har samboere.

Anonymkode: 12b83...d22

• Liker 3
Gjest acidX
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har dere ikke søkt om barnetrygd hver for dere? Legg ved samværsavtale på at barna bor 50/50 og har delt bosted så får dere 2 halve barnetrygder hver og en halv utvidet hver dersom dere ikke har samboere.

Det var 3 år siden - eg fikk da svar fra NAV at en av barna må være registrert under mitt adresse hvis eg skal få utvidet barnetrygd (eneforsørger for 1 av barna = 2 barnetrygt). Eg kunne det, men da måtte vi bytte barnehage - noe vi ikke ønsker. 

Etter 6 mnd søkte han utvidet barnetrygd for begge barna - fikk det uten å gi beskjed til meg. Eg fant ut om det idag - spurte han om å dele jevnt med meg, han nekter, selv om barna er lik mye hos meg som hos han.

Eg lurer på om han i det hele tatt har krav på 3 barnetrygd hvis barna bor 50% hos meg..?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, acidX skrev:

Det var 3 år siden - eg fikk da svar fra NAV at en av barna må være registrert under mitt adresse hvis eg skal få utvidet barnetrygd (eneforsørger for 1 av barna = 2 barnetrygt). Eg kunne det, men da måtte vi bytte barnehage - noe vi ikke ønsker. 

Etter 6 mnd søkte han utvidet barnetrygd for begge barna - fikk det uten å gi beskjed til meg. Eg fant ut om det idag - spurte han om å dele jevnt med meg, han nekter, selv om barna er lik mye hos meg som hos han.

Eg lurer på om han i det hele tatt har krav på 3 barnetrygd hvis barna bor 50% hos meg..?

Jeg og ex-mannen får halve barnetrygden hver (og halvt særfradrag på skatten) selv om begge barna har adresse hos far. Vi har lagt ved samværsavtalen som viser at vi har delt omsorg (50/50). 

Anonymkode: 93a00...f33

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange prosent barna bor har ikke noe og si. Men hva står på samværsavtalen? Skrev dere ikke delt bosted, men bosted hos far så er det jo han som får barnetrygder og skattelette og står for det økonomiske til barna.

Anonymkode: 163cb...a48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Gjest acidX skrev:

Står det på samværsavtalen deres at barna har delt bosted? Dersom det gjør det så har nav gjort en feil. Ved delt bosted så spiller det ingen rolle hvor barna har folkeregistrert adresse. Om det ikke står det i samværsavtalen så må dere lage ny avtale hvor det står at barna bor 50/50 med delt bosted.

Ja, man har rett på utvidet barnetrygd når man ikke har samboer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har rett på utvidet barnetrygd hvis han ikke har samboer. Og det har du også.

Dere må ordne delt bosted, og så må du søke om å få halve barnetrygden direkte om det ikke skjer automatisk. Du kan da også søke om utvidet barnetrygd hvis du ikke har samboer. Deler dere foreldrefradaget i skattemeldingen også? Det er jo en del tusen.

Anonymkode: c4c89...028

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Gjest acidX skrev:

Så lenge barna er registrert på hans adresse så kan han dette, dere "lurer"jo systemet med å la barna gå i samme barnehage og derfor står reg.hos han selv om barna bor i en annen kommune. Så tenker det er innafor, han kunne faktisk søkt bidrag også via Nav så hadde ballen rullet. Forklar kommunen /Nav at dere kun har barna registrert på han for barnehage plassen  du , den kommer du ingen vei med

Anonymkode: ef4fb...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Barna kan kun stå folkeregistrert på én adresse. At barnet er registrert i den kommunen far bor i og barnehagen er i, er ikke bare lovlig, men slik det skal gjøres. Videre bør dere ha delt bosted. Da kan dere få hver sin halvpart av foreldrefradraget og barnetrygden fordelt uten å ordne det dere i mellom. De av dere som ikke har samboer har krav på, og bør søke om utvidet barnetrygd. Det er ikke for de som har barna 100%, men de som ikke har samboer. Videre ville jeg bedt barnehagen/kommunen om å dele opp barnehageregningen og at dere får halvparten hver med deres navn på. Det har også med fradrag på skatten å gjøre

Anonymkode: c4c89...028

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge barna er registrert på hans adresse så kan han dette, dere "lurer"jo systemet med å la barna gå i samme barnehage og derfor står reg.hos han selv om barna bor i en annen kommune. Så tenker det er innafor, han kunne faktisk søkt bidrag også via Nav så hadde ballen rullet. Forklar kommunen /Nav at dere kun har barna registrert på han for barnehage plassen  du , den kommer du ingen vei med

Anonymkode: ef4fb...9d0

Dette er jo feil. Ingen kan ha to folkeregistrerte adresser så de har gjort det helt riktig ved å la barna ha folkeregistrert adresse hos far. Det som er viktig er det som står i samværsavtalen, at de har 50/50 OG delt bosted for barna.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting ulovlig med dette. Om barna bor hos ham er det han som skal ha barnetrygd.  Om han er alene med barna har han rett på utvidet barnetrygd.  

Om du har kun samvær har du ingen rettigheter, men om dere har delt bosted KAN dere dele barnetrygden.  Du må isåfall søke for å få din del og legge ved avtalen som viser delt bosted. Om du ikke søker fortsetter far å motta hele barnetrygden.  Det er ikke sånn at man MÅ dele ved delt bosted, men om man vil ha sin del må man søke... 

Anonymkode: a8409...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...