Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Har et dilemma her. Går siste året på videregående og er ikke helt fornøyd med standpunktkarakteren i nynorsk. Læreren har kun hatt 3 vurderinger i dette faget gjennom hele året. Fikk da 5- på en skriveøkt før jul slik at jeg fikk 5 på karakterkortet til jul. Det var den eneste vurderingen i faget før jul. Etter jul har vi hatt 2 skriveøkter hvor jeg har fått 4+ begge gangene. Fikk da 4 på vitnemålet, en veldig sterk en, men det hjelper lite. Litt usikker på om jeg skal klage eller ikke fordi hvis man ser helhetlig på 5-,5,4+ og 4+ så bør jo det bli en 5, men om man ser hvor jeg er ved siste vurdering så er jo det 4(+). Er 4 en rettferdig karakter sett ut fra mine karakterer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at 4 er riktig ut fra det du beskriver. 

Anonymkode: 66b4e...977

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helhetlig har du hatt 5-, 4+ og 4+. I tillegg kommer de svakeste karakterene mot slutten av semesteret, så du viser heller ikke en positiv utvikling. 

Anonymkode: 66b4e...977

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke 4 er veldig feil, selv om det også kunne ha blitt 5.

Lærerne snakker sammen når de setter standpunktskarakterer. Hvis du ligger på vippen mellom 4 og 5 i to fag kan de bli enige om at én gir fire og den andre gir 5, slik at snittet ditt blir mest mulig riktig.

Anonymkode: 033fe...094

Skrevet

Takk for svar. Det er så vanskelig å vite hvordan de setter standpunkt fordi alle gjør det på sin måte. Noen regner snittet ut av absolutt alle karakterene du har fått og andre henger seg opp i den 3 du fikk første prøven til tross for at de resterende karakterene i det faget ligger på 5/6. Skal egentlig halvårskarakteren tas med i vurderingen? Den ene læreren var så opptatt av det 

Skrevet

Standpunkt er en helhetlig vurdering av prestasjonen i faget fra start til slutt, og det du har prestert sist teller som regel mest da det viser utviklingen din. Du har jo hatt en negativ utvikling karaktermessig, og derfor har læreren landet på 4. Syns likevel det var veldig få vurderingssituasjoner i løpet av et helt skoleår. Er du vurdert/testet i alle kompetansemålene? For det SKAL du være, hvis ikke så har ikke læreren gjort jobben sin godt nok, og mulig det kan være grunnlag for en klage?

Skrevet (endret)

Halvårsvurderingen skal ikke være være med når man beregner standpunkt/gjennomsnitt. Altså dine karakterer i år er 5, 4+ og 4+. Ikke 5, 5, 4+ og 4+. 

Men man tar hensyn til den når man setter standpunkt om man ikke ser på alle vurderingene gjennom året. 

Når jeg setter standpunkt ser jeg på alle vurderingene feks i 2. termin i tillegg til 1. termin karakter. Om jeg er i tvil blar jeg gjerne tilbake å ser på alle karakteren i 1. termin i steden for selve terminkarakteren. 

Jeg har stort sett minst 10 eller flere vurderinger i hvert fag,  og har derfor et veldig godt grunnlag når karakteren settes. 

Syns du skal se om alle kompetansemål er testet, om ikke så er det grunnlag for klage. 

Endret av Ariam
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør læreren din om du kan ha en "vippe" vurdering. Hvis ikke skader det jo ikke å klage. Jeg hadde lignende karakterer i et annet fag, og klagde. Fikk ikke endret karakteren, men krever ikke så mange kalorier å sende inn en klage:)

Anonymkode: dbf22...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4 er helt riktig karakter her. Det ville du fått av meg og alle mine kollegaer.

Hilsen norsklærer.

Anonymkode: 30745...c5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Ariam skrev:

Standpunkt er en helhetlig vurdering av prestasjonen i faget fra start til slutt, og det du har prestert sist teller som regel mest da det viser utviklingen din. Du har jo hatt en negativ utvikling karaktermessig, og derfor har læreren landet på 4. Syns likevel det var veldig få vurderingssituasjoner i løpet av et helt skoleår. Er du vurdert/testet i alle kompetansemålene? For det SKAL du være, hvis ikke så har ikke læreren gjort jobben sin godt nok, og mulig det kan være grunnlag for en klage?

2 vurderinger i siste termin er da ikke lite. I 3. klasse har de 6 timer norsk i uken, og norsklæreren setter 3 karakterer. Tipper eleven har hatt 2 muntlige og 4 skriftlige vurderinger til sammen den siste terminen. (2 i hovedmål og 2 i sidemål). Skal de ha flere vurderinger enn 6 stk på et halvår i ett fag blir det nesten umulig å være både elev og norsklærer. 

Anonymkode: 30745...c5c

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har 10 timer norsk i uka, og dette siste halvåret har jeg hatt 2 vurderinger muntlig, 2 vurderinger i nynorsk og 1 vurdering hovedmål skriftlig. Noen som vet om det egentlig holder mål? Undervisningen og oppfølgingen har vært elendig, jeg unner ingen andre det for å si det sånn. Manglende utdeling av vurderingskriterier og kompetansemål som jeg mener er svært essensielt har vært veldig frustrerende, men nå er det over og jeg er fornøyd med alle karakterer utenom den ene. Ser at 4 kanskje er fortjent ut fra karakterene jeg har i dag, men skulle ønske oppfølgingen og kommunikasjonen hadde vært bedre slik at en 5 kanskje hadde vært mulig

Endret av lollypop
AnonymBruker
Skrevet

Kompetansemålene ligger jo ute på udir, det samme med vurderingskriteriene som brukes ved eksamen. Det høres rett og slett ut som at du ikke er god nok i nynorsk til å få 5.

Anonymkode: 0b5be...917

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke 4 er veldig feil, selv om det også kunne ha blitt 5.

Lærerne snakker sammen når de setter standpunktskarakterer. Hvis du ligger på vippen mellom 4 og 5 i to fag kan de bli enige om at én gir fire og den andre gir 5, slik at snittet ditt blir mest mulig riktig.

Anonymkode: 033fe...094

Slik vekting av karakterer sluttet vi med for mange år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo selvsagt forsøke å klage. Med hjemmeskole i flere måneder kan det hende det er lettere å få gjennom en klage. 

Anonymkode: 7ecd7...a45

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kompetansemålene ligger jo ute på udir, det samme med vurderingskriteriene som brukes ved eksamen. Det høres rett og slett ut som at du ikke er god nok i nynorsk til å få 5.

Anonymkode: 0b5be...917

Kompetansemålene er da lærerens ansvar å gi ut. Du gir da ikke eleven en oppgave og ber den gjette hvilke kompetansemål som skal oppfylles under denne oppgaven. Det samme med vurderingskriterier, det skal læreren gi deg slik at du vet hva personen legger vekt på under oppgaven. TS går på videregående og da skal oppfølgingen av eleven selvsagt være mye tettere enn med en privatist, så å forvente å få aktuelle kompetansemål og vurderingskriterier er jo absolutt innafor.

Anonymkode: 3839e...ba7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...