Gå til innhold

Hvordan sorterer du tekstilavfall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du med tekstilavfallet ditt? Kaster du det i vanlig søppel, eller leverer du det noen plass? 
Tenker da på hullete sokker, barneundertøy som er vokst fra, enslige sokker etc.

Tar UFF imot dette?

Anonymkode: 19d20...573

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt går i Fretex-container. De tar imot både klær som er brukbare og kan selges, i tillegg til ødelagte tekstiler. 

Anonymkode: af596...f6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tekstiler skal IKKE kastes i restavfall forresten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? 

Her anbefales det å kaste om det er plast-klær: https://www.nrk.no/norge/xl/brenne_-bruke-eller-resirkulere_-hva-gjor-man-nar-genseren-drysser-mikroplast_-1.14533095

Anonymkode: fdcee...9c0

Nja, det er hun som intervjues som sier at hun anbefaler det, på tross av at "den offisielle anbefalingen er å levere til gjenbruk".

Les heller Norsk Gjenvinnings syn på saken: https://www.dn.no/handel/norsk-gjenvinning/statistisk-sentralbyra/kristine-laake/norsk-gjenvinning-fortviler-over-klar-som-havner-i-soppelet-handteringen-er-langt-fra-bra-nok/2-1-638892

• Liker 2
Skrevet

Jepp, UFF eller Fretex-container :)

Hvis du støtter H&M kan du også levere det dit (jeg gjør ikke det, men kanskje lettere for mange å gjøre det om man får bonus for nye kjøp).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to poser i boden, den ene er merket "Ødelagte tekstiler" og den andre er til klær som kan selges videre. Leverer begge posene i en container når de er blitt fulle. Det er sikkert ikke behov for meg å sortere tekstilene sånn, men det hender at jeg plukker ut noe fra den ene posen og gir til folk jeg kjenner, så vil gjerne ha ødelagte truser og sokker adskilt fra kjoler som er blitt for små og som kannskje skal gies videre. 

Anonymkode: 72b2f...961

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med tekstilavfallet ditt? Kaster du det i vanlig søppel, eller leverer du det noen plass? 
Tenker da på hullete sokker, barneundertøy som er vokst fra, enslige sokker etc.

Tar UFF imot dette?

Anonymkode: 19d20...573

Det havner hos Fretex. Et mindre antall av ødelagte tekstiler i bomull (særlig håndklær) ender sitt liv som kluter, tørkefiller etc. Større ødelagte tekstiler blir til noe annet (dongeri blir til vinposer, duker til håndklær etc)

Anonymkode: 0fe68...f73

AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2020 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Nja, det er hun som intervjues som sier at hun anbefaler det, på tross av at "den offisielle anbefalingen er å levere til gjenbruk".

Les heller Norsk Gjenvinnings syn på saken: https://www.dn.no/handel/norsk-gjenvinning/statistisk-sentralbyra/kristine-laake/norsk-gjenvinning-fortviler-over-klar-som-havner-i-soppelet-handteringen-er-langt-fra-bra-nok/2-1-638892

Jeg syns hun har et poeng. Mye av klærne som leveres inn til slike organisasjoner sendes til utlandet, og hvem vet hva som skjer med dem til slutt. Det beste hadde selvfølgelig vært om det fantes gode gjenvinningssystemer som ble kontrollert (i Norge eller utlandet), men vi er langt fra der. 

Så jeg vet ikke hva som er best, men jeg har ikke veldig dårlig samvittighet for å kaste hullete sokker i restavfallet.

Anonymkode: 831c7...d21

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Kaster det i søpla. Fretex har ikke kapasitet til å ta imot annet enn hele og rene klær akkurat nå. 

https://www.fretex.no/koronavirus-2020/fretex-onsker-aa-faa-hele-og-rene-klaer

Som en del av vårt samfunnsansvar har vi fram til nå valgt å håndtere ødelagte tekstiler til gjenvinning. Dette er slitte og ødelagte tekstiler som ikke kan gjenbrukes. Vi har jobbet iherdig med å finne flere gode løsninger for gjenvinning, men mengden av ødelagte tekstiler er vesentlig større enn behovet for tekstilråvarer til produksjon av isolasjonsmatter og andre gjenvinningsprodukter. Dette har ført til tap fordi Fretex må betale avgift når tekstiler leveres til energigjenvinning. Prisen for å levere til virksomheter som lager nye produkter av ødelagte tekstiler er også lavere enn kostnaden med å håndtere de ødelagte tekstilene.

For å klare å komme gjennom koronakrisen, ber vi derfor om at giverne kun leverer hele, rene og fine gaver som kan selges videre eller deles ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...