Gå til innhold

Butikksjef er ikke en helt vanlig ansatt mht timer, vakter osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er butikksjef i en stor bedrift og fikk jobben bl a pga at jeg er høyskoleutdannet innen økonomi, ledelse og markedsføring (Norges Varehandelshøyskole som det het den gangen, etter hvert slått sammen med BI.) Jeg har mange ansatte og jeg opplever fra tid til annen surmuling over at jeg kun unntaksvis jobber kvelder og lørdager som de andre må og jeg forstår det faktisk ikke. Vi har faktisk ikke samme jobb, så jeg forstår bare ikke greia. Jeg jobber selvsagt i butikken på lik linje med de andre når det kommer til varehåndtering, kundeservice o l, samtidig har jeg også tusen andre oppgaver som bl a medfører kontakt med andre butikksjefer, selgere og hovedkontoret,  andre personer som også hovedsakelig jobber dagtid. Det er ingen grunn til at jeg skal jobbe mye kvelder bare for å gjøre det, jeg har fått meg utdannelse og jobb som gjør at jeg kan styre arbeidstidene mye selv og ettersom jeg er et a-menneske og også har familie, passer mye dagjobbing for meg. Og jeg har også ofte lengre dager enn de andre ansatte, da jeg er på plass først, før dagvaktene, og går gjerne ikke hjem før utpå ettermiddagen, tidlig kveld. Jeg ser dermed alle ansatte i løpet av ei uke, m m de er syke. Jeg jobber langt mer enn de 40 timene de i fulle stillinger har. Likevel altså surmuling fordi jeg ikke tar så mange kveldsvakter. Ei prøvde seg med at hun trodde det var lovpålagt at alle ansatte i butikk jobbet like mye kveld som dag. 

Igjen, hvorfor så mye surmuling over hvordan en butikksjef jobber, ihvertfall når sjefen jobber mest? Er vel bare å godta at man ikke har samme jobb?

Anonymkode: d2612...d39

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i flere butikker og er helt vant med at butikksjefen jobber "vanlig" 8-16 dag, det er jo en helt annen type jobb som du også poengterer. Enig med deg, rart at de surmuler over dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Misnøyen kommer kanskje av lav kompensasjon for kveldsvakter og/eller få ansatte å rullere kveld på? Noe må det være hvis de ansatte ser du er først på jobb og også lenger enn 8 t.

Anonymkode: 798f0...8ba

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misnøyen kommer kanskje av lav kompensasjon for kveldsvakter og/eller få ansatte å rullere kveld på? Noe må det være hvis de ansatte ser du er først på jobb og også lenger enn 8 t.

Lønna er selvsagt ikke den beste i en butikk, men det er tariff og det er tillegg.

Kan godt være det er kjipt å jobbe mange kveldsvakter, men jeg opplever det som det går på at jeg personlig ikke bidrar så mye på kveld. Men uansett når jeg jobber, jobber jo ikke jeg fullt ut med de samme tingene som de andre ansatte. Så om de tror jeg skal gjøre de samme oppgavene som dem gjennom ei hel vakt, har de helt feil forventninger og feil bilde på hva en butikksjefjobb går ut på. 

Jeg forstår både at det kan være lite utfordrende å jobbe i butikk og at det for voksne i en familiesituasjon kan være kjedelig med en slik type jobb der man må jobbe ettermiddag/kveld. Om butikkjobb et det eneste type jobb man kan få,  må man nesten godta det eller skaffe seg en kompetanse til en annen jobb. Uansett meningsløst å surmule over hvordan sjefen jobber når man faktisk ikke har samme jobb.

Anonymkode: d2612...d39

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønn og tillegg/kompensasjon kommer jo av at butikkansatte er lett å erstatte.  Dess vanskeligere en jobb er og dess mer kompetanse man behøver, vil kompensasjon også komme deretter. 

At en butikksjef jobber dagvakter er helt selvsagt. Dagens entitlement ungdom sjokkerer meg litt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk, er at mange gjerne ønsker rammevilkår, men kun det positive, som om arbeidsbeskrivelsen deres var en annen. Veldig ofte i kombinasjon med manglende kunnskap om arbeidslivet. Da får de jobbe fram det de ønsker på en konstruktiv måte da, og ikke være smålige innad på arbeidsplassen, hvor de sammenligner epler og pærer på en passiv aggressiv måte.

Jeg er heller ikke leder, og jeg jobber i en helt annen bransje. Jeg og mine kolleger har en annen type kompetanse,arbeidsoppgaver, og ansvar enn lederen vår har, og følgelig andre vilkår for ulike deler av arbeidshverdagen. Man kan alltids diskutere ledelse, og det bør man, men god ledelse er etter min mening ikke å kopiere alt som oppleves ugunstig med arbeidshverdagen til de ansatte. Det gagner ikke bedriften, og heller ikke arbeidsmiljøet. Skal man f.eks. se på arbeidsmiljøloven, så kommer man ingen vei med denne surmulinga, da det er fullt forsvarlig at leder jobber dagtid selv om ansatte jobber kveld. Fordi det er saklig og begrunna.  

Anonymkode: 93ad7...ed4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er selv leder og har samme problemet, ikke min feil at de aldri tok utdanning og har kompetansen. Spesielt eldre menn blir provisert. 

Anonymkode: 0109b...30d

• Liker 2
Skrevet

Du får gjøre som min gamle sjef gjorde... 🤣 

Vi hadde ei på jobb som klagde mye, lik som din ansatt. Så vår sjef satt denne damen til å dilte etter henne ila en helt normal hverdag og normalt var det levering, kontakt med andre, telling, håndtering av alt mulig. Den ansatte hadde spurt 11.30 om pause og sjefen bare "Det kan vi ikke, for nå går ansatt 1 på pause, så skal ansatt 2 på pause, vi tar pause ca 1400 vi må være her i tilfelle og til Assisterende BS kommer tilbake for det kan komme en kunde som vil ha tak i oss..." klokken ble 16 og den ansatte ville hjem og sjefen bare" neii, vi har fortsatt masse å gjøre.... " Hun lot henne gå 16.30 for da sa kollegaen unnskyld, og hun sluttet å klage til og med tilbydde seg å hjelpe til med varetelling på søndager... For der stod visst sjefen alene fra 10-23 og telte varer 😂

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...