AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Del Skrevet 11. juni 2020 Heisann, har falt helt for navnet Henny/Hennie men er usikker på hvilken skrivemåte som er finest. Synes personlig at Hennie er finere enn Henny, men har hørt mange si at Hennie er et etternavn (eks. Sonja Hennie). Etternavnet vårt begynner også på H så er også litt usikker om H til fornavn og etternavn funker. Hjelp! Anonymkode: eb987...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 11. juni 2020 #2 Del Skrevet 11. juni 2020 Tanten min heter Henny, så for meg et det den skrivemåten som ser riktigst ut som et fornavn. Men er jo plenty av etternavn som også blir brukt som fornavn, så det har ikke noe å si, spesielt ikke når det er så likt som Henny og Hennie. Mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonetta Skrevet 11. juni 2020 #3 Del Skrevet 11. juni 2020 For meg er Henny fornavn og Hennie et etternavn, og uttales ulikt og. Henny sies mer som Hænny mens Hennie uttales mer som det skrives, altså Henni. Synes Henny er et fint jentenavn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juni 2020 #4 Del Skrevet 11. juni 2020 Skrivemåten Henny er dobbelt så vanlig (1400 mot 700), og brukes ikke som etternavn. Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 11. juni 2020 #5 Del Skrevet 11. juni 2020 1 minutt siden, Leonetta skrev: For meg er Henny fornavn og Hennie et etternavn, og uttales ulikt og. Henny sies mer som Hænny mens Hennie uttales mer som det skrives, altså Henni. Synes Henny er et fint jentenavn. Hvor bor du hvor Hennie og Henny uttales forskjellig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Del Skrevet 11. juni 2020 2 minutter siden, Leonetta skrev: For meg er Henny fornavn og Hennie et etternavn, og uttales ulikt og. Henny sies mer som Hænny mens Hennie uttales mer som det skrives, altså Henni. Synes Henny er et fint jentenavn. Hænni på din dialekt, ja, jeg ville sagt Henni. Ellers enig, Henny er fornavn, Hennie etternavn. Ville gått for Henny uansett, ts, ikke jål til et så fint navn med stum e. Anonymkode: 19ae7...597 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Del Skrevet 11. juni 2020 Høres ut som kallenavn for Henriette Anonymkode: 3bb7d...65c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #8 Del Skrevet 11. juni 2020 Hennie uttales «nedenfra og opp», Henny motsatt. Henny blir altså som Jenny. Hennie blir som Henning uten ng, Anonymkode: 75b50...2a8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Del Skrevet 11. juni 2020 Hennie er den stavemåten som er mest populær nå. Henny er litt gammeldags. Anonymkode: 3c41e...a58 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Del Skrevet 11. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hennie er den stavemåten som er mest populær nå. Henny er litt gammeldags. Anonymkode: 3c41e...a58 Enda en grunn til å gå for Henny. Anonymkode: 19ae7...597 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juni 2020 #11 Del Skrevet 11. juni 2020 (endret) 5 timer siden, Saph skrev: Hvor bor du hvor Hennie og Henny uttales forskjellig? Henny og Hennie uttales med forskjellig tonem, Henny med tonem 1 og Hennie med tonem 2. Tonem 1 og 2 kan illustreres med forskjellen mellom vannet og vanne, eller bønder og bønner. Henny uttales som vannet og bønder, Hennie som vanne og bønner. Endret 11. juni 2020 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 11. juni 2020 #12 Del Skrevet 11. juni 2020 7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Henny og Hennie uttales med forskjellig tonem, Henny med tonem 1 og Hennie med tonem 2. Tonem 1 og 2 kan illustreres med forskjellen mellom vannet og vanne, eller bønder og bønner. Henny uttales som vannet og bønner, Hennie som vanne og bønder. Jeg tenkte mere på den Æ'en hun bruker i uttalen av Henny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonetta Skrevet 11. juni 2020 #13 Del Skrevet 11. juni 2020 37 minutter siden, Saph skrev: Hvor bor du hvor Hennie og Henny uttales forskjellig? Nord-Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Del Skrevet 11. juni 2020 Jeg synes Henny er finest 😊 Anonymkode: b33ff...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^littletoomuch Skrevet 12. juni 2020 #15 Del Skrevet 12. juni 2020 H. H. ? Er kanskje gammel, men det er vel ikke helt heldig? (Heil H*****) og sikkert ingen som tenker på det når dette barnet vokser opp. Jeg foretrekker forresten Hennie 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #16 Del Skrevet 12. juni 2020 Definitivt Henny! Nydelig navn, men tenker på Aksel Hennie med den andre måten. Dessuten ville jeg uttalt dem ulikt også! Anonymkode: 51046...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #17 Del Skrevet 12. juni 2020 Vi har en Hennie, mye fordi mannen min ikke syntes noe om å bruke Henny, og jeg hadde ikke en så sterk mening om det. Vi uttaler det som ‘Henni’ (stum e). Ulempen er at navnet også kan uttales Henn-i-e, hvis det ga mening. Som Sofie liksom. Her vi bor har du både de som uttaler det som ‘Henni’ og Hennie’, så det kommer vi ikke unna. Men det er jo bare å si det en gang, og så retter folk seg etter det. Er ikke SÅ ofte vi er i situasjoner der nye folk bruker den andre uttalen. Anonymkode: 36183...d39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #18 Del Skrevet 14. juni 2020 Hennie, uten tvil ☺️ Anonymkode: 368c5...675 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #19 Del Skrevet 17. juni 2020 Hennie Anonymkode: c25b2...d84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #20 Del Skrevet 17. juni 2020 Henny er finest syns jeg. Hennie er et etternavn. Anonymkode: 967d9...288 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå