AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 Jeg har to kusiner (som ikke er i samme familie, de har altså aldri møttes) som jeg nesten begynner å tro har noe imot meg. Vi alle tre er i starten av 20 årene og tar alle tre en master. Jeg er en flink student, ikke superflink, har ikke hatt deltidsjobber relevant til studiet (mange om benet), har venner, men ikke sånn kjempemange, og har nettopp fått meg kjæreste. Med andre ord så vil jeg si at jeg er en veldig gjennomsnittlig person mens kusinene mine har derimot veldig høye ambisjoner og er flinke. De har (ifølge det jeg har hørt) veldig gode karakterer, en av dem har en veldig relevant deltidsjobb (la oss kalle personen kusine A), den andre har en veldig bred vennekrets og er alltid opptatt med noe sosialt (kusine B), begge to er også utrolig populære og snakkesalige blant familien mens jeg er mer beskjeden av meg. Saken er den at vi kommer ikke særlig godt overens og jeg begynner å bli litt lei. De er familie så når jeg møter dem så tar jeg initiativ til litt hyggelig smalltalk, spør hvordan det går med studiene og andre ting folk på vår alder bryr seg om, men jeg får nesten kun korte irriterte svar tilbake og ingenting å bygge en samtale videre på. Med resten av familien så er de sprudlende, som sagt veldig snakkesalige, og et midtpunkt. Sist jeg så dem (to ulike anledninger, fordi de er ikke i samme familie) så fikk jeg noen kommentarer fra dem som jeg begynner å stusse på. Moren min meddelte at jeg hadde fått meg kjæreste og kusine B "åja? det skulle jeg aldri trodd". Jeg ble satt ut og så ingenting tilbake og det gjorde heller ingen andre av familiemedlemmene som var der. En tante lurte på hva jeg hadde drevet med i det siste og jeg svarte at etter eksamen så har jeg solt meg en del i parken med venner og grillet. Da sa kusine B noe lignende "haha har du venner? det var jeg ikke klar over. så bra da" med et veldig påklistret smil. Jeg er ikke den mest sosiale av meg, men hvem sier noe sånt?... Kusine A snakket veldig mye om den relevante deltidsjobben hennes sist jeg så henne og sa at dersom man ikke har en deltidsjobb (slik som hennes) så kunne man like gjerne droppe ut av studiet for man kom ikke til å klare å skaffe seg jobb etter masteren uansett. Vi studerer det samme og det vet hun veldig godt, men jeg synes at utsagnet hennes virket idiotisk så jeg valgte å ikke si noe. Kjæresten min kom opp som tema og familien hans gjør det meget bra i næringslivet, kusine A sa da at jeg hverken trengte å bekymre meg over relevante deltidsjobber og gode karakterer for å deretter diskutere golddiggere?! Skal også nevnes at dersom jeg får skryt for noe i plenum (som sagt så kan jeg være litt beskjeden sammenlignet med kusinene mine, så familien gir meg komplimenter iblant for å forsøke å inkludere meg), så kommer de alltid begge to med eksempler der de var litt flinkere enn meg. Jeg er absolutt ingen trussel for noen av disse jentene så jeg skjønner heller ikke hvorfor de behandler meg som en. Resten av familien er de veldig respektfulle rundt og viser interesse for. Overreagerer jeg? Anonymkode: 46442...7b5 1
The Kitten Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 De oppfører seg som drittunger. Ville ikke giddet å snakke med dem igjen. Merkelig at ingen andre reagerer. 20
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 10 minutter siden, The Kitten skrev: De oppfører seg som drittunger. Ville ikke giddet å snakke med dem igjen. Merkelig at ingen andre reagerer. Jeg kommer nok ikke til å melde meg ut av familiearrangementer der kusinene skal være, ikke tale om at jeg skal bli stemplet som "vanskelig" mens de er flinke og medgjørelige. Grunnen til at ingen reagerer er nok fordi de er sprudlende, godt likt av alle i familien, og de små stikkene til meg blir nok bare ansett som kjærlig mobbing eller noe jeg ikke burde ta meg nær av. ts Anonymkode: 46442...7b5
The Kitten Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kommer nok ikke til å melde meg ut av familiearrangementer der kusinene skal være, ikke tale om at jeg skal bli stemplet som "vanskelig" mens de er flinke og medgjørelige. Grunnen til at ingen reagerer er nok fordi de er sprudlende, godt likt av alle i familien, og de små stikkene til meg blir nok bare ansett som kjærlig mobbing eller noe jeg ikke burde ta meg nær av. ts Anonymkode: 46442...7b5 Mente bare at jeg ikke hadde giddet å ta initiativ til høflig smalltalk med dem. 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 2 minutter siden, The Kitten skrev: Mente bare at jeg ikke hadde giddet å ta initiativ til høflig smalltalk med dem. Du sier noe der, men bør jeg ikke prøve å heve meg over dem? ts Anonymkode: 46442...7b5
The Kitten Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier noe der, men bør jeg ikke prøve å heve meg over dem? ts Anonymkode: 46442...7b5 Ja, det er de som driter seg ut. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, The Kitten skrev: Ja, det er de som driter seg ut. Virker ikke som resterende familie tolker det slik ts Anonymkode: 46442...7b5
Nymerïa Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier noe der, men bør jeg ikke prøve å heve meg over dem? ts Anonymkode: 46442...7b5 Det er nettopp med å ikke anstrenge deg slik tar jeg initiativ til litt hyggelig smalltalk at du hever deg over dem. Du skal altså ikke ta igjen med samme mynt eller ignorere dem, men det er absolutt ikke noen grunn til å ta initiativ til å være hyggelig heller. Det kommer jo ingenting ut av det. Og neste gang de sier noe nebbete spør du helt nøytralt "Hva mener du med det?" Øv deg på forhånd slik at du ikke høres anklagende eller snurt ut. Enten så får du en fantastisk framvisning av roing eller så innrømmer de rett ut hvor smålige de er. De respekterer deg i hvert fall ikke og det kommer de heller ikke til å gjøre av at du fortsetter med å være hyggelig når de rakker ned på deg. 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 Ikke synk til deres nivå. Hold deg «nøytral», ikke unngå dem, men ta heller ikke initiativ. Ville lest meg opp på hersketeknikker og hvordan håndtere dette. Et godt tips er å «arrestere« dem på en god måte ved for eksempel å spørre «unnskyld, fikk ikke helt med meg hva du sa?» eller «åja, hva mener du med det?» eller «hmm, det har jeg ikke tenkt over før, kan du utdype hva du tenker om det/hvorfor du mener det?». Som over her så gjøres det helt nøytralt og uten noen anklagende tone. Men da tvinger du de til å gjenta seg selv mens både de og andre rundt er mer beviste på hva de faktisk sier, eller at de vil måtte «ro seg vekk» og kanskje føle på at dette var for dumt til at de ønsker å gjenta det (for da å henge ut seg selv og sine egne dumheter). For mange vil reaksjonen være å kanskje bare himle med øynene og trekke seg vekk fra samtalen og få andre vil dermed få med seg situasjonen. Du vil dermed kanskje umiddelbart føle deg litt dum som blir stående igjen etter at de tar avstand, men effekten vil antakelig være at du likevel har plantet et lite ubehag hos dem som gjør at de holder seg for god til å komme med nye hersketeknikker til deg. Anonymkode: 2f862...892 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke synk til deres nivå. Hold deg «nøytral», ikke unngå dem, men ta heller ikke initiativ. Ville lest meg opp på hersketeknikker og hvordan håndtere dette. Et godt tips er å «arrestere« dem på en god måte ved for eksempel å spørre «unnskyld, fikk ikke helt med meg hva du sa?» eller «åja, hva mener du med det?» eller «hmm, det har jeg ikke tenkt over før, kan du utdype hva du tenker om det/hvorfor du mener det?». Som over her så gjøres det helt nøytralt og uten noen anklagende tone. Men da tvinger du de til å gjenta seg selv mens både de og andre rundt er mer beviste på hva de faktisk sier, eller at de vil måtte «ro seg vekk» og kanskje føle på at dette var for dumt til at de ønsker å gjenta det (for da å henge ut seg selv og sine egne dumheter). For mange vil reaksjonen være å kanskje bare himle med øynene og trekke seg vekk fra samtalen og få andre vil dermed få med seg situasjonen. Du vil dermed kanskje umiddelbart føle deg litt dum som blir stående igjen etter at de tar avstand, men effekten vil antakelig være at du likevel har plantet et lite ubehag hos dem som gjør at de holder seg for god til å komme med nye hersketeknikker til deg. Anonymkode: 2f862...892 Dette skal jeg definitivt bruke, tusen takk! Men er det noen som tror de vet hvorfor disse kusinene mine oppfører seg slik de gjør? Jeg har tross alt ikke gjort noe for å framprovosere det og finner oppførselen deres mot meg irrasjonell ts Anonymkode: 46442...7b5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det noen som tror de vet hvorfor disse kusinene mine oppfører seg slik de gjør? Jeg har tross alt ikke gjort noe for å framprovosere det og finner oppførselen deres mot meg irrasjonell ts Anonymkode: 46442...7b5 Begge to fra forskjellige familier, nå ser vi jo ikke deres side av saken. Hvordan var forholdet da dere var barn? Anonymkode: 1e646...d33
Lacy Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skal jeg definitivt bruke, tusen takk! Men er det noen som tror de vet hvorfor disse kusinene mine oppfører seg slik de gjør? Jeg har tross alt ikke gjort noe for å framprovosere det og finner oppførselen deres mot meg irrasjonell ts Anonymkode: 46442...7b5 Kusine A skulle kanskje ønske hun slapp å ha den relevante deltidsjobben sin..? Kanskje hun blir misunnelig på deg som kan føle ro i å ikke måtte ha relevant deltidsjobb? Kusine B er kanskje krampaktig sosial fordi hun er redd for å miste sin relevans som menneske dersom hun ikke deltar? Dette er bare antagelser, men ofte er det så banalt som dette 😊 mennesker med behov for å hevde seg, vil ofte ha et horn i siden til de som ikke har det samme behovet, men likevel fremstår lykkelige og trygge på seg selv 😊 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge to fra forskjellige familier, nå ser vi jo ikke deres side av saken. Hvordan var forholdet da dere var barn? Anonymkode: 1e646...d33 Vi kom godt overens som barn. Gledet oss til å se hverandre, osv. I tenårene så mistet vi nok kjemien litt selv om vi egentlig har en god del til felles. ts Anonymkode: 46442...7b5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 Hvorfor svarer du ikke, så de blir svar skyldig heller? "Hvorfor er du overrasket over at jeg har fått meg kjæreste? Kan du forklare hva du mener?" "Ja, jeg har venner, er det noe spesielt du tenker på..?" "Vel, jeg velger å gå i en annen retning enn deg, det er neppe bare en vei til målet." "Jeg har ikke tenkt å droppe ut for å bli forsørget, hvis det er det du spiller inn som alternativ" Da er du ikke frekk, du bare tillater ikke at de tråkker på deg, og de får korreksjon til å slutte. Anonymkode: 682c0...22f 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #15 Skrevet 12. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor svarer du ikke, så de blir svar skyldig heller? "Hvorfor er du overrasket over at jeg har fått meg kjæreste? Kan du forklare hva du mener?" "Ja, jeg har venner, er det noe spesielt du tenker på..?" "Vel, jeg velger å gå i en annen retning enn deg, det er neppe bare en vei til målet." "Jeg har ikke tenkt å droppe ut for å bli forsørget, hvis det er det du spiller inn som alternativ" Da er du ikke frekk, du bare tillater ikke at de tråkker på deg, og de får korreksjon til å slutte. Anonymkode: 682c0...22f Tror at jeg rett og slett er litt redd for at resterende familie skal blande seg inn og påpeke at jeg ikke må ta alt så personlig og at det ikke var vondt ment. Det har skjedd lignende før ts Anonymkode: 46442...7b5
Sensi Skrevet 12. juni 2020 #16 Skrevet 12. juni 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette skal jeg definitivt bruke, tusen takk! Men er det noen som tror de vet hvorfor disse kusinene mine oppfører seg slik de gjør? Jeg har tross alt ikke gjort noe for å framprovosere det og finner oppførselen deres mot meg irrasjonell ts Anonymkode: 46442...7b5 Jeg tror de gjør dette mot deg fordi det får dem selv til å føle seg bedre. De liker å trykke deg ned for å fremme seg selv. Du har fått mange gode råd som jeg støtter. Hev deg over det ved å stille spørsmål tilbake. Vær høflig og hils på normal høflig måte, men du trenger ikke ta initiativ til smalltalk. Snakk heller med de som vil deg vel. Og ikke la dem ta fra deg gleden ved å treffe de andre i familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå