Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt sykepleie til høsten, men har rett og slett blitt litt i tvil av alt det negative jeg hører.
Så jeg vil gjerne høre fra dere sykepleiere som elsker jobben deres og ikke ville valgt noe annet - hva gjør at jobben er riktig for akkurat deg? Hvilken brukergruppe jobber du med?

Anonymkode: d55b2...bdd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det negative du hører? Kanskje noen kan rette opp et feilaktig inntrykk av det i tillegg :)

Anonymkode: 52ad0...a84

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Det går mye i følgende: Et enormt arbeidspress der man ofte ikke får tid til å gjøre oppgavene sine ordentlig, avdelingene er underbemannet, dårlig ledelse og dårlig turnus.

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne! Jeg har også søkt sykepleie, men begynner å bli i tvil. Vurderer å sette sosialt arbeid (som jeg også har søkt) på første plass i stedet. 

Anonymkode: a074d...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykepleier i 18 år nå -de siste 10 som intensivsykepleier. Det er mange grunner til å "elske" jobben som sykepleier;

* Du har uendelige valgmuligheter ifht hva og hvor du vil jobbe -fra nyfødt til sykehjem og ali i mellom. Kunne spesialisere deg i mange ting -alt fra psykiatri til jordmor, anestesi, helsesykepleier etc. Du kan jobbe i utlandet, privat og offentlig -utdannelsen er gull verdt i mange jobber -som forsikring, nav, forebyggende, prehospitalt m.m.

* Jeg elsker jobben mye pga kontakten og takknemligheten fra pasienter og pårørende. Jeg vet jeg gjør en forskjell og merker det nesten daglig i jobben min.

* Jeg har hatt mange spennende arbeidsplasser og mange erfaringer rikere kan jeg nå velge og vrake ifht jobber.

Det store minuset er jo lønnen ifht innsats, høyt arbeidspress i mange jobber (men ikke alle), og turnus har sine fordeler og bakdeler. Allikevel ville jeg aldri valgt dette bort. har jobbet både offentlig og privat, tjent veldig godt (ifht ekstravakter, forskyvede vakter, forhandlet opp lønn osv). 

Jobben er veldig sikker (se nå i disse coronatider), veldig variert og veldig givende. Men vær forbredt på -som ny -mye press og stress i starten. Og bytt jobb jevnlig og skaff deg variert erfaring. Deretter kan du etterhvert mer peile deg inn på hva du trives best med og hva som gir deg de riktige utfordringene -og gjerne også videreutdanning. 

Lykke til -du blir en veldig viktig person i samfunnet generelt -og for de pasientene du gjør en stor forskjell for spesielt!

Anonymkode: db7c6...51f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som operasjonssykepleier, er veldig glad i jobben min. Faglig interessant, utfordrende, varierte dager, gode kolleger, en nyttig jobb, skjer mye nytt og spennende, tverrfaglig miljø, god turnus, trygg jobb, store variasjoner i hva jeg kan jobbe med og hvor, og vi har det utrolig kjekt sammen på jobb. 

Det negative er at det er mye rart i helseledelsen rundt omkring, bemanningen er høyst varierende og man møter mye spesielle folk, noe som ikke alltid er så veldig kjekt. 

Anonymkode: 318c3...d61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på en kirurgisk post. Jeg trives kjempegodt i yrket og kunne ikke tenke meg noe annet. Det er hektisk til tider, men jeg liker å ha en jobb der jeg har en del å gjøre. Vi har ofte svært dårlige pasienter, og jeg synes det er spennende og utfordrende. Liker godt å jobbe turnus, for jeg synes det er fint å ha mange langhelger og fri på hverdager. Synes det er bedre å gå på fjellet når de fleste er på jobb på en tirsdags formiddag fremfor når man går i kø på fjelltur på en søndag for eksempel, eller at jeg kan ta meg en tur i klatrehallen om morgenen før aftenvakt når det er nesten ingen andre der.

Anonymkode: 406b4...f48

AnonymBruker
Skrevet

Det er strengt tatt få som elsker jobben som sykepleier.. Det er heller fler som ikke vet hva de heller kunne ha gjort 🤷🏼‍♀️. Men en stor fordel er det - og det er jobbsikkerhet. 

Anonymkode: 0914f...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vi som sykepleiere har god lønn! 

I tillegg gjør vi en samfunnsviktig jobb.

Anonymkode: 556cc...9a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man har så ufattelig mange valgmuligheter! Jeg skal for eksempel søke meg jobb som pedagogisk assistent på videregående skole for helsefag. Man kan i tillegg til de mest vanlige arbeidsplassene (sykehus, sykehjem, hjemmesykepleie, psykiatri) jobbe som kosmetisk sykepleier, med forsikringsarbeid, NAV, oljerigg, helsestasjon, psykisk utviklingshemmede, apotek, noen utvalgte jobber innen barnevern f.eks. barnebolig/ungdomshjem, lærer dersom man tar pedagogisk videreutdanning, legekontor, rådgiver.. Ja herlighet, det er så mye. Mange av disse jobbene kan være vanskeligere å få, men det spørs veldig på hvor man bor. Flere har dagturnus. 

Man hører gjerne mest om de plassene hvor grunnbemanningen er lav og man løper og løper hele dagen, med et høyt arbeidspress.. Det er så trist, men det behøver nødvendigvis ikke være slik. Det kommer veldig an på. Jeg har jobbet på alt fra rolig døgnbemannet bolig for mennesker med problemer innen rus/psykiatri til en helt hinsides travel sykehjemsavdeling. Elsket begge deler. Ikke bli skremt av det du hører eller utdanningen, for det er virkelig verdt det - du blir sjelden arbeidsledig ;) 

Anonymkode: 2e537...6af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2020 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Følger denne! Jeg har også søkt sykepleie, men begynner å bli i tvil. Vurderer å sette sosialt arbeid (som jeg også har søkt) på første plass i stedet. 

Anonymkode: a074d...37f

Du vil oppleve akkurat de samme "klagene" der. Det handler om måten alt er organisert på som kalles NPM - new public management. Dere vil lære om det i studie, det er veldig nyttig og intr.

På 11.6.2020 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt sykepleie til høsten, men har rett og slett blitt litt i tvil av alt det negative jeg hører.
Så jeg vil gjerne høre fra dere sykepleiere som elsker jobben deres og ikke ville valgt noe annet - hva gjør at jobben er riktig for akkurat deg? Hvilken brukergruppe jobber du med?

Psykiatri. Elsker jobben min. Uansett om du jobber som politi, lærer, helsepersonell, så vil du være rammet av NPM. Du velger ikke disse jobbene for å bli millionær, du velger dem fordi du liker å jobbe med mennesker og liker utfordringer. Uansett hva man velger så må man velge med hode OG hjerte. Jeg valgte dette mye fordi mulighetene for å hoppe over på noe annet er alltid tilstede. Jeg drev med veiledning av elever, oppfølging av ungdom, og  saksbehandling i flere år fordi jeg trengte en pause. Etter noen år merket jeg at savnet var tilbake og da fikk jeg meg raskt jobb igjen. Sykepleien er som en potetutdannelse i mine øyne 🙂 

Anonymkode: e051a...52c

• Liker 1
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgen vi gir er det beste ved yrket.

Anonymkode: 7b4f9...07b

AnonymBruker
Skrevet

Anestesisykepleie. Elsker det! Faglig utfordrende, og akuttsituasjoner er selvsagt stressende, men siden vi har en pasient av gangen føler jeg aldri at jeg ikke rekker å gjøre det jeg skal. Har aldri angret en dag på at jeg valgte å bli sykepleier. 

Anonymkode: 403f5...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også søkt sykepleie til høsten 😊

Anonymkode: c1c80...43e

AnonymBruker
Skrevet

positivt: 

- lett å få jobb, mange steder å velge mellom av kommune og spesialisthelsetjeneste. mange ulike avdelinger å jobbe på. 

- jeg trives med natt så slipper jeg dagvakt etter  kveldsvakter  f.eks.  man kan ofte komme med turnusønsker og den lille tiden jeg var alene med barn tilpasset arbeidsgiver turnus. 

- lett å få valgfri stillingsprosent

- mange valg til videreutdannelser

- jeg syns ikke jeg tjente dårlig da jeg jobbet natt i to kommuner. 

- lett å videreutvikle seg, komme seg videre om det er målet

- man har ofte studenter, jeg syns det skjerper meg og gjør meg bedre

- jeg er et omsorgsmenneske som trives med å yte god service til andre syke mennesker. 

Anonymkode: 57e01...ab4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

positivt: 

- lett å få jobb, mange steder å velge mellom av kommune og spesialisthelsetjeneste. mange ulike avdelinger å jobbe på. 

- jeg trives med natt så slipper jeg dagvakt etter  kveldsvakter  f.eks.  man kan ofte komme med turnusønsker og den lille tiden jeg var alene med barn tilpasset arbeidsgiver turnus. 

- lett å få valgfri stillingsprosent

- mange valg til videreutdannelser

- jeg syns ikke jeg tjente dårlig da jeg jobbet natt i to kommuner. 

- lett å videreutvikle seg, komme seg videre om det er målet

- man har ofte studenter, jeg syns det skjerper meg og gjør meg bedre

- jeg er et omsorgsmenneske som trives med å yte god service til andre syke mennesker. 

og ikke minst en trygg jobb, spesielt i disse tider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...