Gå til innhold

Samboer er helt blank når det gjelder stesønnen, etter min mening..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå begynner jeg å bli lei, og vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg for samboer uten at det skaper drama i heimen.

Kort fortalt: stesønn på 20 bor hjemme gratis med god økonomi.

Jeg har sagt flere ganger at jeg ønsker at han bidrar økonomisk, noe samboer ikke ønsker. Derfor gjør jo dette at samboers visakort går varmt fra min sin side. Jeg bidrar ikke på lik linje som han lenger pga. dette. greit nok for meg. Ikke så kult for han.

Jeg har sagt flere ganger at det blir feil at en 20 år gammel gutt kommer og går og bor på hotell. Altså null plikter. Rydder ikke etter seg selv en gang når han ordner seg mat på kjøkkenet. Samboer ikke enig fordi sønnen jobber så mye. Det blir jo til at samboer må gjøre mer hjemme enn meg og det blir dårlig stemning. ikke greit nok.

Derfor har jeg begynt å gi han faste oppgaver selv, som medfører konsekvenser om de ikke blir gjort. 

Nå er det snakk om å ta ned søppeldunkene. Samboer spør meg om jeg har gjort det. jeg svarer at han får spørre sin sønn som har fått det fulle ansvaret for at det blir gjort. Altså, det må prioriteres som alt annet.

Da svarer samboer: jo, men det må da gå an å hjelpe hverandre litt... 

Da har jeg holdt på hele dagen etter jobb med middag, husarbeid, maling, ungelegging, hage og nettopp kommet inn og gjør meg klar for en dusj. Stesønn har vert på jobb i 11 timer og akkurat kommet hjem og sitter nå ved kjøkkenbordet og holder på med telefonen... 

Slik er det de fleste dager.. Han jobber, jeg jobber, samboer jobber. Eneste forskjellen er at de får betalt for de timene etter normal arbeidstid, ikke jeg. Men allikevel så mener samboer at jeg da må hjelpe stesønnen siden han har prioritert jobb fremfor plikter hjemme. (Som forresten tar fem minutter hver 14. dag) De dagene han ikke jobber lange dager da er unnskyldningen at han jobber så mye at nå MÅ han jo få tid til å være sosial. 

Hva sier jeg til sånt? Holder snart ikke ut denne typen  "oppdragelse" lenger....

Anonymkode: a83d6...a84

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eier dere boligen dere bor i sammen? Har dere felles økonomi, eller splitt ifht inntekt eller lignende?

Skjønner kjempegodt du blir lei! Ville bare fordelt plikter og betaling på tre voksne, og så må samboer bare dekke for sønnen om han har lyst. Men kommer litt an på hvordan dere fordeler det hele ifht spørsmålene over.

Anonymkode: b6f05...df2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at du skriver innlegg om denne sønnen til han er 30.

Verken mannen din eller stesønnen kommer til å forandre seg. 

Anonymkode: b0e1b...ea6

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! 

Anonymkode: a62e4...5a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din synes du skal hjelpe sønnen med plikter? Kan han ikke bare hjelpe han selv da? Hvorfor må du gjøre det?

Synes ellers at det er snålt at en på 20 bor hjemme. Flytta ut når jeg var 18.

Anonymkode: 4bf1f...6cd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man oppdrar ikke voksne folk, ikke en 20 åring, eller hans far. Ergo må du selv ta avgjørelsen om du vil leve med situasjonen og akte utifra det.

Anonymkode: 4ee9a...989

• Liker 5
Skrevet

Her tror jeg nok jeg ville stått på mitt, alle som bor hjemme skal bidra til fellesskapet ut fra forutsetninger enten det er han, deg eller ungene i hjemmet. Men jeg tror ikke du kan håpe på en endring så for egen del ville jeg vurdert hva jeg kunne og ikke kunne leve med både av ekstra arbeid, ekstra utgifter og ekstra furting og på bakgrunn av dette tatt egne valg for hvordan og hva jeg ønsket av hverdagen min. I dette ligger også å akseptere at ingen endring er et potensielt utfall. Og så gjort meg opp en mening om hvor viktig samboerskap er for meg, det å være særbo betyr ikke nødvendigvis kroken på døra for forholdet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oi, nå har jeg gått helt ut av telling hvor mange tråder du har opprettet om akkurat dette.

Far og sønn er fornøyd med sånn ting er og ønsker ingen endring.

Anonymkode: b151a...af5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du og samboer har for ulike meninger om dette og jeg vil tro du trives bedre med å bo for deg selv, dere kan jo være sammen alikevel. Det er dessverre din samboers oppgave å ta dette, du har ikke så mye du skulle sagt når det ikke er ditt barn. Jeg hadde ikke giddet det. Du får be samboer velg, enten noen regler for sønnen eller så flytter du. Det kommer til å gnage deg helt til han har flyttet ut.

Anonymkode: 93481...499

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg nektet å flytte sammen med kjæresten min, da han har to sønner(17 og 19), der det mangler oppdragelse. han sitter ennå å klør seg i hodet og skjønner ikke at jeg ikke vil bo der🤭haha full jobb og være hushjelp til 2 voksne? neitakk!!! ser mulighet at det kunne blitt 3 og. ønsker et bedre liv enn som så. får se senere☺️

Anonymkode: 6ae55...75c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg nektet å flytte sammen med kjæresten min, da han har to sønner(17 og 19), der det mangler oppdragelse. han sitter ennå å klør seg i hodet og skjønner ikke at jeg ikke vil bo der🤭haha full jobb og være hushjelp til 2 voksne? neitakk!!! ser mulighet at det kunne blitt 3 og. ønsker et bedre liv enn som så. får se senere☺️

Dette er noe av det smarteste valget jeg har lest om på kg👍

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke finne dame til ham som han kan flytte sammen med?

Anonymkode: 27288...241

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe av det smarteste valget jeg har lest om på kg👍

takk! er veldig fornøyd med valget😁hadde blitt for dumt å klaget i etterkant, siden jeg kjapt så tingenes tilstand. synes litt synd på guttene; de er veldig uselvstendige individer🤷‍♀️er bare glad det ikke ble min «kamp»

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, nå har jeg gått helt ut av telling hvor mange tråder du har opprettet om akkurat dette.

Trenger du å skrive dette? Kan ikke dama få lage så mange tråder om det hun vil? Du trenger ikke klikke deg inn å lese/ kommentere.. kan du ikke bare skrolle videre? Kanskje er den dama her dypt fortvilt og trenger å lufte seg? Du trenger ikke ha telling på hennes eller andres tråder for den del.. ta deg en bolle 

Anonymkode: 8675b...beb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bor godt voksne folk på 20 fortsatt hjemme? Jeg flyttet ut som 15-åring.

Anonymkode: 95bab...dc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bor godt voksne folk på 20 fortsatt hjemme? Jeg flyttet ut som 15-åring.

Min gutt er 19 og er lærling med lav lønn enda, så han må bo hjemme. Har to år igjen og bor sikkert hjemme til han er 20 eller 21. 

Anonymkode: 20294...c76

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20åringer er ikke godt voksne! De er voksne ja, men ikke godt voksne! 

Anonymkode: d5799...5af

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drit i å les trådene da!🙄 ja, du skal få rett i at det er irriterende at samme person lager nye tråder om akkurat det som om att og om att, men du kan jo bare bla forbi og finne en annen tråd å lese!

Anonymkode: d5799...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville svart det du skriver i HI: Vi har alle jobbet i dag og vi er alle slitne. Det er ikke forskjell mellom deg, meg eller han. "Navn på sønn" er voksen. Hvis han hadde bodd for seg selv måtte han ha betalt husleie, handlet og laget sin egen mat, vasket sine egne klær og ryddet etter seg selv - i tillegg til å ta ned sine egne søppeldunker. Han er utrolig priviligert og heldig som bor og spiser gratis, han får en gave av oss hver eneste måned som er verdt mange tusen kroner, mot å utføre bare noen få minutters arbeid.

Anonymkode: 574f0...1f6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og littegrann drama i heimen må du nok regne med for å få gjennomslag, ja.

Anonymkode: 574f0...1f6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...