AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 De av dere som har barn som av ulike grunner måtte vente med å få satt inn dren, lå de etter med språk i lang tid etter at de fikk dren? Anonymkode: b26ef...c7f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 Vårt problem var hyppige ørebetennelser (og halsbetennelser), barnet hadde i snitt 12 i året fra 6 mnd. Vi fikk komme til ganske kjapt og operere da barnet var 1.5 år. Rakk heldigvis ikke å påvirke språket. Det gikk mest utover de sosiale ferdighetene fordi barnet var så mye borte og syk fra bhg. Opererte inn et dren som falt ut året etter +mandler og polypper. Beste vi har gjort noen sinne. Nå har barnet bare ørebetennelse 1-2 ganger i året. Anonymkode: 200cb...82e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vårt problem var hyppige ørebetennelser (og halsbetennelser), barnet hadde i snitt 12 i året fra 6 mnd. Vi fikk komme til ganske kjapt og operere da barnet var 1.5 år. Rakk heldigvis ikke å påvirke språket. Det gikk mest utover de sosiale ferdighetene fordi barnet var så mye borte og syk fra bhg. Opererte inn et dren som falt ut året etter +mandler og polypper. Beste vi har gjort noen sinne. Nå har barnet bare ørebetennelse 1-2 ganger i året. Anonymkode: 200cb...82e Hvor opererte dere inn dren? For jeg ser at flere har aldersgrenser - noe som er fortvilende for oss foreldre da barnet er 1,5 år også og sliter med smerter på natta, likevel må vi vente, og jeg er redd dette vil være med å bidra til at barnet ligger langt bak i utviklingen både når det kommer til det språklige og andre ting ts Anonymkode: b26ef...c7f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 Barnet henger nok etter litt i starten om de hører dårlig, men de tar det raskt igjen. Barn er tilpasningsdyktige sånn sett. Anonymkode: fdd63...75f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 Vi fikk operert inn dren når barnet var ca 1 år og 2 mnd. De hadde en vektgrense for å legge barnet i narkose, men ellers ingen begrensning annet enn lang ventetid hos øre/nese/hals. Vår fastlege ringte til slutt inn til overlegen på ØHN ved St. Olav og forklarte at situasjonen var så ille som den var, og at vi måtte prioriteres. Fikk time raskt etter dette. Språket er ikke påvirket, og tror det var «flaks» at det ikke var noe tvil om hva som var problemet slik at vi fikk tatt grep mens hun fortsatt var så ung. Anonymkode: 60d05...2c4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi fikk operert inn dren når barnet var ca 1 år og 2 mnd. De hadde en vektgrense for å legge barnet i narkose, men ellers ingen begrensning annet enn lang ventetid hos øre/nese/hals. Vår fastlege ringte til slutt inn til overlegen på ØHN ved St. Olav og forklarte at situasjonen var så ille som den var, og at vi måtte prioriteres. Fikk time raskt etter dette. Språket er ikke påvirket, og tror det var «flaks» at det ikke var noe tvil om hva som var problemet slik at vi fikk tatt grep mens hun fortsatt var så ung. Anonymkode: 60d05...2c4 Hva var vektgrensen? Ts Anonymkode: b26ef...c7f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 Nå legger de jo veldig små barn i narkose hvis de må også altså, så er vel ikke en absolutt regel. Det de sa til oss var 11 kg tror jeg(med forbehold om at jeg husker feil), på slike «rutineoperasjon». Anonymkode: 60d05...2c4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor opererte dere inn dren? For jeg ser at flere har aldersgrenser - noe som er fortvilende for oss foreldre da barnet er 1,5 år også og sliter med smerter på natta, likevel må vi vente, og jeg er redd dette vil være med å bidra til at barnet ligger langt bak i utviklingen både når det kommer til det språklige og andre ting ts Anonymkode: b26ef...c7f Haukeland. Vår situasjon var ganske ekstrem,men barnet ble operert og veide rundt 7-8 kg. Det gikk fint på poliklinikken. Vi fikk dra hjem samme dag, narkose for dren er mye"lettere" enn for mandler. Ved mandler da barnet var 2.5 år veide h*n ikke nok, bare 9 kg. Vektgrensen for mandler er 10 kg og aldersgrense 3 år på Haukeland. Det har mest med blødningsrisiko å gjøre. Vi fikk en kriseoperasjon på grunn av underernæring. Vi måtte tilbringe en natt på Haukeland etterpå. I Førde har de aldersgrense 2 og vektgrensen på 10 kg tror jeg, men det er for mandler. Vår oppfatning er at "smerter" ikke er god nok grunn. Barnet kan døgne hver natt for helsevesenet sin del.... først når det var snakk om underernæring og livsfarlig mangel på helsehjelp får du operasjon før de "fastsatte" grensene. Du får trøste deg med at barn tar kjapt igjen jevnaldrene. Forskning viser at barn med dårlig hørsel på grunn av væske i ørene svært sjelden kommer dårligere ut av det enn jevnaldrene i det store og hele. Men det er fryktelig vondt før foreldre og se at barnet deres sliter. Eneste måte å få fortgang er å få fastlege/ønh spesialist til å sende gjentatte purringer slik atbanret blir tatt kjappest mulig... Anonymkode: 200cb...82e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 Min datter var 15 mnd da hun fikk operert inn dren. Ikke alle opererer med en 2-års grense. Klinikken vi var hos (offentlig klinikk) hadde nedre grense på 1 år. Hun var heller ikke 10 kg da hun ble operert. Anonymkode: 2649b...ca7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min datter var 15 mnd da hun fikk operert inn dren. Ikke alle opererer med en 2-års grense. Klinikken vi var hos (offentlig klinikk) hadde nedre grense på 1 år. Hun var heller ikke 10 kg da hun ble operert. Anonymkode: 2649b...ca7 Hvilken offentlig klinikk var dette? ts Anonymkode: b26ef...c7f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Haukeland. Vår situasjon var ganske ekstrem,men barnet ble operert og veide rundt 7-8 kg. Det gikk fint på poliklinikken. Vi fikk dra hjem samme dag, narkose for dren er mye"lettere" enn for mandler. Ved mandler da barnet var 2.5 år veide h*n ikke nok, bare 9 kg. Vektgrensen for mandler er 10 kg og aldersgrense 3 år på Haukeland. Det har mest med blødningsrisiko å gjøre. Vi fikk en kriseoperasjon på grunn av underernæring. Vi måtte tilbringe en natt på Haukeland etterpå. I Førde har de aldersgrense 2 og vektgrensen på 10 kg tror jeg, men det er for mandler. Vår oppfatning er at "smerter" ikke er god nok grunn. Barnet kan døgne hver natt for helsevesenet sin del.... først når det var snakk om underernæring og livsfarlig mangel på helsehjelp får du operasjon før de "fastsatte" grensene. Du får trøste deg med at barn tar kjapt igjen jevnaldrene. Forskning viser at barn med dårlig hørsel på grunn av væske i ørene svært sjelden kommer dårligere ut av det enn jevnaldrene i det store og hele. Men det er fryktelig vondt før foreldre og se at barnet deres sliter. Eneste måte å få fortgang er å få fastlege/ønh spesialist til å sende gjentatte purringer slik atbanret blir tatt kjappest mulig... Anonymkode: 200cb...82e Ja, det er utrolig fortvilende, barnet begynner å henge så mye etter at vi begynner å få press på oss fra HS. Dette er en utrolig påkjenning for hele familien. Og som sagt; ørene er helt tette så det skal så lite til før lille får ekstreme smerter. ts Anonymkode: b26ef...c7f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 Vårt barn ble operert da han var ca ett år. Da på sykehus i Asker, mulig dette er privat, men vi ble henvist fra vår ØNH lege lokalt. Der utfører de operasjoner på små barn som er veldig plaget. Fra han var 6 mnd hadde han i snitt ørebetennelse to- tre ganger i mnd, ofte med høy CRP. Han hadde så vondt. Ingen sov særlig på natta, hverken han eller oss... Drenet falt ut igjen, men da var han stor nok til å kunne gjøre inngrepet på nytt her hvor vi bor. Da ble også falske mandler fjernet, og vi merket stor bedring! Nå har vi en frisk og fin seksåring, språket er ikke påvirket og han har ikke hatt ørebetennelse på over tre år. All styrke din vei, det er tungt! Sjekk opp om klinikk/ sykehus i Asker er min anbefaling hvis ikke du får hjelp andre steder. Anonymkode: 2e951...6ec
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Vi fikk satt inn dren når barnet var 26 mnd. Han snakket uforståelig før operasjon, språket kom bokstavlig med en gang, merket forbedring nesten på dagen. To mnd senere snakket han som en foss, det var veldig rart å være vitne til. Anonymkode: 7b3ba...c99
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 Mitt barn var 2,5 og selv om h*n nå er snart 4 henger språket fortsatt etter😪 Anonymkode: 1d496...b6c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn var 2,5 og selv om h*n nå er snart 4 henger språket fortsatt etter😪 Anonymkode: 1d496...b6c Det er det jeg også frykter 😢 Barnet mitt kunne peke, begynte å snakke og var veldig engasjert før det fikk helt tette ører. Nå ser barnet bare rart på meg når jeg snakker til det, for hn hører omtrent ingenting. ts Anonymkode: b26ef...c7f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken offentlig klinikk var dette? ts Anonymkode: b26ef...c7f Nydalen ØNH Anonymkode: 2649b...ca7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nydalen ØNH Anonymkode: 2649b...ca7 Takk!❤️ Anonymkode: b26ef...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå