Gå til innhold

Hvordan steke 3 stekebrett samtidig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

I dag skal jeg få gjester til middag og jeg tenker å servere laks. 

Det blir 3 brett. Den ene med laks og den andre med grønnsaker og den tredje med fløtegratinerte poteter. Men spørsmålet er hvordan steker jeg alle tre stekebrettene på en gang? 

Vet at det går ann med varmluftsovn men jeg er ikke god på det. Hvilken tegn på "ovn knappen" skal jeg sette den på?

Anonymkode: bccd8...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du vrir på "stekeovnsknappen" til det kommer opp et viftesymbol. Da er den innstilt på varmluft. Så setter du inn de ulike brettene etter hvor lang steketid de ulike ingrediensene skal ha. Du kan på de fleste ovnene også velge å ha over-, undervarme eller grill i tillegg til varmluft ved å vri på samme knappen.

Hvordan resultatet blir er jeg mer usikker på da jeg sjelden bruker varmluft.

Endret av 911
AnonymBruker
Skrevet

Tre brett kan være litt i overkant. Når man bruker varmluftsovn og flere brett samtidig, er det gjerne anbefalt at man flytter på brettene underveis i steketiden. Så kan risikere at resultatet blir litt mer ujevnt enn vanlig. 

Husk også at du må ha svakere varme enn normalt når du bruker varmluft (ca 10 grader lavere på "normale" ovner). 

Anonymkode: 8eddb...b3f

Skrevet

Er det mulig å ferdigstekte noe på forhånd, for så å varme opp flere brett samtidig før servering? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert å steike fløtegrattisene først. De blir jo tusen grader, og har gjerne bare godt av å hvile litt mens laksen står i ovnen. 

Anonymkode: 8eddb...b3f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...