Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vet at man har rett til og plikt til å ta ut ferie, men er det noen som vet om dette også gjelder i små stillinger? Jeg har en liten deltidsstilling på 10%, og ønsker i utgangspunktet ikke å ta ut ferie.

Anonymkode: a7abf...ba3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, du må ta ut ferie uansett stillingsprosent. 

Anonymkode: b7da3...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vet at man har rett til og plikt til å ta ut ferie, men er det noen som vet om dette også gjelder i små stillinger? Jeg har en liten deltidsstilling på 10%, og ønsker i utgangspunktet ikke å ta ut ferie.

Nei, så lenge det er greit for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 11ed3...e5f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke pleid å ta ut ferie, og jeg jobber 40%. Det er greit for arbeidsgiver, som forøvrig gir en lang blaff i alt som heter Arbeidsmiljøloven 😝

Anonymkode: 3c228...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, så lenge det er greit for arbeidsgiver. 

Dette er det ikke arbeidsgiver som bestemmer, men ferieloven.

Anonymkode: 8883d...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om TS ikke ønsker å ta ferie, så må TS for lov til det om det er greit for arbeidsgiver. Man tjener ikke på å ha ferie når man har så lite stillingsprosent, er mer vanlig at man jobber mer i sommeren da. Så selv om det er lovpålagt, så gjør som du vil TS. Jeg har ellers ikke alltid tatt ferie pga lav stillingsprosent, jeg tapte mer penger på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke ha ferie i år, jobber 100%. Det var ikke noe problem. 

Anonymkode: 86dfd...dc5

AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2020 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke pleid å ta ut ferie, og jeg jobber 40%. Det er greit for arbeidsgiver, som forøvrig gir en lang blaff i alt som heter Arbeidsmiljøloven 😝

Anonymkode: 3c228...a9e

Har du varslet arbeidstilsynet om dette?

Anonymkode: 21314...098

AnonymBruker
Skrevet

Så oss studenter som har deltidsstillinger kan ikke jobbe fulltid om sommeren? 

Har alltid pleid å gjøre det... 

Anonymkode: 25860...709

AnonymBruker
Skrevet

Reglene om ferie gjelder vel ikke helt på samme måte for deltidsstillinger? Jeg har alltid jobbet mer om sommeren når jeg har jobbet deltid. Jeg har jo uannsett hatt "ferie" i løpet av året siden jeg ikke har jobbet 100%... Ene deltidsjobben min var i staten og der var det meste på stell så tror nok det var innenfor loven slik vi gjorde det iallfall. 

Står litt her:

https://www.infotjenester.no/artikler/deltidsansatte-og-ferie/

- Det er viktig å være oppmerksom på at ferieloven ikke gir rett til bare å ta ferie på arbeidsdager. Ferieloven skal sikre alle arbeidstakere, uansett stillingsbrøk eller stillingsprosent, en total ferieperiode på 4 uker og 1 dag hvert ferieår. Hvis det viser seg at avtalte fridager faller i ferien, regnes disse avtalte fridagene også som feriedager, sier jurist Camilla Schie-Veslum i Infotjenester.

Schie-Veslum presiserer at ferieloven ikke sier noe særskilt om ferieavviklingen for deltidsstillinger. Men ferieloven fastslår at virkedager i ferien som ville ha vært fridager skal medregnes i antall feriedager.

- 1 uke ferie blir 5 feriedager, uavhengig av hvor mange dager vedkommende skulle ha jobbet denne uken pga. gradert sykmelding, deltidsstilling eller ulønnet permisjon, sier Schie-Veslum.

Sånn jeg forstår det kan du jo da bare "ta ferie" utenom de 10% du jobber (altså på dager du vanligvis ikke jobber) så er du og arbeidsgiver innenfor loven om avvikling av ferie :)

Anonymkode: 965d4...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt ferie på to år, men har hatt to forskjellige arbeidsgivere da, en annen i ferien liksom og da blir det sikkert noe annet. Men dette vet jeg om flere som bare avtaler med arbeidsgiveren sin.

Anonymkode: 00a84...c2d

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så oss studenter som har deltidsstillinger kan ikke jobbe fulltid om sommeren? 

Har alltid pleid å gjøre det... 

Anonymkode: 25860...709

Du må ikke ha ferie om sommeren. Men fast ansatte skal ha ferie i løpet av året,

Anonymkode: c926e...e60

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

I utgangspunktet sa jeg til arbeidsgiver at jeg ikke ønsket ferie, og fikk inntrykk av at det var greit. Har likevel blitt trukket for ferie. Har ikke fått tak i arbeidsgiver enda, så får høre hva hen sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...