Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en bedrift der mengde arbeid blir planlagt omtrent 2 uker før, slik at om man skal ha fri eller noe, så må man si fra senest 2 uker før. Dette har aldri vært et problem før. 

Nå er det ny ledelse og de har bestemt at bedriften skal bestemme når resterende feriedager etter sommeren skal tas ut. Kommer man ikke med forslag nå, så blir det bare satt opp noen dager.

Er dette lov? Jeg vet at til syvende og sist at bedriften kan bestemme om jeg får ta ferie de dagene jeg ønsker, men det er faktisk 6 måneder igjen av året, og man kan da ikke alltid planlegge i detalj hva som skjer. Foreløpig har jeg fått de 4 dagene jeg har ferie igjen etter sommerferien i midten av september. Jeg vil ikke ha fri i midten av september. Men jeg vet ikke når jeg eventuelt vil ha fri. Kan de bare bestemme slik?

Anonymkode: a4924...f9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tidspunkt for ferie

Arbeidsgiver skal drøfte tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller arbeidstakers tillitsvalgte i god tid før ferien skal avvikles.

Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken.
Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

Arbeidstaker kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd.

Du kan lese mer om endring av fastsatt ferietid i ferielovens § 6 (3).

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Anonymkode: 3e712...3fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: d5857...208

Skrevet

Bedriften kan bestemme når du skal ta ferie, men du står også fritt til å ikke finne deg i det.

Konsekvensen vil da være å finne seg en ny jobb.

"Ny (og kjip) ledelse" vil jeg si er en utmerket anledning til å bytte jobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...