AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 Tror du Norge hadde sett anderledes ut om vi hadde hatt AP i Regjering under Koronakrisa? Tror du tiltakene hadde vært anderledes og situasjonen hadde sett anderledes ut ? Hva h adde i såfall vært anderledes tror du? Eller er dette en tverrpolitisk taktikk for å redde oss gjennom krisa, som hade vært helt tilsvarende med annen regjering? Anonymkode: ee4c4...ef0
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 Jeg tror tiltakene og resultatet ville vært det samme. Politikerne snakker sammen og tiltakene hadde blitt diskutert tverrpolitisk, selv om det var regjeringen som tok avgjørelsene. Det bekreftet Erna Solberg da det ble sagt under en pressekonferanse at de ulike partilederne snakket sammen flere ganger daglig i begynnelsen. Vi har heldigvis tradisjon i Norge for å gi regjeringen arbeidsro under kriser, og lar kritikken komme i etterkant når den akutte faren er over. Anonymkode: 2362f...44d 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 Jeg tror tiltakene mot sykdommen ville vært like bra, men at den økonomiske krisen ville blitt mye mer alvorlig. Hvorfor? Fordi AP ikke bryr seg stort om private arbeidsplasser og bedriftseiere. Det var mange venstrevridde på KG som ikke syntes private bedrifter burde få hjelp fordi private (kelnere, kassadamer og frisører) tjener så fett ellers. Dessuten er det bare bra at børsen (det vil si næringslivet) går til helvete så rikinger taper penger. De som mister jobben får bare gå på NAV eller få seg en skikkelig, offentlig jobb. Hva skal man vel med industri når man får varer i butikken og penger fra Staten? Anonymkode: f2570...c09 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du Norge hadde sett anderledes ut om vi hadde hatt AP i Regjering under Koronakrisa? Tror du tiltakene hadde vært anderledes og situasjonen hadde sett anderledes ut ? Hva h adde i såfall vært anderledes tror du? Eller er dette en tverrpolitisk taktikk for å redde oss gjennom krisa, som hade vært helt tilsvarende med annen regjering? Anonymkode: ee4c4...ef0 jeg tror det ville vært nokså likt. Det er jo ikke akkurat klassisk høyrepolitikk som blir ført for tida... Anonymkode: debf9...4bf 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: jeg tror det ville vært nokså likt. Det er jo ikke akkurat klassisk høyrepolitikk som blir ført for tida... Anonymkode: debf9...4bf Nå var jo Høyre det første partiet som innførte type stønadsordninger for fattige tilbake på tidlig 1900-tallet, da. Så det å bruke Skattepenger på å redde fattiges økonomi er faktisk et Høyre-konsept. Lurer på hvordan Ap har fått det stempelet i stedet? Anonymkode: 3cea8...3d1 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå var jo Høyre det første partiet som innførte type stønadsordninger for fattige tilbake på tidlig 1900-tallet, da. Så det å bruke Skattepenger på å redde fattiges økonomi er faktisk et Høyre-konsept. Lurer på hvordan Ap har fått det stempelet i stedet? Anonymkode: 3cea8...3d1 nei, hvordan kan det ha skjedd? skulle tro de hadde gjort noe for å fortjene det stemplet. Anonymkode: debf9...4bf
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 Jeg tror tiltakene hadde blitt noenlunde de samme, men det er mulig Ap ville presset NAV til å utbetale dagpenger raskere. Det er jo helt latterlig at det tar SÅ lang tid å få dagpenger ut til folk fordi alt må sjekkes manuelt, mens bedriftene bare øser de ut penger til på kort varsel. Anonymkode: 1d63b...53b 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #9 Skrevet 12. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror tiltakene hadde blitt noenlunde de samme, men det er mulig Ap ville presset NAV til å utbetale dagpenger raskere. Det er jo helt latterlig at det tar SÅ lang tid å få dagpenger ut til folk fordi alt må sjekkes manuelt, mens bedriftene bare øser de ut penger til på kort varsel. Anonymkode: 1d63b...53b Det tror ikke jeg. Det har med kapasitet å gjøre, ikke vilje. Anonymkode: cffc5...d77 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #10 Skrevet 12. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tror ikke jeg. Det har med kapasitet å gjøre, ikke vilje. Anonymkode: cffc5...d77 Jo, men med politisk vilje kunne man gjort endringer i regelverk og systemer, som gjorde det mulig å utbetale raskere og med mindre manuelle kontroller. De greier det for næringslivet, med en ordning som måtte lages fra bunnen, så det handlet jo pm politiske prioriteringer Anonymkode: debf9...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #11 Skrevet 12. juni 2020 Nå var det pga vi hadde råd til å stenge vi stengte. Dette gikk kun på økonomi. Vi kunne faktisk ikke ha stengt landet hvis vi ikke kunne backe opp de som ble stående uten lønn. Slik er sosialdemokrati. Så nei, det hadde ikke blitt anderledes med andre partier, men det hadde blitt anderledes uten oljefondet. Og neste runde kan fort bli anderledes. Er nemlig grenser for hvor mye vi kan bruke også, med tanke på det kommer flere genrasjoner og vi faktisk ikke har muligheter til å selv stå for egen mat til våre innbyggere. Anonymkode: c32c7...1b8 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #12 Skrevet 12. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå var det pga vi hadde råd til å stenge vi stengte. Dette gikk kun på økonomi. Vi kunne faktisk ikke ha stengt landet hvis vi ikke kunne backe opp de som ble stående uten lønn. Slik er sosialdemokrati. Så nei, det hadde ikke blitt anderledes med andre partier, men det hadde blitt anderledes uten oljefondet. Og neste runde kan fort bli anderledes. Er nemlig grenser for hvor mye vi kan bruke også, med tanke på det kommer flere genrasjoner og vi faktisk ikke har muligheter til å selv stå for egen mat til våre innbyggere. Anonymkode: c32c7...1b8 det er lockdown i mange andre land, som ikke har oljefond. Så det går jo uten. Anonymkode: debf9...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men med politisk vilje kunne man gjort endringer i regelverk og systemer, som gjorde det mulig å utbetale raskere og med mindre manuelle kontroller. De greier det for næringslivet, med en ordning som måtte lages fra bunnen, så det handlet jo pm politiske prioriteringer Anonymkode: debf9...4bf Slikt tar tid, det ville det også gjort med tåkefyrsten Støre som statsminister Anonymkode: 9f54c...009 2
nord og ned Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 På 11.6.2020 den 8.53, AnonymBruker skrev: Eller er dette en tverrpolitisk taktikk for å redde oss gjennom krisa, som hade vært helt tilsvarende med annen regjering? Anonymkode: ee4c4...ef0 Ja.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: det er lockdown i mange andre land, som ikke har oljefond. Så det går jo uten. Anonymkode: debf9...4bf Det går alltid uten men det sender mange mennesker ut i fattigdom. Andel folk som lever på gata og må få mat fra hjelpeorganisasjoner har økt enormt i andre land. Folk som er avhengig av turisme i fattige land har det helt jævlig nå. Anonymkode: 72771...78f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 Jeg tror vi hadde hatt en situasjon som den i Sverige med rødgrønt styre og Jonas ved roret.| Anonymkode: b71f9...034 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #17 Skrevet 13. juni 2020 Jeg tror situasjonen hadde vært annerledes, fordi AP v/Jonas er mest opptatt av å bli likt, ikke gjøre de rette tingene. Folk likte ikke at det stengte ned, så jeg tror nedstengingen hadde vært mindre og kortere. Tror dermed situasjonen hadde vært mer lik Sverige. Uansett hadde økonomien vært kritisk, for i en rød regjering ville partier som SV og Senterpartier gått for mer penger til mennesker og mindre penger til næringlivet, og på den måten ødelagt mange arbeidsplasser på lang sikt ved å ikke ivareta nødvendige private bedrifter. Det er bare å se intervjuene av f.eks Lysbakken som mener folk må få mer, ikke så viktig å bevare næring. Dermed ryker det folk skal jobbe med i fremtiden. Krisen har vist at det er alt for dyrt å ha mange på navstøtte, så uansett må man forvente en kraftig innskjerping der i fremtiden om velferdsstaten skal best. Anonymkode: bd0fe...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #18 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror situasjonen hadde vært annerledes, fordi AP v/Jonas er mest opptatt av å bli likt, ikke gjøre de rette tingene. Folk likte ikke at det stengte ned, så jeg tror nedstengingen hadde vært mindre og kortere. Tror dermed situasjonen hadde vært mer lik Sverige. Uansett hadde økonomien vært kritisk, for i en rød regjering ville partier som SV og Senterpartier gått for mer penger til mennesker og mindre penger til næringlivet, og på den måten ødelagt mange arbeidsplasser på lang sikt ved å ikke ivareta nødvendige private bedrifter. Det er bare å se intervjuene av f.eks Lysbakken som mener folk må få mer, ikke så viktig å bevare næring. Dermed ryker det folk skal jobbe med i fremtiden. Krisen har vist at det er alt for dyrt å ha mange på navstøtte, så uansett må man forvente en kraftig innskjerping der i fremtiden om velferdsstaten skal best. Anonymkode: bd0fe...c5c Enig! Hadde trolig blitt en katastrofe. Anonymkode: b71f9...034 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #19 Skrevet 13. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Slikt tar tid, det ville det også gjort med tåkefyrsten Støre som statsminister Anonymkode: 9f54c...009 Det tok tre uker å etablere ordningen for næringslivet. Anonymkode: debf9...4bf
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #20 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror situasjonen hadde vært annerledes, fordi AP v/Jonas er mest opptatt av å bli likt, ikke gjøre de rette tingene. Folk likte ikke at det stengte ned, så jeg tror nedstengingen hadde vært mindre og kortere. Tror dermed situasjonen hadde vært mer lik Sverige. Uansett hadde økonomien vært kritisk, for i en rød regjering ville partier som SV og Senterpartier gått for mer penger til mennesker og mindre penger til næringlivet, og på den måten ødelagt mange arbeidsplasser på lang sikt ved å ikke ivareta nødvendige private bedrifter. Det er bare å se intervjuene av f.eks Lysbakken som mener folk må få mer, ikke så viktig å bevare næring. Dermed ryker det folk skal jobbe med i fremtiden. Krisen har vist at det er alt for dyrt å ha mange på navstøtte, så uansett må man forvente en kraftig innskjerping der i fremtiden om velferdsstaten skal best. Anonymkode: bd0fe...c5c Neppe, AP har på lang vei vært enig i tiltakene til næringslivet, men har også lagt fokus på raskere utbetalinger fra NAV og noe bedre ordninger for arbeidstakere. Det høyrefolk behagelig nok glemmer i slike debatter er at om "folk flest" ikke har penger, så tjener også færre bedrifter penger. Når folks økonomi skranter, så bruker de bare penger på det som absolutt er nødvendig, og mange av bedriftene som lever av å selge tjenester som ikke er absolutt nødvendig vil slite. Når det gjelder tiltak hadde de muligens vært noe mildere under en AP styrt regjering, men bare kanskje. Det ville uansett, som nå, bli tatt forholdsregler ut fra anbefalinger fra bla. FHI, unntaket er at sittende regjering la seg på en noe strengere linje enn det som ble anbefalt. Anonymkode: e0034...171 1
Anbefalte innlegg