AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 For to måneder siden gikk jeg over til mye sunnere livsstil, både for å gå ned i vekt og for å bli sunnere generelt. Der jeg gjorde var: * Gikk fra veldig inaktiv livsstil til minst 12000 steg per dag, inkludert daglig løpetur med hund * Mye sunnere frokost med mindre porsjoner * Sunn lunsj på jobb, for eksempel joghurt naturell med blåbær, salat uten dressing, knekkebrød med magert pålegg osv * Halvert middagsporsjon * Erstatter cola med vann * Kuttet ut melk i kaffen Jeg skeier litt ut en gang i uka, men da er det snakk om ett lite kakestykke eller ett glass cola. Spiser ikke godteri eller dessert ellers. På disse to månedene har jeg gått ned fra 71,2 til 70,6. Det er jo overhode ingenting. Er 167 cm, så er overvektig og ikke fornøyd med fasongen. Før jeg begynte med sunnere livsstil veide jeg stabilt rundt 71-71,5 kilo. Så hvorfor skal jeg nekte meg selv alt hvis jeg ikke går ned i vekt? Ble heller ikke løsere i tøyet. Flere som har gitt opp å slanke seg? Anonymkode: 19c34...161
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 Hva spiser du til middag, halvparten av hva? Og evnt om kvelden? Tror du må over på å telle kalorier en stund til du får oversikt over inntaket. Anonymkode: d980e...d6c 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 Tror kanskje du har endret til et kosthold som er enkelt å la seg lure på? Der man tror man spiser sunnere eller mindre, mens egentlig gjør man ikke det. Kan være du har lagt på deg muskler fra treningen Anonymkode: d9e4d...668 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser du til middag, halvparten av hva? Og evnt om kvelden? Tror du må over på å telle kalorier en stund til du får oversikt over inntaket. Anonymkode: d980e...d6c Halvparten av den samme måten som jeg spiste før. Telle kalorier fant jeg ut er for utfordrende i en travel hverdag med fire barn, full jobb med overtid og trenerverv. Jeg har halvert middagsporsjoner, byttet ut brød med knekkebrød, selv om jeg hater å spise sistnevnte, kuttet ut dressing på salaten, sukker og melk i kaffen, brus og juice. Og begynte å trimme mye mer. Hjelper ikke en dritt. Anonymkode: 19c34...161
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror kanskje du har endret til et kosthold som er enkelt å la seg lure på? Der man tror man spiser sunnere eller mindre, mens egentlig gjør man ikke det. Kan være du har lagt på deg muskler fra treningen Anonymkode: d9e4d...668 Man legger ikke på seg muskler av å jogge og gå turer. Og nei, kostholdet er kun endret med at jeg spiser mindre mengder av det samme og har kuttet ut dressinger, sauser, sukker og melk. Anonymkode: 19c34...161 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 Mulig du spiser med kaloririkmat enn du er klar over. Kan være lurt å logge en periode, så får du god oversikt over hvor mange kalorier de forskjellige matvarene inneholder. Spiser du mye brød feks? Og hva slags knekkebrød spiser du? Mange grove knekkebrød inneholder minst like mye kalorier som en brødskive. Anbefaler rugsprø👍🏼 Anonymkode: 2c053...456 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 Vi kan ikke si om du skal gi opp. Du fikk råd om å se på kaloriene og så ble det nevnt økt muskelmasse. Anonymkode: d2fd3...75c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Halvparten av den samme måten som jeg spiste før. Telle kalorier fant jeg ut er for utfordrende i en travel hverdag med fire barn, full jobb med overtid og trenerverv. Jeg har halvert middagsporsjoner, byttet ut brød med knekkebrød, selv om jeg hater å spise sistnevnte, kuttet ut dressing på salaten, sukker og melk i kaffen, brus og juice. Og begynte å trimme mye mer. Hjelper ikke en dritt. Anonymkode: 19c34...161 Hvis du spiser kjøttdeig og farseprodukter som er fulle av fett bør du bytte til karbonadedeig, mer fisk og kylling.Du må redusere kaloriene Anonymkode: d980e...d6c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 Rundt 70 kg er jo ikke akkurat mye, med mindre du er veldig liten i utgangspunktet. Mulig du tror du spiser sunnere enn du faktisk gjør? Teller du kalorier uten å sjekke hva kaloriene faktisk kommer fra f.eks? Spiser du for lite av noe, som gjør at hormonene dine rotes til, og hindrer framgang? Er vekt det eneste du måler? Har du prøvd målbånd? Trener du i det hele tatt styrke? Sover du nok? Anonymkode: cd77a...24d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 Ville snakket med lege Ts. Kanskje du har noe som gjør at du sliter mer med vekt enn andre. Anonymkode: cd77a...24d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For to måneder siden gikk jeg over til mye sunnere livsstil, både for å gå ned i vekt og for å bli sunnere generelt. Anonymkode: 19c34...161 Det er ikke sikkert at kroppen din vil gi slipp på de få kiloene som du vil bli kvitt. Den trives med den vekta den har nå og det at du lever sunt, trimmer og forsøker å gjøre ting riktig er jo en gevinst i seg selv. Ikke stirr deg blind på de tallene på vekta. Vær glad for at kroppen din trives og at du er frisk. Anonymkode: 3775e...2f7 3
addict Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 Så gi opp da, da kommer du ihvertfall ingen veg 😊 Du har jo fått flere råd og må jo nesten gjøre en endring hvis du ikke er fornøyd med resultatene dine. Hvis du er innstilt på å fortsette som du gjør nå samtidig som du er misfornøyd eller å gi opp så sier det jo seg selv at du ikke kommer noen veg. Enten så må du telle karbohydrater eller du må telle kalorier. Eller du må øke aktivitetsnivået så mye at du slipper å tenke på det. Det finnes ingen quick fix. Forøvrig har jeg gått ned ca 27 kilo nå med et svært lavt aktivitetsnivå. Å telle kalorier tar betraktelig mye mindre tid enn å gå 12 000 skritt om dagen. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Godt jobba med de endringene du har gjort! Det er nok et kjempesteg i riktig retning selv om det ikke vises voldsomt på vekta enda. Jeg har samlet gått ned 28kg(okei, gått opp 6kg etter jeg møtte den berømte veggen, men nå går jeg ned igjen), mitt beste råd er å kjøpe kjøkkenvekt. Vei ALL maten og så logg kalorier. Fikk meg noen aha-opplevelser både den ene og den andre veien:P Gjettet jo nærmest bare hva ting veide før jeg fikk kjøkkenvekt, så plutselig hadde jeg 30g remulade til middagen. Aner dere hvor mye 30g remulade er? Eller hvor mange kalorier det er i et stykke laksefilet?:P Det andre er å ha en fast veiedag i uka. Vei deg på morgenen, etter toalettbesøk, før du spiser eller drikker noe. Kombiner det gjerne med målebånd da kroppen ofte kan holde igjen vann pga. karbohydrater, salt, trening, syklus osv. og vekta kjenner jo ikke forskjell på fettet og vann. Og regn ut din BMR. Du finner masse kalkolatorer på nettet:) Få deg gjerne en ned i vekt-kompis:) Jeg har slitt mye med å gå ned det jeg har gjort, feilet mange ganger og gitt opp, gått litt opp, så ned osv. Det har tatt meg veldig lang tid å gå ned alt dette. Anonymkode: 2eb56...0ca
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 Først og fremst, du er veldig flink som har endret så mange vaner til mye sunnere vaner! Hvis du er villig til å gi opp nå, så er jo ikke motivasjonen på rett plass Det høres ut som at motivasjonen din i bunn og grunn kun er vektnedgang, ikke en sunnere kropp og livsstil? Det bør være omvendt. Vektnedgang er greit om man vil fra overvekt til normalvekt, men grunnprinsippet ditt bør jo være sunn kropp, ikke vektnedgang. Du ser forskjellen? Jeg er 172, og har gått fra 71.5 til 68,9 på 6 mnd. Det går veldig sakte, men jeg er normalvektig, og jeg vil bare ha min sunne kropp tilbake. Jeg fokuserer ikke på vektnedgangen, men det er en bonus. Ting kan ta tid, og du har jo gått ned, så jeg syns du må tenke litt på nytt her. Anonymkode: cdc8d...deb
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 Dersom du nå spiser sunt men ikke går ned i vekt, så er du fortsatt sunnere enn før. Og det er en gevinst i seg selv. Anonymkode: 2bb87...ebe 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du nå spiser sunt men ikke går ned i vekt, så er du fortsatt sunnere enn før. Og det er en gevinst i seg selv. Anonymkode: 2bb87...ebe Problemet er jo at jeg hater knekkebrød og synes salat uten dressing smaker dritt. Det er også kjipt å ikke kunne unne seg noe noen gang. Anonymkode: 19c34...161
Gjest Fallabella Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 For deg er det mye mulig du tror du spiser i kaloriunderskudd men at dette ikke stemmer. Selv om du føler du har gjort en stor endring er det ikke sikkert endringen hjelper deg ned i vekt. Du må starte en gang til etter å ha veid maten du spiser og funnet ut kaloriene i det du spiser, først da kan du justere deg ned i vekt iom at du ikke får dette til med å forske deg frem.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #18 Skrevet 11. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo at jeg hater knekkebrød og synes salat uten dressing smaker dritt. Det er også kjipt å ikke kunne unne seg noe noen gang. Anonymkode: 19c34...161 Med den tankegangen der er du snart tyngre enn før. Bytt ut til mer proteinrik mat og mindre raske karbohydrater så er du mett lengere. Fks en omelett til frokost og Cottage cheese med litt iblandet saft oppi evnt til kvelds. Les litt fitness dietter så får du masse tips om kosthold som erstatter alt digg med vektvennlige varianter. Anonymkode: d980e...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #19 Skrevet 11. juni 2020 Spiser du ost på knekkebrødene? Er veldig mange kalorier i Norwegia f.eks. Enig med andre her, du bør loggføre veie maten din en stund. Det finnes flotte apper eller nettsteder som kan hjelpe deg. Lykke til 🙂 Anonymkode: 72671...4ed
addict Skrevet 11. juni 2020 #20 Skrevet 11. juni 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo at jeg hater knekkebrød og synes salat uten dressing smaker dritt. Det er også kjipt å ikke kunne unne seg noe noen gang. Anonymkode: 19c34...161 Men altså, jeg har gått ned 27 kilo og har hverken droppet dressing eller spist et eneste knekkebrød, så du spiser jo åpenbart mange flere kalorier enn hva du tror. Du har ikke kontroll og må rett og slett ta grep hvis du vil ha en endring 😊Det finnes jo selvfølgelig mye mer nyanserte og levelige måter å gå ned i vekt på enn hva du skisserer her. Tror du normalvektige bare spiser salat uten dressing og knekkebrød? Kan garantere deg at det ikke er saken. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå