Gå til innhold

Genital herpes, er det en dealbreaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du dater en fyr og han forteller at han har genital herpes, hvordan forholder du deg da (om du ikke har det selv)? 

Anonymkode: 0701a...b00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sluttet å date han. Helt ærlig. Hadde vært livredd for smitte. Det kan være smertefult og er ekkelt. Og hva om ikke forholdet varer å så skal man finne ny partner? Huff og huff. 

Anonymkode: ecebe...492

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er en dealbreaker, hilsen en som fikk det av en som påstår at han aldri har hatt det. Og jeg har smertefulle utbrudd.

Anonymkode: 4988a...9c4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

dealbreaker med mindre vi venter med sex til etter ekteskap, og det er 100% match ellrs

Anonymkode: 34000...afe

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du alt hadde knulla fyren en god del ganger, og ikke fått beskjed om det, men fant ut av det fordi du så herpes-medisiner i skapet hans? Altså slikt bør man fortelle om i god tid før man havner til sengs, men jeg tror det er mange mannfolk (og sikkert også kvinner) som holder kjeft om det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du alt hadde knulla fyren en god del ganger, og ikke fått beskjed om det, men fant ut av det fordi du så herpes-medisiner i skapet hans? Altså slikt bør man fortelle om i god tid før man havner til sengs, men jeg tror det er mange mannfolk (og sikkert også kvinner) som holder kjeft om det?

hadde klikka i vinkel - da gir man noen en livslang plagsom sykdom med viten og vilje - er ikke det straffbart, sånn som med hiv? Uansett: Hadde ivartfall lagt et helvete for fyren, kontakta hele familien hans og plaget han lenge og alle hans fremtidige dater. Hadde en dyr ødelagt for dating/helsa mi for resten av livet, hadde jeg tatt igjen mye værre

Anonymkode: 34000...afe

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, er det kjærlighet skal jeg ikke velge bort noen pga noe slikt. Kan jo bare bruke kondom. Veldig mange har det, er det ikke 1/3 på genital og 50-60% på den i munn? 

Anonymkode: 5f345...d3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Men kanskje det er for munn (forkjølelsessår)? Kjenner flere med type en som har medisinene liggende i huset liksom

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har herpes munnsår, som veldig mange har, og har dessverre klart å smitte kjæresten min gjennom munnsex, selv om jeg har vært ekstremt nøye. Heldigvis kom vi oss gjennom det og han har aldri hatt store utbrudd. Selv har jeg aldri hatt utbrudd andre steder enn munnen. 
Likevel må jeg være ærlig og si at hvis jeg hadde møtt noen med genital herpes så tror jeg ikke jeg ville gått til sengs med vedkommende. 

Anonymkode: 18937...e77

AnonymBruker
Skrevet

Noen har genital herpes uten å vite det. De får ikke merkbare utbrudd, og vet da heller ikke at de kan smitte. 

Jeg ble smittet av en som ikke visste han hadde det. I starten hadde jeg store utbrudd, men dette avtar. Nå merker jeg ikke om jeg har utbrudd. Da vet jeg heller ikke når jeg eventuelt er smittsom. Det betyr at jeg må ta noen forholdsregler.

Herpes er ufarlig, og noe mange har uansett om de vet det eller ikke. Man trenger ikke å varsle om at man har herpes, som ved klamydia. 

Anonymkode: bf4c2...9c5

• Liker 6
Skrevet

For en tid siden møtte jeg ei dame som var åpen og ærlig på at hun faktisk hadde det når vi datet. Vi pratet en del om det, men det ble slutt med datingen av helt andre årsaker enn herpesen. Vi var ikke til sengs heller, men jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort om vi hadde matchet bedre.

I utgangspunktet er dette en dealbreaker tenker jeg ja. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har jo en eller annen variant av herpes, og de kan smitte på kryss. Veldig mange har i dag munnherpes nedentil da munnsex har blitt langt vanligere. Mao hadde det omtrent ikke vært noen igjen på datingmarkedet. 

Anonymkode: a57dd...1b4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Herpes er såpass vanlig, og flesteparten har det uten å vite det. Derfor er man ikke pliktig til å opplyse ekser om man får utbrudd og positiv test. Men man bør jo være såpass oppegående at man opplyser fremtidige partnere om dette. Kondom er ikke nok beskyttelse mot herpes. Og det smitter rett før man får utbrudd! Jeg har herpes. Jeg har hatt ett utbrudd i hele mitt liv. Det var grusomt. Det er 5 år siden. Har heldigvis ikke hatt noe mer. Aner ikke når jeg fikk det. Det kan være 20 år siden, det kan være 5 år siden, jeg kan ha fått det da jeg ble født. Det finnes munnherpes og underlivsherpes. Man kan få munnherpes i underlivet, og man kan få underlivsherpes på munnen. Men man kan ikke få samme typen to steder. Har jeg underlivsherpes på munnen, kan jeg ikke få underlivsherpes i underlivet. Kun munnherpes.

Anonymkode: 51c78...b99

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en dealbreaker, hilsen en som fikk det av en som påstår at han aldri har hatt det. Og jeg har smertefulle utbrudd.

Anonymkode: 4988a...9c4

Samme her. Fikk det av kjæresten. Ellers kan det visst ligge latent i kroppen i mange år. Første utbruddet var grusomt. Så blir det slutt med kjæresten får jeg enten finne en partner som også har det. Eller være alene.. som også går fint

Anonymkode: 5b32a...0de

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Men kanskje det er for munn (forkjølelsessår)? Kjenner flere med type en som har medisinene liggende i huset liksom

Du kan få munnherpes i underlivet 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, er det kjærlighet skal jeg ikke velge bort noen pga noe slikt. Kan jo bare bruke kondom. Veldig mange har det, er det ikke 1/3 på genital og 50-60% på den i munn? 

Kondom beskytter ikke dessverre. Dersom den ene har herpes på munnen kan du smitte partner ved munnsex 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herpes 1 smitter til underlivet ved munnsex hvis du ikke har hatt det før. Du kan få heftige herpes2 utbrudd i ansiktet også, kryssmitte...

Anonymkode: a6f08...574

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt stigmatiserende om det skulle vært en dealbreaker med noen man har veldig bra kjemi med. For meg hadde det ikke vært det hvis vi hadde hatt veldig god kjemi. Heller ikke HIV (som det forøvrig er veldig gode medisiner for nå).

Man er ikke smittsom med mindre man har utbrudd. 95% av befolkningen har HSV-viruset latent i kroppen.

Anonymkode: 1ea61...f33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er litt stigmatiserende om det skulle vært en dealbreaker med noen man har veldig bra kjemi med. For meg hadde det ikke vært det hvis vi hadde hatt veldig god kjemi. Heller ikke HIV (som det forøvrig er veldig gode medisiner for nå).

Man er ikke smittsom med mindre man har utbrudd. 95% av befolkningen har HSV-viruset latent i kroppen.

Anonymkode: 1ea61...f33

Forstår ikke sammenligningen med hiv som alle drar. Det er jo to vidt forskjellige ting. Som du sier har jo 95 prosent av befolkningen hsv-viruset latent i kroppen, mange uten å vite det. Sikkert flere her i tråden som har hatt det på et eller annet tidspunkt i løpet av livet også. Husker svært mange på barneskolen hadde sår på munnen liksom.

Anonymkode: a57dd...1b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har herpes munnsår, som veldig mange har, og har dessverre klart å smitte kjæresten min gjennom munnsex, selv om jeg har vært ekstremt nøye. Heldigvis kom vi oss gjennom det og han har aldri hatt store utbrudd. Selv har jeg aldri hatt utbrudd andre steder enn munnen. 
Likevel må jeg være ærlig og si at hvis jeg hadde møtt noen med genital herpes så tror jeg ikke jeg ville gått til sengs med vedkommende. 

Anonymkode: 18937...e77

Er herpes munnsår det som kalles herpes simplex? Og, er det mulig å ha munnsex med noen med munnsår herpes uten å smitte dem? Hvordan i så fall....

Anonymkode: a0860...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...