AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Hei, Bor i leilighet, og hører godt at naboen sine barn over oss er oppe til «langt» på natt! Hører barna stort sett hver kveld frem til mellom 23-02. Naboen har tre barn under 10 år. Barna løper rundt, roper og kaster ting i gulvet. Hører også stemmene til foreldrene, så de er der altså. Siden vi flyttet inn i februar, hører vi godt disse barna hver kveld, og sovner selv til alle lydene de lager. Det går fint egentlig, for bor i byen og tåler støy. Men det provoserer meg så mye at barna ikke legger seg tidligere. Jeg er lærerstudent og vet hvor viktig det er at barna sover godt om natten for. Spørsmålet mitt er egentlig, når legger barn under 10 år seg egentlig? Burde jeg si i fra på noen måte? Det skal jo egentlig være ro etter kl. 23.00, men jeg kan fint leve med lyden, så vil ikke havne i krangel med naboene pga det. Har ikke blitt så godt kjent med de til nå, så usikker på hele deres situasjon. Hva hadde du tenkt og Evt gjort om det var dine naboer? Anonymkode: 70c10...16b 3
Jodaneida Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Om det ikke plager deg, hvorfor skal du gjøre noe? 18
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 Er du bekymret for barnas omsorgssituasjon eller er du forstyrret av bråket? Det vil være forskjellig fremgangsmåte ut fra hva du tenker er verst. Altså: barnevern eller styret i sameiet Anonymkode: 66905...f62 29
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Bor i leilighet, og hører godt at naboen sine barn over oss er oppe til «langt» på natt! Hører barna stort sett hver kveld frem til mellom 23-02. Naboen har tre barn under 10 år. Barna løper rundt, roper og kaster ting i gulvet. Hører også stemmene til foreldrene, så de er der altså. Siden vi flyttet inn i februar, hører vi godt disse barna hver kveld, og sovner selv til alle lydene de lager. Det går fint egentlig, for bor i byen og tåler støy. Men det provoserer meg så mye at barna ikke legger seg tidligere. Jeg er lærerstudent og vet hvor viktig det er at barna sover godt om natten for. Spørsmålet mitt er egentlig, når legger barn under 10 år seg egentlig? Burde jeg si i fra på noen måte? Det skal jo egentlig være ro etter kl. 23.00, men jeg kan fint leve med lyden, så vil ikke havne i krangel med naboene pga det. Har ikke blitt så godt kjent med de til nå, så usikker på hele deres situasjon. Hva hadde du tenkt og Evt gjort om det var dine naboer? Anonymkode: 70c10...16b Mine barn på 3 og 8 legger seg hhv. 19 og 20:15... Tror det er ganske normale tider. Synes det begynner å bli litt heftig hvis barn under 10 er lengre våkne enn 21.30, også i ferier... Anonymkode: 5e5b0...09e 12
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 2 minutter siden, Jodaneida skrev: Om det ikke plager deg, hvorfor skal du gjøre noe? Omsorgssvikt??? (jeg er ikke ts) Anonymkode: 5e5b0...09e 3
Gjest Alterego666 Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 Om du har problemer med støy, snakker du med borettslaget/sameiet. Om du er bekymret for barna snakker du med BVT.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #7 Skrevet 10. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine barn på 3 og 8 legger seg hhv. 19 og 20:15... Tror det er ganske normale tider. Synes det begynner å bli litt heftig hvis barn under 10 er lengre våkne enn 21.30, også i ferier... Anonymkode: 5e5b0...09e Neida det dr virkelig ikke heftig . Anonymkode: d9238...38b 10
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #8 Skrevet 10. juni 2020 Om det ikke plager deg så trenger du vel ikke gjøre noe Anonymkode: d9238...38b 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 Har 2 tiåringer de legger seg 2030, da får de lese eller høre på lydbok en liten stund før de sover. Selv sovner jeg rundt kl 22,.jobber ikke de foreldrene på dagtid? Anonymkode: 8090c...796 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 Er det en etnisk norsk familie? Andre kulturer gjør det kanskje annerledes sammenlignet med.. unnskyld, i forhold til legging. Anonymkode: 59c25...dfc 18
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 Her hadde jeg faktisk sendt en melding til barnevernet. Kan godt hende barna har det bra, men med tanke på deres fungering på skole, er det mulig foreldrene trenger veiledning i barns søvnbehov. Barnevernet kan f eks sende melding videre til helsesøster/skolehelsetjenesten, som så kan samtale med foreldrene. Som kommende lærer, bør det vel være ganske opplagt at dette ikke er greit. Anonymkode: 6114e...470 11
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 Det er anbefalt at barn på 8 år legger seg klokken 8, og hvor hvert år eldre ett kvarter senere. Anonymkode: 91adb...880 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Høres ut som om de ikke er etnisk norske. Og det er greit nok å gjøre ting annerledes i andre kulturer, men disse barna skal jo fungere på skolen dagen etter.. Så litt veiledning hadde gjort seg. Anonymkode: f636b...ffe 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som om de ikke er etnisk norske. Og det er greit nok å gjøre ting annerledes i andre kulturer, men disse barna skal jo fungere på skolen dagen etter.. Så litt veiledning hadde gjort seg. Anonymkode: f636b...ffe Ja, det er kanskje ikke så rart at endel innvandrere sliter på skolen. De har jo knapt sovet. Anonymkode: cfc48...a53 13
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er anbefalt at barn på 8 år legger seg klokken 8, og hvor hvert år eldre ett kvarter senere. Anonymkode: 91adb...880 Det kommer helt sn på når man står opp, å så har man forskjellig søvnbehov Anonymkode: d9238...38b 13
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 Da min var 10 la han seg 21.30 på hverdager, helt andre tider i helger og ferier Anonymkode: d9238...38b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Mine barn på 3 og 8 legger seg hhv. 19 og 20:15... Tror det er ganske normale tider. Synes det begynner å bli litt heftig hvis barn under 10 er lengre våkne enn 21.30, også i ferier... Anonymkode: 5e5b0...09e Tidspunktene er normale ja, men uenig i det siste du skriver. Jeg har en 9-åring, og det er mange barn på hans alder i nabolaget her. De fleste er oppe til rundt 22 i sommerferien, noen ganger lenger hvis det er veldig fint vær og vi foreldrene sitter ute og skravler mens barna leker rundt oss. Ser ikke helt hva som skulle være galt med det. Anonymkode: 05dd7...a33 12
prt90 Skrevet 11. juni 2020 #18 Skrevet 11. juni 2020 Det er antall timer søvn som teller, ikke når den foregår. 11
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #19 Skrevet 11. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Bor i leilighet, og hører godt at naboen sine barn over oss er oppe til «langt» på natt! Hører barna stort sett hver kveld frem til mellom 23-02. Naboen har tre barn under 10 år. Barna løper rundt, roper og kaster ting i gulvet. Hører også stemmene til foreldrene, så de er der altså. Siden vi flyttet inn i februar, hører vi godt disse barna hver kveld, og sovner selv til alle lydene de lager. Det går fint egentlig, for bor i byen og tåler støy. Men det provoserer meg så mye at barna ikke legger seg tidligere. Jeg er lærerstudent og vet hvor viktig det er at barna sover godt om natten for. Spørsmålet mitt er egentlig, når legger barn under 10 år seg egentlig? Burde jeg si i fra på noen måte? Det skal jo egentlig være ro etter kl. 23.00, men jeg kan fint leve med lyden, så vil ikke havne i krangel med naboene pga det. Har ikke blitt så godt kjent med de til nå, så usikker på hele deres situasjon. Hva hadde du tenkt og Evt gjort om det var dine naboer? Anonymkode: 70c10...16b Samme greia her, jeg vil tippe at dette er en innvandrerfamilier, de har ofte litt andre regler og normer på når det er greit for barn å legge seg. Vi har selv en familie i blokka hvor barna på 3 og 5 er våkne kl 2 om natta. Tenker at du ikke foretar deg noe som helst her, med mindre bråket plager deg (noe det ikke burde gjøre om du bor i blokk). Å ringe barnevernet er absolutt ikke innenfor i dette tilfellet, folk har ulike rutiner på leggetid. Da vi var på ferie i Spania i fjor var ungene våre på 4 og 8 sjelden i seng før 23.00 på kvelden. I hverdagen har de leggetid 19 og 20 Anonymkode: 342d3...a6c 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #20 Skrevet 11. juni 2020 Er enig med de her som skriver om innvandrerfamilier og andre kulturer mtp leggetid for barna. Jeg har selv bodd i leilighet hvor barna i naboleiligheten la seg omtrent samtidig med meg, eller senere. Barna hadde det veldig bra, men som sagt annet sovemønstet enn det vi i Norge tenker er riktig. Tror at du som kommende pedagog bør lese litt om kuktursensitivtet. Videre synes jeg at du kan feks ta kontakt med naboen direkte en gang det passer seg, og ufarliggjøre dette med våkentiden litt: ‘jeg hørte de romsterte sent igår kveld, de må ha mye energi 😀’ eller lignende. Kanskje sier foreldrene selv noe om søvnen da. Anonymkode: 6b7a3...746 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå