Gå til innhold

ferdig med yrkesfaglig utdanning, ingen jobb. Nav?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er i disse dager ferdig med videregående voksenopplæring som gir yrkesutdannelse. 

ikke jobbet det siste året ved siden av, helt blakk, ikke fått noen jobb enda. 

kan nav hjelpe meg og med hva? 

hjelp! trenger lønn helst i går..uff 

😭håper noen kan gi noen gode råd eller dele erfaringer. 

dette er grusomt

Anonymkode: 29549...396

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tror ikke du får noe særlig siden du ikke har hatt inntekt det siste året.. 🥴

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke jobbet noe?

Søk på alt av butikkjobber, som servitør og alt

Anonymkode: 70a9c...1ab

AnonymBruker
Skrevet

jeg har ikke jobbet fordi jeg har vært syk en stund før og derfor byttet retning og tok en utdannelse. 

jeg har ikke hatt overskudd, sliter fortsatt med depresjon og angst. 

kan nav hjelpe meg mens jeg søker?

jeg har vært på intervju men fikk ikke jobb og søker selvsagt videre..har tidligere jobbet i serviceyrker

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med nav og hør hva de kan hjelpe deg med. Bli også registrert som arbeidssøker. Mulig du kan få dagpenger og/eller sosialstønad.

Anonymkode: 5ab7a...acb

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med nav og hør hva de kan hjelpe deg med. Bli også registrert som arbeidssøker. Mulig du kan få dagpenger og/eller sosialstønad.

Anonymkode: 5ab7a...acb

Dagpenger får man ikke om man aldri har jobbet.

Anonymkode: f8da1...60e

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpenger får man ikke om man aldri har jobbet.

TS har jobbet i serviceyrke før, så om det er 3 år siden hun jobbet sist - så kan hun la være å søke dagpenger. Hvis ikke, så bør hun søke dagpenger kan hende du har rett til det pga. tidligere arbeidsinntekter.

Anonymkode: 76cc4...15f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan uansett hjelpe med sosialstønad. Ring de og hør! Og registrer deg som arbeidssøker på nav.no

Anonymkode: 5eaf3...020

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS har jobbet i serviceyrke før, så om det er 3 år siden hun jobbet sist - så kan hun la være å søke dagpenger. Hvis ikke, så bør hun søke dagpenger kan hende du har rett til det pga. tidligere arbeidsinntekter.

Anonymkode: 76cc4...15f

Man må ha jobbet sammenhengende de 3 siste årene, det har ikke TS.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok sosialstønad du må satse på. Men vær forberedt på å måtte selge alt av verdi, hvis du har bil f.eks. er det bare å selge den først som sist.

Anonymkode: 4da1b...1e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

er du syk:aap

er du frisk: sosialstønad. og mld deg som arbeidsledig asap.

hvis du har mulighet å jobbe på gård, har jeg inntrykk av at det er muligheter der nå. avløser, plukke bær etc.

Anonymkode: 4ffaa...db6

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt og greit, basert på hva du beskriver så trenger du sosialstønad fra NAV. Kontakt de med en gang, så du får fortgang i det, samtidig som du sender tusen jobbsøknader (og husk at du mulig må søke utenfor området du er utdannet innen, for nå i hvert fall).

Anonymkode: 313cc...860

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor har du ikke jobbet noe?

Søk på alt av butikkjobber, som servitør og alt

Anonymkode: 70a9c...1ab

Det er altfor få slike jobber. Hundrevis av søkere på hver stilling, og du skal helst være pen, utadvendt, ha bra CV og solid nettverk for å lande en. Som regel er det lettere å få relevant jobb.

Anonymkode: 76432...b71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

jeg har ikke jobbet fordi jeg har vært syk en stund før og derfor byttet retning og tok en utdannelse. 

jeg har ikke hatt overskudd, sliter fortsatt med depresjon og angst. 

kan nav hjelpe meg mens jeg søker?

jeg har vært på intervju men fikk ikke jobb og søker selvsagt videre..har tidligere jobbet i serviceyrker

Du kan søke sosialhjelp, men vær forberedt på at det er en ganske inngripende prosess. Du må finne deg i måtte levere husleiekontrakt, kvittering på betalt husleie, kontoutskrifter fra alle konti, og bli ringt opp eller innkalt til et "intervju" før du får godkjent. Dette må du sannsynligvis også gjennom på nytt etter noen måneder.

Nominelt sett kan du heller ikke eie noe når du mottar sosialhjelp, så har du penger på konto (også BSU) kan du bli bedt om å bruke dem opp først. Hvorvidt du får beholde bil og bolig vurderes etter skjønn, men regelen er at dette også må selges.

Anonymkode: 76432...b71

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...