Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det. Ikke slakt meg vær så snill. 

Baby er snsrt tre måneder. Jeg går tur med han hver kveld i vogna fra 22-23 og baby sovner da og sover til 0630-0730, det kommer an på. 

Han har hatt god vektoppgang, men har nettopp begynt å sove gjennom natten. Jeg synes dette er helt fantastisk men må jeg vekke for å gi mat? Jeg har time til helsestasjon neste uke, så skal selvfølgelig spørre da men... Hva er deres erfaringer? Han spiser jo når han er våken, og er fortsatt fint og opplagt. 

Anonymkode: 9b66e...439

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei! La baby sove! 
Et problem du sikkert vil få er at baby blir vrang å legge om hxn ikke blir trillet. Hvorfor ikke bare legge i senga først som sist?

Anonymkode: 2d608...04a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hallelujah Så heldig du er😇 Hvorfor i alle dager skal du vekke babyen for å gi han mat når han sover hele natten og har fin vektoppgang? 

Helsesøsteren vår ødela hele søvnrytmen til lillegutt. Han gikk ned litt etter fødsel og hun var lettere hysterisk på at han måtte få ofte mat, så hun ba meg sette på vekkerklokken hver 2/3 time gjennom hele natten for å gi han mat .Dette ødela jo min søvn fullstendig og også babyens. 

Anonymkode: 6429c...220

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei! La baby sove! 
Et problem du sikkert vil få er at baby blir vrang å legge om hxn ikke blir trillet. Hvorfor ikke bare legge i senga først som sist?

Anonymkode: 2d608...04a

Det kan hende du har rett her og at jeg burde legge han i senga, men vi har slitt med kolikk frem til nå med masse gråt og nå sovner han tvert og jeg er så usikker på om jeg burde kutte det med engang. Han sovner fint på dagtid i senga når jeg legger han ned da. 

Hva tenker du? Evt kanskje ta den trilleturen (jeg hører på lydbok, og føler jeg får skikkelig slappe av) sånn at jeg får den perioden med søvn og alenetid? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hallelujah Så heldig du er😇 Hvorfor i alle dager skal du vekke babyen for å gi han mat når han sover hele natten og har fin vektoppgang? 

Helsesøsteren vår ødela hele søvnrytmen til lillegutt. Han gikk ned litt etter fødsel og hun var lettere hysterisk på at han måtte få ofte mat, så hun ba meg sette på vekkerklokken hver 2/3 time gjennom hele natten for å gi han mat .Dette ødela jo min søvn fullstendig og også babyens. 

Anonymkode: 6429c...220

Helt ærlig, jeg aner ikke. Jeg bare tenker at det er dumt av meg å la baby sove igjennom, men han våkner jo opp når han er sulten. Det er bare jeg som er veldig usikker ift det med amming og søvn altså. 

Hs sa det til oss også, siden han bare la på seg 80 gram den første uka. Men etter det er det cirka 330 gram hver uke, så jeg føler at det går ganske bra nå. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er anbefalt å vekke baby hvis vektoppgangen ikke er god nok, for da må h*n også ammes i løpet av natta. Du sier at ditt barn går fint opp i vekt, og da trenger du ikke å vekke han.

Anonymkode: acb1f...c1b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet er tre måneder gammelt behøver man ikke å vekke det for å gi det mat. Nå er det på tide å etablere gode sovevaner. 
Du har gjort mye riktig så langt👍🏻

Det er viktig at man hører litt på sin indre fornuft. Det er tross alt du som kjenner barnet ditt best. 

Anonymkode: 74c0b...3d7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet det. Ikke slakt meg vær så snill. 

Baby er snsrt tre måneder. Jeg går tur med han hver kveld i vogna fra 22-23 og baby sovner da og sover til 0630-0730, det kommer an på. 

Han har hatt god vektoppgang, men har nettopp begynt å sove gjennom natten. Jeg synes dette er helt fantastisk men må jeg vekke for å gi mat? Jeg har time til helsestasjon neste uke, så skal selvfølgelig spørre da men... Hva er deres erfaringer? Han spiser jo når han er våken, og er fortsatt fint og opplagt. 

Det er ikke nødvendig å vekke en baby som har fin vektoppgang på natta. Det sier nok også helsestasjonen også, men du bør ringe fremfor å spørre på KG.

Anonymkode: 914cd...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig å vekke en baby som har fin vektoppgang på natta. Det sier nok også helsestasjonen også, men du bør ringe fremfor å spørre på KG.

Anonymkode: 914cd...2bb

Jeg har time neste uke så jeg har tenkt å spørre da 😊

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet er tre måneder gammelt behøver man ikke å vekke det for å gi det mat. Nå er det på tide å etablere gode sovevaner. 
Du har gjort mye riktig så langt👍🏻

Det er viktig at man hører litt på sin indre fornuft. Det er tross alt du som kjenner barnet ditt best. 

Anonymkode: 74c0b...3d7

Takk! 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er anbefalt å vekke baby hvis vektoppgangen ikke er god nok, for da må h*n også ammes i løpet av natta. Du sier at ditt barn går fint opp i vekt, og da trenger du ikke å vekke han.

Anonymkode: acb1f...c1b

Det gir veldig mening, tusen takk. Da bare venter jeg og ser på vektoppgang når vi har time hos helsestasjon neste uke 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende du har rett her og at jeg burde legge han i senga, men vi har slitt med kolikk frem til nå med masse gråt og nå sovner han tvert og jeg er så usikker på om jeg burde kutte det med engang. Han sovner fint på dagtid i senga når jeg legger han ned da. 

Hva tenker du? Evt kanskje ta den trilleturen (jeg hører på lydbok, og føler jeg får skikkelig slappe av) sånn at jeg får den perioden med søvn og alenetid? 

Han burde ikke sove i sengen på dagtid. Seng hører natten til, viktig å skille dette. På dagtid kan han sove i vogn.

Anonymkode: d5cb5...857

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at babyen da sover i vogna hele natten? Eller flytter du ham fra vogna og over i senga mens han sover? 

Anonymkode: 7d5ae...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vekk baby, la h*n sove gjennom natta og nyt det! Vi hadde også en som sov fra sju-åtte til ca seks fra 2 mnds alderen. Husket helsesøster var litt skeptisk, men vi valgte å prioritere gode søvnvaner på natt så lenge vekta var ok. 

Og ang soving i seng på dagen så ser ikke jeg problemet med det, våre har sovet mye i seng på dagtid og dette har ikke gjort de forvirret eller noe. De likte å ha det litt romslig da de sov.

Anonymkode: c36b1...a14

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han burde ikke sove i sengen på dagtid. Seng hører natten til, viktig å skille dette. På dagtid kan han sove i vogn.

Det går helt fint å sove i seng på dagtid, men man trenger ikke gjøre rommet så mørkt. Det er det som er viktig å skille på. 

Anonymkode: f19ce...470

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som begge sov veldig godt om natten fra helt tidlig av, bare yngste jeg måtte vekke ca hver 4 time pga dårlig vektoppgang. Hun kunne fint sove 10-11 timer i strekk, og det ble for lenge når hun gikk såpass dårlig opp i vekt. La babyen din sove med god samvittighet og nyt det :)

Anonymkode: f19ce...470

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Baby kan godt sove i sengen på dagtid, regner med at de har andre rutiner før og ved legging på dag i forhold til kveld. Så for barnet sin del går det fint, men er så klart en fordel om baby også klarer å sove i vogn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare først si, at jeg har ikke barn enda. Men jeg har flere venner med barn og det har vært litt delte meninger, men den gjengse "regelen, om jeg kan si det sånn er: om barnet sover, la det sove.  Min mor, (jeg er født tidlig  80-tall) sa at da var det aldri noe spørsmål om mating på natt, og alle sa til henne at når jeg sov så var det bare å la meg sove. Mamma var heldig med meg sa hun, jeg  sov gjennom hele natta, våkna sjeldne før  07 og hadde heller ikke andre problemer.  

Men selv tenker jeg at  når en liten baby sover, hvorfor skal man vekk den for å gi mat?  Tipper at instinktet vil ta over å den våkner ved behov når sulten melder seg. Har aldri skjønt de som vekker barnet sitt hele tida pga mat. ville heller hatt fokus på å nyte å kunne sove så mye selv, og at barnet sover :) 

Anonymkode: 14226...c70

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra? Forskning eller din mening? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sover jo med persienner oppe på dagtid og slikt, skjønner ikke at det kan være feil? 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at babyen da sover i vogna hele natten? Eller flytter du ham fra vogna og over i senga mens han sover? 

Anonymkode: 7d5ae...fc2

Nei, han sover i sin egen seng hele natten da 😊 så jeg flytter over. Det går helt fint! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi var i samme situasjon så sa helsesøster at vi måtte vekke babyen fordi hun mente at det var for mange timene uten mat. Det ble MYE skriking av å følge rådet hennes, og baby nektet å spise. Vi droppet rådet hennes dermed temmelig kjapt.

(Baby spiste godt ellers, og vokste normalt.)

Anonymkode: a53eb...0de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal vel gå helt fint. Fikk beskjed om å vekke de første dagene etter baby kom, og når vektoppgangen var fin kunne baby styre det selv. (Stort barn, kun derfor) Aldri hørt om noen som vekker en tre måneder gammel baby for mat, med mindre det er veldig nødvendig.

Anonymkode: e53b4...a50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...