AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Vi har en diskusjon her i heimen som går på om kravene er de samme i generell studiekompetanse versus det å ta allmennfaglig på videregående. Min sønn går på vgs, og min mann tar generell studiekompetanse på voksenopplæringen. Min mann trenger kun seks fag for å kunne studere, mens guttungen må gjennom 10-14 fag hvert år. Guttungen mener de krever mindre på voksenopplæringen og at karakterene sitter løsere hos lærerne,og at det er lettere for de som tar generell studiekompetanse å få bedre karakterer, fordi de kun har 6 fag å konsentrere seg om. Hva mener dere? Anonymkode: 71557...7f5
Amanda28 Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Jeg tror ikke karakterene sitter løsere hos lærerne på voksenopplæringen. Det er helt naturlig at din sønn som går på videregående må ta flere fag for å få studiekompetanse, det er vel ikke helt sammenlignbart om de krever mer av «de voksne». Din mann får ta «bare» seks fag fordi han har annen skole eller flere års yrkeserfaring, noe som kompenserer mot resten av fagene din sønn tar. Synes det er bra det er en slik ordning, slik at flere har en sjanse til å ta høyere utdanning i høy alder. Det er kanskje lettere å konsentrere seg om seks fag ja. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 10-14 fag hvert år? Nei, det stemmer ikke. Man har vel ca. 8 fag hvert år mener jeg Anonymkode: b562e...527
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 10-14 fag hvert år? Nei, det stemmer ikke. Man har vel ca. 8 fag hvert år mener jeg Anonymkode: b562e...527 Han går på toppidrett og har da 5 t mer i uken. Flere idrettsrelaterte fag Ts Anonymkode: 71557...7f5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Han går på toppidrett og har da 5 t mer i uken. Flere idrettsrelaterte fag Regner med han har valgt det selv, så da skjønner jeg virkelig ikke hva han klager over. Eller sammenligningen forøvrig. Anonymkode: cd1a5...a42 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 Hva er hensikten med å sammenligne sånn? Jeg måtte ta 10 fag som privatist for å få muligheten til å studere, med eksamen i alle fag. Har aldri hørt at karakterene sitter løsere, det ville i så fall vært ganske vanskelig for lærerne å holde styr på siden de ikke utelukkende underviser og eksaminerer én gruppe. Anonymkode: b54d9...d4a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Guttungen mener de krever mindre på voksenopplæringen og at karakterene sitter løsere hos lærerne,og at det er lettere for de som tar generell studiekompetanse å få bedre karakterer, fordi de kun har 6 fag å konsentrere seg om. Hva mener dere? Anonymkode: 71557...7f5 Dette er bare pissprat. Anonymkode: fe235...d31
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 Voksenopplæring er vel ca det samme som å ta påbygg? Karakterene satt ikke løst hos oss hvertfall. Ikke enklere heller siden vi måtte gjennom tre års pensum i noen fag, på ett år. Færre fag i året men flere timer arbeid Anonymkode: 845af...700 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en diskusjon her i heimen som går på om kravene er de samme i generell studiekompetanse versus det å ta allmennfaglig på videregående. Min sønn går på vgs, og min mann tar generell studiekompetanse på voksenopplæringen. Min mann trenger kun seks fag for å kunne studere, mens guttungen må gjennom 10-14 fag hvert år. Guttungen mener de krever mindre på voksenopplæringen og at karakterene sitter løsere hos lærerne,og at det er lettere for de som tar generell studiekompetanse å få bedre karakterer, fordi de kun har 6 fag å konsentrere seg om. Hva mener dere? Anonymkode: 71557...7f5 Det sier seg selv at man må ha færre fag på voksenopplæringen. F.eks kroppsøving, hvordan skulle en gjeng 40-50 åringer flydd rundt og hatt coopertesten eller turnet? Anonymkode: 23d9d...a18 4
MFO Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 Da ville jeg tatt en prat med sønnen min og forklart han at man ikke vinner noe her i livet på å «rakke ned» på andres oppnåelser. Det vil heller være fint å skryte av far som gjør dette i voksen alder med barn, hus og andre forpliktelser. Ingen liker skrytepaver 4
Gjest Fjeud Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en diskusjon her i heimen som går på om kravene er de samme i generell studiekompetanse versus det å ta allmennfaglig på videregående. Min sønn går på vgs, og min mann tar generell studiekompetanse på voksenopplæringen. Min mann trenger kun seks fag for å kunne studere, mens guttungen må gjennom 10-14 fag hvert år. Guttungen mener de krever mindre på voksenopplæringen og at karakterene sitter løsere hos lærerne,og at det er lettere for de som tar generell studiekompetanse å få bedre karakterer, fordi de kun har 6 fag å konsentrere seg om. Hva mener dere? Anonymkode: 71557...7f5 Kravene skal være de samme jamfør kompetansemålene. Selvfølgelig er det enklere å få et høyt snitt når en tar færre fag, da en får brukt mer tid for hvert individuelle fag. Det er ingen som har 10-14 fag hvert år. Du har eksempelvis vg1: norsk, engelsk, gym, matematikk, samfunnsfag, geografi, språk og naturfag. Her er heller ikke alle fagene avsluttende, men bare noen. For å kunne få vitnemål med 23/5 som mannen din tar, er det diverse krav som må oppfylles som skal kompensere for de manglende fagene, som at de har erfaring fra arbeidslivet, omsorg elns. Hvorvidt det er rettferdig eller ikke er diskuterbart, men det er slik det er. Endret 11. juni 2020 av Fjeud
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 Han tar ikke 14 fag per år, det er ingen som gjør det. Om du tar full pakke er det 9 fag per år. Det klarer alle med litt innsats. Din sønn har KUN skolen å konsentrere seg om, det har ikke din mann som har jobb og familie i tillegg. Sønnen din har dårlig oppdragelse når han rakker ned. Tror dere bør lære han litt andre holdninger Anonymkode: 53169...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Det er jo vanskeligere å ha et høyt snitt med så få karakterer som på voksenopplæringen, man er helt avhengig av å gjøre det godt i samtlige fag hvis man skal ha et brukbart snitt. På VGS har man langt flere karakterer, og dermed har mye mer "å gå på" mtp. å kunne leve med en dårlig karakter, da den påvirker snittet mindre. De er ikke snillere med karakterer på voksenopplæring. Dessuten, er det ikke noe med førstegangsvitnemål/førstegangskvote som spiller inn her i tillegg? Har aldri satt meg inn i det, men jeg vet at da jeg studerte etter voksenopplæring, kom jeg inn på en annen "kvote" med et høyere snittkrav, enn de som gikk studiet mitt og kom rett fra VGS. Anonymkode: c2687...c66 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Han tar ikke 14 fag per år, det er ingen som gjør det. Om du tar full pakke er det 9 fag per år. Det klarer alle med litt innsats. Din sønn har KUN skolen å konsentrere seg om, det har ikke din mann som har jobb og familie i tillegg. Sønnen din har dårlig oppdragelse når han rakker ned. Tror dere bør lære han litt andre holdninger Anonymkode: 53169...cb7 Kanskje han mener karakterer, standpunkt+eksamen i flere fag? 14 karakterer på et år er vel litt mye uansett. Anonymkode: c2687...c66
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 I tillegg, voksenopplæring, eller 23/5 regelen, innebærer jo også noe form for realkompetanse på en måte, og med kravet til 5 år aktiv i jobb/skole. Så da karakterene er egentlig ikke grunnlaget alene, man må oppfylle andre vilkår også. Anonymkode: c2687...c66
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 Han har idrettsrelaterte fag i tillegg til de vanlige. Det har variert for hvert år. I fjor hadde han 12 fag, i år er jeg ikke helt sikker på hvor mange det er Ts Anonymkode: 71557...7f5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han har idrettsrelaterte fag i tillegg til de vanlige. Det har variert for hvert år. I fjor hadde han 12 fag, i år er jeg ikke helt sikker på hvor mange det er Ts Anonymkode: 71557...7f5 Forklar han litt om snittregning, så tenker jeg han forstår at han i utgangspunktet sitter bedre i det. Samt nevn førstegangsvitnemål/ulike opptaksgrunnlag. Anonymkode: c2687...c66
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #18 Skrevet 16. juni 2020 Han har vel treningslære og toppidrett eller breddeidrett, men har da ikke vanlig kroppsøving, så det er to fag ekstra? Be han ramse oppgavene han har, hørtes ekstremt mange ut dersom han ikke tar noen i tillegg som privatist? Ser min førsteklassing har toppidrett ski og treningslære som «programfag» i tillegg til fellesfagene. Han har mange timer i dette, men kroppsøving inngår også i disse fagene. Han får en karakter i kroppsøving, men har ikke dette som eget fag. Anonymkode: b62a2...5a2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #19 Skrevet 16. juni 2020 *ramse opp fagene, skulle det stå... Anonymkode: b62a2...5a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå