Gå til innhold

Hvis man redigerer historien kan man ikke lære av den, for den finnes ikke lenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere mener nå at statuer av personer som har hatt samfunnsmessig og kulturell betydning for Europa opp gjennom historien nå bør fjernes. 

https://www.tv2.no/nyheter/11490584/?fbclid=IwAR0vAlVSAvjmE-AXzewWHtbmhtM5j-LhfQWUb1miB-jwLrbsvKILk05AGvI

Sitat

Etter at George Floyd døde under en arrestasjon i USA, har det vært demonstrasjoner mot rasisme verden over. Nylig ble flere statuer av Winston Churchill og Kong Leopold II i Storbritannia og Belgia rasert og fjernet av demonstranter.

Nå mener flere at lignende statuer burde fjernes fra offentlige gater i Norge.

Har de rett, eller bør statuene få stå? 
Jeg mener statuene bør få stå. Statuene er jo ikke reist på grunn av at vedkommende hadde rasistiske holdninger. Hadde statuene blitt satt opp for å hylle rasisme hadde jeg forstått hvorfor noen ville hatt de fjernet, men man redigerer faktisk ikke bare bort deler av historien fordi det ikke passer inn med nåtiden. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes statuene skal få stå. Om vi skal fjerne alt fra tidligere historie som hadde rasistiske holdninger, vil alltid historien bli gjentatt med mer rasisme. Og folk er folk. Alle er her for å lære. Ingen er perfekt. 

Synes den rasistiske greia er gått litt vel mye for seg. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke man sletter historien ved å flytte statuene av de som man i dag ser at stod for grusomme, systematiske handlinger, fra de mest fremtredende og viktige plassene, og heller setter disse statuene på museer og steder hvor man blir forklart historien.

Selvsagt vil "ingen" fra flere hundre år tilbake tåle dagens vurdering 100%  i forhold til menneskerettigheter, likestilling, verdi av barn osv, men det må man se på ut fra tiden de levde i. 

Men at man ikke vil la statuer av ekstreme, som Kong Leopold den 2. av Belgia, stå på de viktigste plassene der, eller at man ønsker å flytte statuer av Cecil Rhodes, Robert Milligan osv til steder der man kan fortelle historien, men ikke la de stå på "honorerte" plasser foran rådhus og nasjonalforsamlinger, synes jeg er forståelig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...