Gå til innhold

schnauzervalpen vår vil ikke gi seg!

Anbefalte innlegg

Gjest dings
Skrevet

Hei! Lurer på om noen har noen gode råd om følgende: Vi har akkurat fått en schnauzervalp(sist søndag), og den biter på alt. Det går stort sett fint å gi den beskjed og avlede med en tyggeleke hvis det må til, men av og til (særlig om kvelden, men ellers også) blir hun helt rabiat og skal, koste hva det vil. Vi knurrer, tar henne vekk, prøver med en leke, men ikke tale om. Dette skjer gjerne rett før hun sovner. Vi har også gått mye ut, men selv om vi er ute i 10-15 min, er det rett i gang igjen når vi kommer inn. Nå er offeret ledningen til en stålampe som står i en krok, og det sier seg jo selv at hun ikke kan få lov. Hva gjør vi?

Schnauzere er sta, det vet vi, men dette er litt mer enn forventet. Vi vil jo helst gi mer positiv oppmerksomhet enn kjeft og straff.

Takknemlig for gode tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Hva med å spraye det "utvalgte" med bitterspray? Helt ufarlig spray som kjøpes på dyreutstyrsforretning, smaker bittert av sitrus.

Skrevet

Vi fikk tips om eddik på dyrebutikken - mammas Schnauzervalp var veldig glad i halslenker og har vel spist en syv åtte stykker.

Han har gitt seg litt, men tygger fortsatt på endel som ikke er lov. Er fortsatt "fjortis" da, så håper han kanskje vokser det av seg på sikt (in my dreams ;):roll: )

Gjest Violetta
Skrevet

Fikk lyst til å spre litt håp her jeg.

Har en blandingsvalp på litt over året som spiste omtrent alt jeg eide en periode. Men det er over! Han har rett og slett blitt voksen. Så det er håp, spørsmålet er vel hvordan man skal redde mest mulig i den perioden som kommer før valpen gir seg... :wink:

• 2 uker senere...
Skrevet

Har selv en schnauzervalp på 10 mnd. Han har enda ikke sluttet å bite på ting, men han har bedret seg. De første ukene bet han på ledninger, sko, sokker, hansker, håndtak på skuffer i rette valpehøyde, ja alt han kunne finne. Vi prøvde med eddik, men det varte ikke lange stunden før han var bortpå igjen. Nå har han gått ned til å bite på sko, sokker, hansker o.l. Gjerne også tepper.

Det eneste rådet jeg har er å aktivisere den med noe annet. Finn fram en leke, en godbit eller lignende slik at den glemmer hva den egentlig holdt på med. Et strengt fy hjelper også. Hunden min har endelig lært "på plass". Så om han tygger på en sko, sier vi med ganske dyp stemme "på plass", så kommer han som regel luskende. Da gjelder det å ha en godbit klar slik at han lærer at han bli belønnet for å komme og slutte å bite på skoen.

Folk har foreslått å "slå" hunden på snuten med skoen den biter på, det ville jeg aldri gjort. Selv sier de at hunden ikke har rørt skoene igjen, og viker unna om de holder skoen bort til hunden. Den reaksjonen vil jeg ikke at min hund skal ha.

Schnauzere er sta hunder, men jeg har tro på at med tålmodighet og tid så vil også de bli voksne en gang. Men det er nok et år til hunden min blir "voksen".

Skrevet

Jeg smurte utsatte steder inn med tabascosaus da hunden vår var liten. Skal love at det hjalp!

Skrevet

Jeg fikk noen gode tips av min hundetrener, og de fungerte over all forventning! Hunden min spiste på absolutt alt, hele tiden.

- Hunden din bør ha minst 15 leker, og fem av dem er fremme av gangen - bytt ut hver eller annenhver dag i begynnelsen.

- Noen av lekene må være spiselige tyggeting, noen med lyd, noen myke stoffleker etc. Ta deg en tur innom tre-fire dyrebutikker og se hva du finner - IKEA har også bra stoffleker til hunder (egentlig til barn, men det fungerer). Lek med hunden og lekene, så den skjønner at leker er morsommere enn ting.

-Fjern det du kan av andre fristelser. Sett sko så høyt du kan, ta vekk tepper for en stund, fjern lamper (det er jo lyst om dagen) etc.

-Ha et time-out sted for hunden, enten en lekegrind (kjøpes i dyrebutikk for små hunder) der hunden har lekene sine og sengen sin. Den bør stå i et oppholdsrom der du er, så hunden slipper å føle dete som en straff når han blir puttet der. Når han er der, kan du og han slappe av.

Det fungerte utrolig bra for oss!!

Skrevet

Hva med å spraye hunden med vann i ansiktet når den biter? Vi gjorde det to ganger på vår hund da han var rundt 10 uker... Han har aldri bitt på hender, møbler osv.

Han har en forkjærlighet for skinnsko, men han henter dem bare og legger dem pent i stua. Nå er han ni måneder. Lille gutten min!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...