marsvin Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Hei! Er det noen her som har gått eller går dette studiet? 😊 Jeg har søkt, har lærerutdanning fra før, men har nå lyst til å jobbe på kontor : p. etter en praksisperiode i forlag, fikk jeg lyst til å søke studiet. På siden til studiestedet står det at man kan jobbe i forlag,avis og i arkiv. Har ikke noe stort ønske om å jobbe som bibliotekar egentlig.. men etter hva det står der, vil man ha flere muligheter. Har dessverre erfart at ved sist studium som kunstfaglærer ble det påstått at vi kunne jobbe både i kultursektoren, museer, kulturetaten o.l. noe som viste seg vanskelig uten å ha minst 5 års erfaring fra skoleverket først, og gjerne en annen utdanning i tillegg. Blir veldig glad om noen kan fortelle litt rundt erfaringer fra dette studiet mtp. jobbmuligheter
Ullvott Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Det er et bibliotekarstudium, så hvis du ikke er interessert i bibliotek: enten det er folke- eller fagbibliotek, velg noe annet. Det at det finnes bibliotekarer som jobber andre steder enn i bibliotek, er ikke ensbetydende med at jobbmarkedet roper etter folk med denne utdannelsen. Som regel er det tilfeldighetene som har spilt inn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 Det er vanskelig å få jobb etter studier da det er lite jobbmuligheter. Det kan spørs hvor i landet du bor,meb hvis du virkelig vil synes jeg du skal søke. Vil man virkelig noe, får man jobb Samfunnet drukner i informasjon, så at noen holder styr på den trenger vi Anonymkode: af8f9...b31
Ullvott Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å få jobb etter studier da det er lite jobbmuligheter. Det kan spørs hvor i landet du bor,meb hvis du virkelig vil synes jeg du skal søke. Vil man virkelig noe, får man jobb Samfunnet drukner i informasjon, så at noen holder styr på den trenger vi Anonymkode: af8f9...b31 Til det jeg har uthevet: hvis man ønsker å drive med dokumentasjonsforvaltning kan det være minst like lurt å studere arkivvitenskap. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 "informasjonsvitenskap", jeg har utdanning i informasjonssystemer, men det må vel nødvendigvis være noe veldig annet? Anonymkode: 47fe1...655
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 Kanskje du heller skal satse på arkivutdanning? Det er ikke vits i å gå bibliotekarutdanning hvis du ikke vil jobbe som bibliotekar og å få jobb i forlag er veldig vanskelig. De har arkivutdanning i Oslo og i Trondheim. Anonymkode: 877c7...963
marsvin Skrevet 11. juni 2020 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du heller skal satse på arkivutdanning? Det er ikke vits i å gå bibliotekarutdanning hvis du ikke vil jobbe som bibliotekar og å få jobb i forlag er veldig vanskelig. De har arkivutdanning i Oslo og i Trondheim. Anonymkode: 877c7...963 Var innom nasjonalbiblioteket og snakket med en som jobbet der samt tatt kontakt med høyskolen mtp muligheter. Det eneste jeg synes virket litt nedsiden ved bibliotek, er hvis man går rundt og hjelper hele dagen som om man jobbet i butikk.(those days are over!) Man kan visst gjøre en del administrativt, og det er en stor del av arbeidsdagen. Jeg kunne valgt arkiv til neste år ( ikke mulig å bytte nå).. men er rammet av arbeidsledighet og et uten noe økonomisk støtte. så noe må en gjøre.. Jeg er interessert i kultur og kunst, har gitt ut en bok selv. er ingen bokorm, men virker som dette studiet er litt mer knyttet til kultursektoren enn kun arkiv. lurer på om det hadde blitt altfor tørt for meg =\ Er ikke alltid lett å finne ut hva man skal gjøre her i livet... men veien blir vel til mens man går:) Sorry, her ble det langt! 🙈
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #8 Skrevet 12. juni 2020 5 timer siden, marsvin skrev: Var innom nasjonalbiblioteket og snakket med en som jobbet der samt tatt kontakt med høyskolen mtp muligheter. Det eneste jeg synes virket litt nedsiden ved bibliotek, er hvis man går rundt og hjelper hele dagen som om man jobbet i butikk.(those days are over!) Man kan visst gjøre en del administrativt, og det er en stor del av arbeidsdagen. Jeg kunne valgt arkiv til neste år ( ikke mulig å bytte nå).. men er rammet av arbeidsledighet og et uten noe økonomisk støtte. så noe må en gjøre.. Jeg er interessert i kultur og kunst, har gitt ut en bok selv. er ingen bokorm, men virker som dette studiet er litt mer knyttet til kultursektoren enn kun arkiv. lurer på om det hadde blitt altfor tørt for meg =\ Er ikke alltid lett å finne ut hva man skal gjøre her i livet... men veien blir vel til mens man går:) Sorry, her ble det langt! 🙈 Jeg er bibliotekar selv så om man ønsker å jobbe innen arkiv ville jeg ikke utdannet meg til å bli bibliotekar. På høyskolen vil de jo selvsagt fortelle om hva man kan jobbe med, men det er ikke nødvendigvis slik at det dermed er enkelt å få jobb innenfor arkiv for eksempel. Ville sett på jobbannonser innen arkiv om du er interessert i det. Ikke alle stillinger innen bibliotek baserer seg på å formidle hele dagen, men man nok belage seg på å drive med det. Det finnes stillinger der man ikke gjør det i det hele tatt, men de er det få av. Det finnes også stillinger der det er variasjon mellom det rent administrative og formidle og veilede. Kommer egentlig an på om man ønsker å jobbe innen folkebibliotek eller fagbibliotek. Jeg vil allikevel si at det er en forskjell på å jobbe i butikk og bibliotek. Jeg har tidligere jobbet med servicearbeid og synes det var ganske slitsomt og kundene er gjerne mer slitsomme enn det brukerne på bibliotek er. Anonymkode: 877c7...963
Gjest ti10 Skrevet 12. juni 2020 #9 Skrevet 12. juni 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bibliotekar selv så om man ønsker å jobbe innen arkiv ville jeg ikke utdannet meg til å bli bibliotekar. På høyskolen vil de jo selvsagt fortelle om hva man kan jobbe med, men det er ikke nødvendigvis slik at det dermed er enkelt å få jobb innenfor arkiv for eksempel. Ville sett på jobbannonser innen arkiv om du er interessert i det. Ikke alle stillinger innen bibliotek baserer seg på å formidle hele dagen, men man nok belage seg på å drive med det. Det finnes stillinger der man ikke gjør det i det hele tatt, men de er det få av. Det finnes også stillinger der det er variasjon mellom det rent administrative og formidle og veilede. Kommer egentlig an på om man ønsker å jobbe innen folkebibliotek eller fagbibliotek. Jeg vil allikevel si at det er en forskjell på å jobbe i butikk og bibliotek. Jeg har tidligere jobbet med servicearbeid og synes det var ganske slitsomt og kundene er gjerne mer slitsomme enn det brukerne på bibliotek er. Anonymkode: 877c7...963 Men når du sier formidle, hva legger du i det? Jeg har lagt merke til at når det utlyses bibliotekarstillinger, nevnes det formidling, kursvirksomhet og gjennomføring av arrangementer som sentrale arbeidsoppgaver. Jeg har alltid gått ut fra at formidling var en samlebetegnelse for oppgaver som har med å snakke i forsamlinger å gjøre (kurs, arrangementer osv.), men der har jeg kanskje tatt feil? Mener du formidling som "kundeservice", dvs. hjelpe de som bruker biblioteket med diverse ting?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #10 Skrevet 12. juni 2020 2 timer siden, ti10 skrev: Men når du sier formidle, hva legger du i det? Jeg har lagt merke til at når det utlyses bibliotekarstillinger, nevnes det formidling, kursvirksomhet og gjennomføring av arrangementer som sentrale arbeidsoppgaver. Jeg har alltid gått ut fra at formidling var en samlebetegnelse for oppgaver som har med å snakke i forsamlinger å gjøre (kurs, arrangementer osv.), men der har jeg kanskje tatt feil? Mener du formidling som "kundeservice", dvs. hjelpe de som bruker biblioteket med diverse ting? Formidling handler om foreksempel om det å gjennomføre arrangementer, formidle digitalt (gjennom sosiale medier for eksempel) og gjennom utstillinger. Det du skriver tilslutt er veiledning. Biblioteket har forandret seg mye så formidling er veldig viktig i folkebiblioteket i hvert fall, men også i bibliotek generelt. Anonymkode: 877c7...963
Fragaria Skrevet 12. juni 2020 #11 Skrevet 12. juni 2020 Formidling i biblioteksammenheng handler om å gjøre kunnskap og litteratur kjent, så det kan bety veldig mye i praksis. 😉 Alt fra bokbad til datakurs for eldre, høytlesing for småbarn og legge ut bokforslag på hjemmeside. Jeg jobber i folkebibliotek, og opplever at min hverdag er variert. Alt fra formidling, til å katalogisere bøker, rydde i hyller, bestille bøker, hjelpe folk å finne lesestoff. Det er vanlig av det er en rullering av arbeidsoppgaver, slik at ikke en person bare rydder i hyller f.eks. Har du sjekket med forlag hva de ser etter når de ansetter folk? Jeg ville startet der. Utdanning i bare arkivvitenskap vil flere steder kreve videre utdanning el kursing. Bibliotekarutdanningen inneholder kunnskap om kultur, litteratur, informasjonssystemer og samfunnet blant annet. 😉 Men det vet du sikkert, det står jo på nettsidene.
marsvin Skrevet 12. juni 2020 Forfatter #12 Skrevet 12. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bibliotekar selv så om man ønsker å jobbe innen arkiv ville jeg ikke utdannet meg til å bli bibliotekar. På høyskolen vil de jo selvsagt fortelle om hva man kan jobbe med, men det er ikke nødvendigvis slik at det dermed er enkelt å få jobb innenfor arkiv for eksempel. Ville sett på jobbannonser innen arkiv om du er interessert i det. Ikke alle stillinger innen bibliotek baserer seg på å formidle hele dagen, men man nok belage seg på å drive med det. Det finnes stillinger der man ikke gjør det i det hele tatt, men de er det få av. Det finnes også stillinger der det er variasjon mellom det rent administrative og formidle og veilede. Kommer egentlig an på om man ønsker å jobbe innen folkebibliotek eller fagbibliotek. Jeg vil allikevel si at det er en forskjell på å jobbe i butikk og bibliotek. Jeg har tidligere jobbet med servicearbeid og synes det var ganske slitsomt og kundene er gjerne mer slitsomme enn det brukerne på bibliotek er. Anonymkode: 877c7...963 Ja, jeg ble helt utslitt av butikk. har angst i tillegg, som ble værre av å jobbe i butikk. vet derimot om faktisk 3 stk som sliter med sosial angst og er bibliotekar-utdannet : p Samt på butikk blir man knipset på, snakket nedlatende til, og går rundt hele dagen og hjelper for luselønn. Jeg vil bare ha en trygg, rolig ( mye admin) og stabil jobb, helst i forlag eller avis. Er selvfølgelig vanskelig å få jobb der, men det er ihvertfall en mulighet
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #13 Skrevet 12. juni 2020 3 timer siden, marsvin skrev: Ja, jeg ble helt utslitt av butikk. har angst i tillegg, som ble værre av å jobbe i butikk. vet derimot om faktisk 3 stk som sliter med sosial angst og er bibliotekar-utdannet : p Samt på butikk blir man knipset på, snakket nedlatende til, og går rundt hele dagen og hjelper for luselønn. Jeg vil bare ha en trygg, rolig ( mye admin) og stabil jobb, helst i forlag eller avis. Er selvfølgelig vanskelig å få jobb der, men det er ihvertfall en mulighet Det skjønner jeg godt. Jobbet på kafé. Helt grusomt. Sure og frekke kunder. På bibliotek er folk stort sett alltid hyggelige og takknemlige så det er en viss forskjell. Men hvis man virkelig vil noe så får man det til om man står på litt. Anonymkode: 877c7...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå