Gå til innhold

Trives ikke på barnevernsinstitusjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå for tiden bor jeg på en barnevernsinstitusjon og jeg har det ikke så bra. Jeg føler meg ofte urettferdig behandlet av de ansatte, og jeg føler ikke at noen forstår meg eller hører på det jeg har å si. Føler at jeg egentlig bare har fått det verre av å bo her. Etter at jeg ble flyttet vekk hjemmefra har jeg forandret meg mye. Kjenner meg nesten ikke igjen i meg selv lenger. Har begynt å ruse meg og henger ofte med andre ungdommer som påvirker meg dårlig. Jeg var aldri sånn før. Alt går i feil retning..

Vil det noen gang bli bedre? I så fall hva kan jeg gjøre for å få det bedre?

Anonymkode: 5a259...c55

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det går ann å ringe direkte til barnevernet å fortelle de situasjonen ?

Anonymkode: 0ed02...1d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Så leit å lese at du har det sånn. Har du noen voksne i livet ditt som du stoler på som du kan fortelle dette til? F eks kontaktperson, lærer, trener, helsesøster? Kanskje det kan være et skritt på veien med å få det bedre, hvis du har noen som hjelper deg med å sette ord på det som er vanskelig der du er nå og hva du trenger for at det skal bli bedre for deg. Du fortjener å bli møtt med omsorg, og skal få trøst og støtte når du trenger det. 

Anonymkode: 17dd5...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre. Har hørt fler som begynner å ruse seg på disse stedene, det høres ikke så veldig gunstig ut. Håper at du får den hjelpen du trenger og at du også tar vare på deg selv. ❤️ 

Anonymkode: 77d3a...588

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du opplevd mye og har (for første gang?) til og med blitt flyttet ut av hjemmet ditt. Det har vært mye uro i livet ditt og du trenger å lande og komme til ro.

Det er leit at du ikke føler deg godt nok ivaretatt der du er og jeg tenker at det er utrolig viktig at du setter ord på det, og fortsetter å gjøre det, til du blir hørt. Det at du har begynt å ruse deg kan jo også være en måte å uttrykke at du ikke har det bra, når du ikke føler å nå frem med ord. Men vær så snill å slutt med det. Ser mange mulige grunner til å ty til slikt når en har det vanskelig, det er så forståelig... Men det vil ikke hjelpe deg fremover. Tvert imot driver det deg videre mot å gi opp og å gå inn på en livsvei du ikke ønsker. Selv om du innerst inne ønsker å sende signaler om at du trenger hjelp: du må ta ansvar for slike ting selv, og det er kun deg det går utover... Velg annen kanal for å nå frem. 

Finnes det en eneste ansatt du har litt troa på? Om ikke dere har så mye kontakt ennå blås i det. Ta kontakt allikevel og si det du skriver her. Den ene voksne kan kanskje være akkurat den personen du trenger. ❤️

Anonymkode: d0e1a...073

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å rus deg og heng med andre ungdommer. 

Anonymkode: 97eb9...0ab

• Liker 3
Skrevet

Fortell kontakten din om problemene 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil bli bedre hvis du går inn for at det blir bedre. Makten ligger hos deg. 

Veldig bra at du spør hva du kan gjøre for å få det bedre. Du høres reflektert ut, som er et godt tegn. Det værste er når noen skylder på alle andre, og vil bli "reddet". Slik fungerer ikke verden. Du må redde deg selv.

Og det klarer du.

Først må du ta noen avgjørelser. Tenk over hvem du vil være og hvilket liv du vil ha.

Vil du ha et godt og stabilt liv? Bestem deg for å slutte å ruse deg. Det er nå du har sjansen, for det høres ikke ut som om du er avhengig enda. 

Ikke hør på de andre ungdommene på institusjonen. De har det ofte vondt med seg selv, og vil dra deg ned sammen med de. Det er alltid bedre å ha selskap ned i avgrunnen. Men det må du ikke tillate.

Tenk på disse årene som midlertidig. Når du blir 18 kan du gjøre som du vil. Men du må forberede deg. Du må bygge deg selv opp og sørge for å ha muligheter når du fyller 18. Du må unngå avhengigheter. Du må unngå å bli utsatt for traumer som kan føre til angst og psykiske problemer. Ta vare på deg selv, ta vare på kroppen din, ikke hør ukritisk på de rundt deg, tenk selv. Ikke gå på ukjente fester, ikke stol på ukjente folk, ikke drikk noe du ikke vet hva er, og ikke sitt på med fremmede. 

Ta skolen på alvor, vær med bra venner som drar deg opp. Ta vare på kroppen din og finn en god hobby. Trening, fotball, svømming eller noe.

Nå står du foran et veiskille. Skal du ta den enkle vegen - inn i rus, fattigdom og ulykkelighet? Eller skal du være sterk og sta, ta et bra valg for deg selv, og marsjere opp den veien som gir deg en bra fremtid?

Det er opp til deg. Lykke til.

Anonymkode: 39388...a65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svarene og rådene. Jeg vet selv at jeg tar dårlige valg for meg selv, men jeg prøver å slutte å ruse meg og jeg prøver å ta avstand fra dårlige miljøer. Jeg prøver virkelig så godt jeg kan

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svarene og rådene. Jeg vet selv at jeg tar dårlige valg for meg selv, men jeg prøver å slutte å ruse meg og jeg prøver å ta avstand fra dårlige miljøer. Jeg prøver virkelig så godt jeg kan

Du må ikke prøve, du må gjør det. Er bare du som kan velge hva slags liv du skal ha, ingen andre. Det er nå du lager grunnmuren for ditt voksne liv, nå har du faktisk all verdens muligheter.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er eller hvorfor du ble flyttet fra hjemmet ditt men om ting ikke er som de skal være der du er så tar du kontakt med sakbehandleren din i barnvernet og sier hvordan ting er. Utagerende oppførsel kommer du ingen vei med så du må oppføre deg eksemplarisk og være konkret i hva du klager på der du er. Så kan det kanskje være en ide å finne en advokat hvis du ikke kommer noen vei, en som kan være med å ivareta dine interesser. Kanskje kan det å flytte i egen hybel være noe for deg, det er en mulighet men da må du være rusfri og voksen nok til å håndtere det. 

Anonymkode: 6bc6e...f32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...