Gå til innhold

Lifesum 1300 kcal ? Er det mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg et 170 cm høy og ønsker å redusere vekten fra 63 til 57 kg. For å få litt dra hjelp har jeg opprettet profil på Lifesum. 

Utfra mine opplysninger har programmet regnet ut at jeg skal spise ca 1600 kcal pr dag. Det har vært relativt stabilt. Har jevnlig notert vekt. I dag oppdaterte jeg vekten til 61.1

Plutselig står det at daglig kcal i inntak er i underkant av 1300.. det er utrolig lite syns jeg og trodde jeg skulle følge en plan på 1600. 

Hva kan denne endringen skyldes? 

Anonymkode: 87b54...978

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du går ned i vekt, så trenger kroppen mindre kalorier. Jo mindre du veier, jo mindre skal du spise. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har vært nede i denne vekten før uten at planlagt kaloribehov har vært så lavt. Tviler på at jeg klarer å leve på 1300 kcal over tid😢

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SpringYard skrev:

Når du går ned i vekt, så trenger kroppen mindre kalorier. Jo mindre du veier, jo mindre skal du spise. 

Nei, man får ikke endret kcal inntak på flere hundre kalorier på et par kg. Det er snakk om 10 kcal pr kg. 😂

TS: er nok en feil med lifesum. Jeg er 10 cm lavere enn deg og gikk nettopp ned fra 60 til 57 kg på 4 uker ved å spise 1500-1800 kcal om dagen og 1 dag i uken der jeg spiste mer enn 2000 kcal (forbrenner i overkant av 2500 kcal daglig). Jeg hadde en sånn feil med lifesum i begynnelsen jeg og, så jeg satte opp kcal-inntaket selv.

Anonymkode: 06f17...891

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har vært nede i denne vekten før uten at planlagt kaloribehov har vært så lavt. Tviler på at jeg klarer å leve på 1300 kcal over tid😢

Det er noe som heter sunn fornuft. Den burde si deg at denne appen tar feil, og fortsette med et inntak på 1600 kcal om dagen. Du kan skru opp det selv i appen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man får ikke endret kcal inntak på flere hundre kalorier på et par kg. Det er snakk om 10 kcal pr kg. 😂

TS: er nok en feil med lifesum. Jeg er 10 cm lavere enn deg og gikk nettopp ned fra 60 til 57 kg på 4 uker ved å spise 1500-1800 kcal om dagen og 1 dag i uken der jeg spiste mer enn 2000 kcal (forbrenner i overkant av 2500 kcal daglig). Jeg hadde en sånn feil med lifesum i begynnelsen jeg og, så jeg satte opp kcal-inntaket selv.

Da stoler jeg på at det er en feil og forsetter å holde meg på ca 1600🤩

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter sunn fornuft. Den burde si deg at denne appen tar feil, og fortsette med et inntak på 1600 kcal om dagen. Du kan skru opp det selv i appen. 

Det var derfor jeg laget denne tråden🤩

AnonymBruker
Skrevet

Feil er ett alternativ. 

Et annet alternativ er at du har satt opp hvor lang tid du har tenkt å bruke på å gå ned de ønskede antall kiloene, og gått ned "for sakte" til nå. 

Anonymkode: 89dcc...b19

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil er ett alternativ. 

Et annet alternativ er at du har satt opp hvor lang tid du har tenkt å bruke på å gå ned de ønskede antall kiloene, og gått ned "for sakte" til nå. 

Anonymkode: 89dcc...b19

Ja det tror jeg også kan stemme. Hvordan endrer jeg det mon tro? 

AnonymBruker
Skrevet

Uff, men du er jo helt normalvektig? Jeg er 166 og veier 57 kg, så blir vel ca samme BMI som deg. Har ved to anledninger mistet 3-4 kg pga kjærlighetssorg bl.a., og da har jeg følt meg skikkelig skrøpelig. Fått dårligere hår- og hudkvalitet! fikk dårligere konsentrasjon og læringsevne til og med. Husk at det vakreste er en sunn kropp, ikke en tynn kropp. Rent skjønnhetsmessig skjønner jeg ikke at noen tør å risikere hår-, hud- og neglekvalitet for å miste noen få kilo.  Det går kanskje bra før man er 25 år, men med økende alder får vektnedgang ofte negative konsekvenser på andre områder om man er normalvektig fra før. 

Anonymkode: 977cc...f95

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du nok helt rett i! :) 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, men du er jo helt normalvektig? Jeg er 166 og veier 57 kg, så blir vel ca samme BMI som deg. Har ved to anledninger mistet 3-4 kg pga kjærlighetssorg bl.a., og da har jeg følt meg skikkelig skrøpelig. Fått dårligere hår- og hudkvalitet! fikk dårligere konsentrasjon og læringsevne til og med. Husk at det vakreste er en sunn kropp, ikke en tynn kropp. Rent skjønnhetsmessig skjønner jeg ikke at noen tør å risikere hår-, hud- og neglekvalitet for å miste noen få kilo.  Det går kanskje bra før man er 25 år, men med økende alder får vektnedgang ofte negative konsekvenser på andre områder om man er normalvektig fra før. 

Jeg er 160 høy og veier 66 kg. Slanker meg til å komme ned til 60 kg. Tror du jeg vil få dårligere hårkvalitet og rynker med vektnedgangen? Jeg er 40. Med 60 kg så er jeg fortsatt ikke undervektig. Heller i øvre sjikte av normal vekt. 

Anonymkode: 511e5...761

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, SpringYard skrev:

Tror heller vi sier "jo mindre du veier, jo mindre må du spise for å holde vekten stabil." Det er ingen automatikk i at de som veier lite skal spise lite. Jeg veide for lite lenge, veier ikke så mye nå heller, men ser mye friskere ut i dag. Å se ut som et beinrangel er jo ikke spesielt fint, syns hverfall ikke det når jeg ser hvordan jeg så ut. 

Anonymkode: 5cedb...678

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er den koblet til en skritteller eller lignende? Min starter på 1343 men justerer seg opp til 17-1800 bare ved gange i løpet av dagen. Skal du ned til 57 er det ganske lavt for din høyde altså....ikke rart det legger seg unormalt (usunt) lavt da. Synes du bør revurdere det, evnt begynne med styrketrening for å forme kroppen 

Endret av anonymLala
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 160 høy og veier 66 kg. Slanker meg til å komme ned til 60 kg. Tror du jeg vil få dårligere hårkvalitet og rynker med vektnedgangen? Jeg er 40. Med 60 kg så er jeg fortsatt ikke undervektig. Heller i øvre sjikte av normal vekt. 

Jeg er 1,60 og slanket meg til 58 kg (Da måtte jeg ned i 1000 kalorier 5 dager i uken) Ble veldig tynn i ansiktet og fikk synlige rynker. (Og mye mindre pupper) Valgte heller å gå opp noen kg og få et rynkefritt ansikt😊

Anonymkode: 058df...b52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 1,60 og slanket meg til 58 kg (Da måtte jeg ned i 1000 kalorier 5 dager i uken) Ble veldig tynn i ansiktet og fikk synlige rynker. (Og mye mindre pupper) Valgte heller å gå opp noen kg og få et rynkefritt ansikt😊

Anonymkode: 

Jeg leser ofte på forumet om folk som er like høye som oss, og mener at 54 kg er ideell vekt. 

Hva veier du i dag? Gikk rynkene helt bort da du gikk opp? Trente du ved siden av diett? Jeg ligger på 1300 kcal.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er et helt fint vektmål for en på 166. Den typen synsing skal du bare heve deg over. 

Anonymkode: 77959...161

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 058df...b52

Jeg er like høy som deg og veier 50 kg. Jeg ser normalvektig ut og ser ikke spesielt tynn i ut ansikte. Artig hvor forkjellig man er selv om man er like høy 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men du er jo ikke TS, som er 170 høy og veier 63 kilo? Hvorfor er din vekt og høyde relevant? Du har jo faktisk BMI rett over 25, som er overvektig. TS har en BMI på ca 21,5, som er trygt innenfor normalområdet.

Ikke alle er skapt for å ha en BMI på 19/20, så jeg bare advarer om at det kan få uante konsekvenser. Som sagt så har jeg en BMI på 20/21, og da jeg gikk ned til BMI ca 19, var kroppen min åpenlyst underernært. 

Gjest Albbas
Skrevet

Det er jo bare et forslag fra Lifesum. Jo korter tid du har registrert at du vil bruke, jo lavere må du ligge på kaloriene. Du er ikke forpliktet til å følge Lifesum sitt forslag. 

Jeg har bare registrert mitt eget kalorimål i LS, vil ille forholde meg til LS sitt forslag da jeg syns det er bedre å begynne "for høyt" og trappe ned når vektnedgangen går tregt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...