AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #21 Skrevet 11. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor smittsomt er det egentlig???! Lurer helt seriøst, kan man smittes via sine egne ting - eksempel; man tar på noe (men man tar seg ikke direkte i fjeset eller sånn selvsagt), men man må nødvendigvis ta på jakken sin, vesken sin eller nøklene. Har man da overført smitte til disse tingene? Jeg vasker meg jo før jeg tar på meg selv, men senere kanskje jeg tar på jakken igjen og glemmer å vaske meg, og dermed voila, gratulerer med smitte?? Anonymkode: b1918...6a0 Det er sikkert mulig at du kan dra med deg en og annen viruspartikkel på den måten. På den annen side er det lite sannsynlig at det er nok til at du blir syk av det. For å si det på en annen måte: Ytterst få har desinfisert alt de eier mellom hver gang de har tatt på tingene. Allikevel har smittetallene stupt. Så dette er nok en svært lite effektiv smittespredningsmåte. Forøvrig, med dagens smitteutbredelse er jo også sannsynligheten for at det skal ha kommet "levende" virus på noen av disse tingene i utgangspunktet forsvinnende liten. Anonymkode: 4087a...ef3 2
Fru Uperfekt Skrevet 11. juni 2020 #22 Skrevet 11. juni 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil det være trygt å overnatte på hotell nå? Tenker på at de som har redd opp senga kan være smitta (og dermed er det smitte på dyna du skal ha oppi fjeset. Eller på andre ting på rommet. Eller det har bodde sjuke folk der før deg.: Anonymkode: b1918...6a0 Har pga jobb måtte bo litt på hotell og i disse Corona tider og har ikke vært redd, de gjør nok det de kan for å minimere risikoen
Fru Uperfekt Skrevet 11. juni 2020 #23 Skrevet 11. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også kommet til å hengt et skilt utenfor døren med teksten "romservice NEI TAKK", for å slippe å sprite over alle ting enda flere ganger og for å unngå at en kanskje smittebærende ansatt puster og hoster coronasmitte utover hotellrommet. Anonymkode: 8efc3...5fa Det gjør jeg hver gang, evt med en lapp om at jeg må ha nytt f.eks håndkle men det er fordet jeg vet rengjøring har minimalt med tid de skal bruke på hver rom så da kan de slippe mitt. (Tar og av sengetøy og laken (bretter det og dynen slik at det går raskere for de) samt knyter søppelposer og setter evt tomflasker på nattbordet/pulten.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #24 Skrevet 11. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sikkert mulig at du kan dra med deg en og annen viruspartikkel på den måten. På den annen side er det lite sannsynlig at det er nok til at du blir syk av det. For å si det på en annen måte: Ytterst få har desinfisert alt de eier mellom hver gang de har tatt på tingene. Allikevel har smittetallene stupt. Så dette er nok en svært lite effektiv smittespredningsmåte. Forøvrig, med dagens smitteutbredelse er jo også sannsynligheten for at det skal ha kommet "levende" virus på noen av disse tingene i utgangspunktet forsvinnende liten. Anonymkode: 4087a...ef3 Fornuften tilsier jo at det er sånn. Og vanligvis oppfører man seg jo ikke sånn og blir neppe syk på den måten. men hvis det stemmer så skjønner jeg ikke hvordan så mange kan bli syke, at det er så utbredt/smittsomt (snakker ikke bare om Norge nå), og det er veldig mange som ikke aner hvor de har fått smitten fra. Så noe sånt må det jo være?! Anonymkode: b1918...6a0
Nerine_ Skrevet 11. juni 2020 #25 Skrevet 11. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fornuften tilsier jo at det er sånn. Og vanligvis oppfører man seg jo ikke sånn og blir neppe syk på den måten. men hvis det stemmer så skjønner jeg ikke hvordan så mange kan bli syke, at det er så utbredt/smittsomt (snakker ikke bare om Norge nå), og det er veldig mange som ikke aner hvor de har fått smitten fra. Så noe sånt må det jo være?! Anonymkode: b1918...6a0 Hadde det smittet enkelt på den måten hadde mange flere blitt smittet. Det er mer sannsynlig å bli smittet direkte av folk du møter på butikken osv. Noen får ikke symptomer, men de smitter andre likevel. Da blir det fort til at man ikke vet hvor smitten kommer fra.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #26 Skrevet 11. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fornuften tilsier jo at det er sånn. Og vanligvis oppfører man seg jo ikke sånn og blir neppe syk på den måten. men hvis det stemmer så skjønner jeg ikke hvordan så mange kan bli syke, at det er så utbredt/smittsomt (snakker ikke bare om Norge nå), og det er veldig mange som ikke aner hvor de har fått smitten fra. Så noe sånt må det jo være?! Anonymkode: b1918...6a0 De regner med at uten tiltak, altså når folk lever helt normalt, vil hver person som er smittet igjen smitte 2-3 andre i gjennomsnitt. Hvis man da er smittsom et par uker minst er det jo egentlig ganske få av de man normalt omgås i en slik periode som faktisk blir smittet. Sannsynligvis er vedkommende i både nær og ganske langvarig kontakt med disse 2-3 uheldige. Men uansett, så lenge en person smitter mer enn en annen, vokser totalt antall smittede og går det lang nok tid blir det store tall ut av det. Inntil det når et tak når befokningen ikke lenger er så mottakelig. I en vanlig runde med forkjølelse smittes helt sikkert minst like mange. det får bare ikke store overskrifter i avisene. Det ville forundre meg mye om det i det hele tatt ble nevnt. Smittesporing er vanskelig. Det forutsetter ofte at folk husker alt de foretok seg minst to uker tilbake, i detalj, inkluderalt man gjerne gjør på autopilot, den gangen man i vanvare drakk av kollegaens kaffekopp, snøt seg i servietten og la den igjen på birdet etc etc. Og i tillegg forutsetter det at folk snakker sant. Ikke sikkert alle kommer til å nevne stevnemøtet med kona til sjefen, eller den papirløse, svart betalte vaskehjelpen som hostet slik sist hun/han var innom. Anonymkode: 4087a...ef3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #27 Skrevet 12. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: De regner med at uten tiltak, altså når folk lever helt normalt, vil hver person som er smittet igjen smitte 2-3 andre i gjennomsnitt. Hvis man da er smittsom et par uker minst er det jo egentlig ganske få av de man normalt omgås i en slik periode som faktisk blir smittet. Sannsynligvis er vedkommende i både nær og ganske langvarig kontakt med disse 2-3 uheldige. Men uansett, så lenge en person smitter mer enn en annen, vokser totalt antall smittede og går det lang nok tid blir det store tall ut av det. Inntil det når et tak når befokningen ikke lenger er så mottakelig. I en vanlig runde med forkjølelse smittes helt sikkert minst like mange. det får bare ikke store overskrifter i avisene. Det ville forundre meg mye om det i det hele tatt ble nevnt. Smittesporing er vanskelig. Det forutsetter ofte at folk husker alt de foretok seg minst to uker tilbake, i detalj, inkluderalt man gjerne gjør på autopilot, den gangen man i vanvare drakk av kollegaens kaffekopp, snøt seg i servietten og la den igjen på birdet etc etc. Og i tillegg forutsetter det at folk snakker sant. Ikke sikkert alle kommer til å nevne stevnemøtet med kona til sjefen, eller den papirløse, svart betalte vaskehjelpen som hostet slik sist hun/han var innom. Anonymkode: 4087a...ef3 Hva mener du med dette ift smittefare? At hotell er trygt? jeg stusser litt på det pratet om nærkontakter og at det er sånn man blir smitta, for da ryker jo hele det argumentet med all den febrilske håndvaskingen og generelle vaskingen vi må drive med hele tiden. Anonymkode: b1918...6a0
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #28 Skrevet 15. juni 2020 På 12.6.2020 den 8.08, AnonymBruker skrev: Hva mener du med dette ift smittefare? At hotell er trygt? jeg stusser litt på det pratet om nærkontakter og at det er sånn man blir smitta, for da ryker jo hele det argumentet med all den febrilske håndvaskingen og generelle vaskingen vi må drive med hele tiden. Anonymkode: b1918...6a0 Det spørs jo hva du legger i "trygt". Ingenting er 100% trygt, selv om du kan beskytte deg mot smittsomme sykdommer ved å bo alene og aldri gå ut (med mindre det kommer noe inn gjennom drikkevannet..), så kan du jo fortsatt utsettes for naturkatastrofer, innbrudd, hjemmeulykker, andre ikke smittsomme syldommer osv. Det kan selvfølgelig skje en glipp på et hotell, akkurat som det kan skje på butikken eller andre steder man ferdes, eller til og med hjemme, hvis man har kontakt med utenverdenen. Men det blir jo en vurdering hver enkelt må gjøre, ut fra risikoen de er villige til å ta. For min egen del regner jeg med at det kan bli noen hotellovernattinger i løpet av sommeren hvis de ikke finner på å stenge for all reising igjen. Og jeg kommer ikke til å legge våken og tenke på koronaen som måtte befinne seg på rommet. Men så er jeg også av den oppfatning at alt man gjør er en kalkulert risiko. Tatt i betraktning av at jeg risikerer livet hver gang jeg krysser veien, føles hotellopphold ganske trygt. Om det er mer risikabelt enn å være hjemme, vel, det kommer helt an på hjemmesituasjonen. Har man full kontroll på alt og alle som går ut og inn er nok svaret ja. Hvis ikke, ikke nødvendigvis. Et hotellopphold i Indre Snurrefjord er nok tryggere både med tanke på korona og andre ting, enn et hjemmeopphold for en barne-/tenåringsfamilie i Oslo sentrum. Når det gjelder vasking - vel, koronatiltakene er preget av både belte, bukseseler, sikkerhetsnål og gaffatape. Man vet rett og slett ikke hva som har mest effekt. så da kjører man på med alt man har, for sikkerhets skyld Og ingen av anbefalingene er noen garanti mot smitte, meningen er bare at smitterisikoen skal bli lav nok til at smittespredningen totalt sett ikke øker. Hvis det er mye smitte i et område og alle klår på alt uten å vaske hender kan det jo hende at det blir nok virus smurt utover alt til at noen kan bli smittet på den måten. Men noen vesentlig spredningsmåte er det neppe. Men nå koster jo håndvask (uten overdrivelser!) svært lite av både tid, penger og ubehag, så hvis man kan minske risikoen noe på den måten så hvorfor ikke. Anonymkode: 4087a...ef3
Anbefalte innlegg