Gå til innhold

tenåringsmor?Les her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere som har tenåringsbarn!

Jeg er 16, og har en mor som absolutt må Inn på badet når jeg er der inne.

"jeg MÅ sånn på do, kan jeg ikke få komme inn", "jeg er skitten på hendene, må vaske meg".

Jeg er ikke en av de som bruker lang tid på badet.

Så når jeg først er på badet en søndagsmorgen eller en mandags kveld og skal dysje så liker jeg å være for meg selv,

uten at jeg hele tiden må tenke på å kle på meg raskt, fordi jeg vet at snart kommer kanskje mamma bankende på.

Jeg er av den sjenerte typen ungdom, og liker ikke å "vise" meg naken/halvnaken til mora mi.

Uansett hvor godt forhold vi har.

Det skjer ikke hver gang selvsakt, men av og til. Og jeg sier i forsvar:

"gå på doen nede i kjelleren så lenge". "nei jeg er ikke kledd"....

Men hun kommer selvsakt med gode argument som "kle på deg morgenkåpa da. Venter jeg".....

Jeg har sakt det til henne at jeg vil være alene til jeg er ferdig, mendet virker som hun blir "lei seg"......(?)

Dere ser sikkert ikke problemet i dette, men er dere sånn med deres barn/ungdommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en menneskerett å få være alene på badet, vennen min!

Men det er kanskje uvant for din mor at du har blitt så voksen, og at hun plutselig ikke kan være der sammen med deg som før.

Min sønn på snart 14 år har alltid vært åpen og trygg, også i forhold til det å vise seg naken for oss i familien. Men for et par år siden var det brått slutt, da var han så stor at han selv begynte å sette grenser for sitt privatliv.

Jeg vimser rundt på badet som før, med eller uten klær, og gjør ikke noe nummer av det om han kommer inn, f.eks. når jeg har vært i dusjen om morgenen. Vil jeg ha fred, låser jeg. Men jeg går aldri inn til ham når han er på badet! Det skjer mye med kroppen i puberteten, og en tenåring har helt klart lov til å være sjenert og ha litt privatliv.

Det virker som om det er blitt litt pinlig mellom deg og din mor, men jeg synes faktisk at hun bare må lære seg å respektere deg her; og særlig ettersom du sier du er kjapp på badet også! Stå på ditt, du, og si at alle liker å få være i fred på badet. Spør henne gjerne litt humoristisk om hvorfor det er lås på døra om du ikke skal få bruke den - og blir hun litt sår, så er jeg sikker på at hun innerst inne forstår deg. Hun trenger bare litt tid på å venne seg til at du holder på å bli voksen og at du setter mer grenser overfor hennes tilstedeværelse nå enn før!

Klem fra

Skrevet

Takk Væren! :kgsmil:

Har sakt det der med nøkkelen før.. hehe. Og hun tok hintet!

Men kommer "krypende" igjen...

Hun kan ha døra åpen og være naken på badet uten hemninger....

Kanskje du har rett, hun synst vel "tida" går for fort? :-?

Skrevet

Jeg tror helst det er der det ligger, ja.

Jeg har faktisk prøvd meg et par ganger jeg også, hvis det er et eller annet på badet som jeg trenger; plaster til småbrødrenes skrubbsår e.l. når han selvfølgelig ligger i badekaret (han kan bruke lang tid, han!!!). Da har det hendt at jeg har måttet gi ham litt tid til å surre et håndkle rundt seg og låse opp for meg. Han låser igjen etterpå.

Men jeg har bare måttet innse at den tid er over da mamma "får se rompa hans"... Sånn er livet, og sånn må det jo bare være! Det er jo helt naturlig! Plutselig er det en sjenerthet der som ikke har vært før, og da skjønner man plutselig at man har en tenåring i huset!

Jeg hadde jo ikke syntes det var helt bra om han ble boende hjemme til han var 40 og løp naken rundt meg på badet om morgenen, heller! :ler:

Skrevet

:ler: Nei det vil jo si "å gå den andre veien"...

Jaja, jeg får bare huske det selv, om jeg engang bli mamma :wink:

Men fy hvor irriterende det er når mamma glemmer seg. Skal ikke åpne neste gang. Så kanskje hun gir seg en gang for alle..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...