ItchyBitchySpider Skrevet 10. juni 2020 #41 Skrevet 10. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om den var positiv MÅ man være i karantene lengre enn om man har negativ test. Jeg gikk på jobb dagen etter negativ test. Det kunne jeg ikke gjort med positiv test. Anonymkode: baed2...70f Men den andre personen i tråden fikk beskjed om å være i karantene selv om testen var negativ. Det samme fikk min kollega.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #42 Skrevet 10. juni 2020 Ja, til man ikke har symptomer mer, men kun karantene og ikke isolasjon enda lengre ved positiv test. Strengere med positiv test enn negativ test. Anonymkode: baed2...70f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #43 Skrevet 10. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, til man ikke har symptomer mer, men kun karantene og ikke isolasjon enda lengre ved positiv test. Strengere med positiv test enn negativ test. Anonymkode: baed2...70f Men det er jo ulogisk å være i karantene når man er bevist frisk! Anonymkode: 4fa6d...13d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #44 Skrevet 10. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ulogisk å være i karantene når man er bevist frisk! Anonymkode: 4fa6d...13d det virker nesten som at den ikke er 100% sikker da.. Anonymkode: cb7aa...c96
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #45 Skrevet 10. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: det virker nesten som at den ikke er 100% sikker da.. Anonymkode: cb7aa...c96 Men da er det jo ikke vits i å teste, hvis man kan få falsk negativ test. For hvis man i slike tilfeller ikke trenger å varsle alle man har kontaktet og sette dem i karantene, så spres jo smitten videre. Hvor er logikken? Enten man er negativ eller så er man ikke det. Det er jo ikke slik at alt av forkjølelse, bronkitt, astma, allergi og andre typer lungebesvær har forsvunnet da coronaviruset kom. Anonymkode: 4fa6d...13d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #46 Skrevet 10. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er jo ulogisk å være i karantene når man er bevist frisk! Anonymkode: 4fa6d...13d Du er ikke frisk hvis du er forkjølet eller har influensa. Hvis alle som har slike symptomer løper rundt og smitter andre blir det for mange syke til at alle kan testes, og så får vi dårligere mulighet til å oppdage neste bølge mens den er liten. Som en bonus av at alle syke holder seg hjemme så blir det etter hvert færre som blir syke og mindre sykefravær. Anonymkode: 143a3...6bf
ajarRun Skrevet 10. juni 2020 #47 Skrevet 10. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan vel ikke ringe 113 fordi man har feber? Anonymkode: bf84c...417 Selvsagt kan man det. Man bør ha lav terskel for å ringe 113 og dersom man er bekymret kan de alltid henvise deg til riktig instans.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #48 Skrevet 10. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke frisk hvis du er forkjølet eller har influensa. Hvis alle som har slike symptomer løper rundt og smitter andre blir det for mange syke til at alle kan testes, og så får vi dårligere mulighet til å oppdage neste bølge mens den er liten. Som en bonus av at alle syke holder seg hjemme så blir det etter hvert færre som blir syke og mindre sykefravær. Anonymkode: 143a3...6bf Slik forkjølelse kan vare i ukesvis. Når man har ansvar for barn så kan man ikke bare sitte i karantene måned etter måned. Man må jo ut og handle, kjøre barna på treninger, til venner osv. Anonymkode: 4fa6d...13d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #49 Skrevet 10. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Slik forkjølelse kan vare i ukesvis. Når man har ansvar for barn så kan man ikke bare sitte i karantene måned etter måned. Man må jo ut og handle, kjøre barna på treninger, til venner osv. Anonymkode: 4fa6d...13d Hvis ingen andre kan gjøre det for deg kan du handle matvarer og medisiner selv om du er i karantene. Karantene er ikke et totalforbud mot å forlate huset. Forskjellen på karantene og isolasjon står på side 2 i denne tråden. Anonymkode: 143a3...6bf 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #50 Skrevet 10. juni 2020 1 time siden, ajarRun skrev: Selvsagt kan man det. Man bør ha lav terskel for å ringe 113 og dersom man er bekymret kan de alltid henvise deg til riktig instans. Det er jo ikke dette nødtelefonen er ment for, det fucker opp for de som FAKTISK trenger akutthjelp! Anonymkode: cb7aa...c96 4
ajarRun Skrevet 10. juni 2020 #51 Skrevet 10. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke dette nødtelefonen er ment for, det fucker opp for de som FAKTISK trenger akutthjelp! Anonymkode: cb7aa...c96 Tull, de har jo selv vært ute med bekymring om at folk har for HØY terskel.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #52 Skrevet 10. juni 2020 1 minutt siden, ajarRun said: Tull, de har jo selv vært ute med bekymring om at folk har for HØY terskel. Det er når de har pusteproblemer. Anonymkode: 143a3...6bf 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #53 Skrevet 10. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Men hva er vits i den smertefulle testen hvis man uansett må i karantene, om testen er positiv eller negativ? Er jo helt dust. Anonymkode: 4fa6d...13d Fordi hvos du tester positivt så må alle nærkpntakter også i karentene. Når 1% av de med symptomer har corona, så er det mye mer målrettet å teste alle med symptomer, så man kan sette nærkontakter i karentene. Anonymkode: 277db...67f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #54 Skrevet 11. juni 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Nysing er en sterk indikasjon på at ikke det er corona, men det er ikke normalt å gå sånn i et halvt år så jeg ville snakket med lege likevel. For enkelte er det et symptom på alvorligere sykdommer. Anonymkode: 143a3...6bf Takk for et ordentlig svar! Anonymkode: b600c...888
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #55 Skrevet 11. juni 2020 På 10.6.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev: Når vet man når man burde testes? Jeg har hatt lett hoste og nysing siden starten av Januar og dette har ikke avtatt. Hvilke symptomer burde jeg da være obs på ift dette viruset? Vil absolutt ikke smitte andre og har isolert meg siden starten av dette. Har en eldre mor som jeg gjerne vil besøke, men dette utsetter jeg så lenge det er mulig Anonymkode: b600c...888 Hvis du har hostet i et halvt år så burde du egentlig gå til legen uansett... Men opplys om symptomene på forhånd, så du ikke blir sittende på venterommet i en halvtime. Anonymkode: a358b...59b 2
solmåneogstjerner Skrevet 11. juni 2020 #56 Skrevet 11. juni 2020 21 timer siden, ajarRun skrev: Selvsagt kan man det. Man bør ha lav terskel for å ringe 113 og dersom man er bekymret kan de alltid henvise deg til riktig instans. 100 % feil. Nødtelefonen skal reserveres til de som er i nød (akutt). De har ikke ressurser til å være en opplysningstelefon. Om de blir belastet med småting så er det folk i virkelig akutt livsfare som ikke får hjelp. Der det er snakk om minutter! (Før de muligens dør...) Andre saker: vurder om det kan vente til fastlegens arbeidstid eller om det er så akutt at du må ringe legevakt. Men 113 er for akutte og potensielle livsfarlige tilfeller. Og altså ikke at man er redd for feber og virus, som fint kan tas med fastlege eller evt legevakt. 3
Anbefalte innlegg