Gå til innhold

Alle med minst ett symptom på coronavirus skal testes. Man må ikke ha feber for å bli testet og selv ved milde symptomer skal bli testet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

GULDVOG: ALLE MED CORONASYMPTOMER SKAL TESTES

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier på en pressekonferanse onsdag at alle med minst ett symptom på coronavirus skal testes.

Man må ikke ha feber for å bli testet og selv ved milde symptomer skal bli testet, understreker han.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ee0ea1df3983d0018fd7ff0

Hvordan går man frem for å bli testet? 
Ringer man og sier fra om at man har ett (eller flere) symptom på coronavirus, og så kommer noen og utfører test?
Kan man bli testet flere ganger (hvis symptomer forsvinner og kommer tilbake)?

Anonymkode: 78de9...982

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

GULDVOG: ALLE MED CORONASYMPTOMER SKAL TESTES

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier på en pressekonferanse onsdag at alle med minst ett symptom på coronavirus skal testes.

Man må ikke ha feber for å bli testet og selv ved milde symptomer skal bli testet, understreker han.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ee0ea1df3983d0018fd7ff0

Hvordan går man frem for å bli testet? 
Ringer man og sier fra om at man har ett (eller flere) symptom på coronavirus, og så kommer noen og utfører test?
Kan man bli testet flere ganger (hvis symptomer forsvinner og kommer tilbake)?

Lykke til. Min kollega med mange symptomer måtte sitte i karantene i to uker i påvente av test. Dette var i forrige uke. 

Anonymkode: 4fa6d...13d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det står på nettsiden deres at man skal holde seg hjemme hvis man føler seg i dårlig form og ringe enten lege, legevakt eller koronatlf. Så avgjør de om du bør testes eller ikke. Men hvis det er akutt med feber, så ringer man legevakten på 113.

Anonymkode: a1e1d...5b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen! 😊

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står på nettsiden deres at man skal holde seg hjemme hvis man føler seg i dårlig form og ringe enten lege, legevakt eller koronatlf. Så avgjør de om du bør testes eller ikke. Men hvis det er akutt med feber, så ringer man legevakten på 113.

Man kan vel ikke ringe 113 fordi man har feber?

Anonymkode: bf84c...417

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo også ganske vagt hva som er symptomer. Føler det er gjengs oppfatning at symptomer er feber hoste og tung pust. Men i realiteten så er det jo mange som bare er tett i nesa eller har sår hals eller magebesvær hodepine feks.

føler Mange sier at de ikke er i form men der er jo ikke corona fordi de har ikke pusteproblemer feks.

de må være tydelige på hva som regnes som et symptom/ også et mildt symptom!

begrepet «luftveissymptomer» eller symptomer på akutt luftveisinfeksjon kan også være vanskelig å forstå 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo også ganske vagt hva som er symptomer. Føler det er gjengs oppfatning at symptomer er feber hoste og tung pust. Men i realiteten så er det jo mange som bare er tett i nesa eller har sår hals eller magebesvær hodepine feks.

føler Mange sier at de ikke er i form men der er jo ikke corona fordi de har ikke pusteproblemer feks.

begrepet «luftveissymptomer» eller symptomer på akutt luftveisinfeksjon kan også være vanskelig å forstå 

Enig i at de må være tydelige. Noen har corona uten å ha luftveissymptomer også.

Informasjon om symptomer fra WHO. Jeg fant ikke symptomliste på FHI:

Covid-19 rammer forskjellige folk på forskjellige måter. De fleste som blir smittet, utvikler mild til moderat sykdom og blir friske uten å måtte på sykehus.
Vanlige symptomer:
feber

tørrhoste
tretthet

Mindre vanlige symptomer:
verk og smerter i kroppen
sår hals
diaré
øyekatarr
hodepine
tap av smaks- eller luktesans
utslett på huden eller misfarging av fingre eller tær

Alvorlige symptomer:
pustevansker eller andpustenhet
brystsmerter eller trykk i brystet
tap av tale- eller bevegelsesevne

Oppsøk lege umiddelbart hvis du har alvorlige symptomer. Ring alltid før du besøker legekontoret eller andre helsetjenester.

Personer som har milde symptomer, men som ellers er friske, bør holde seg hjemme.

I gjennomsnitt tar det 5–6 dager fra en person blir smittet av viruset, til vedkommende utvikler symptomer. Det kan imidlertid ta opptil 14 dager.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke ringe 113 fordi man har feber?

Hvis man får feber og pustevansker kan man det. Nå kan man også bli testet på sykehuset. Det kunne man ikke til å begynne med. Men det er uansett greit å ringe lege eller koronatlf hvis man føler på mildere symptomer, så de kan avgjøre om du skal ta testen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man får feber og pustevansker kan man det. Nå kan man også bli testet på sykehuset. Det kunne man ikke til å begynne med. Men det er uansett greit å ringe lege eller koronatlf hvis man føler på mildere symptomer, så de kan avgjøre om du skal ta testen. 

Ja hvis man ikke får puste så skjønner jeg jo at man kan ringe 113 av den grunnen. Men i innlegget jeg svarte på stod det at hvis har feber må man ringe 113.

men uansett så skal jo alle testes nå, og da holder det jo ikke å isolere seg hjemme hvis man har Milde symptomer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sant. Alle de som har klaget på tett nese og tørrhoste i vår kan ha hatt korona. Meg selv inkludert. Jeg snakket med legen om det, men han henviste meg ikke til å ta testen. Han snakket om allergi, men det var det ikke siden alle prøver var negative. Rart at legen ikke bare henviser til å ta testen. Det burde egentlig være påbudt for alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis man ikke får puste så skjønner jeg jo at man kan ringe 113 av den grunnen. Men i innlegget jeg svarte på stod det at hvis har feber må man ringe 113.

men uansett så skal jo alle testes nå, og da holder det jo ikke å isolere seg hjemme hvis man har Milde symptomer

Nei, det er riktig. Det er bare å ringe, men om legene ikke mener man bør testes så får man ikke henvisning. Da er det bare å ringe igjen. Det er vel som med alt annet. At man må mase. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det i Bergen kommune ;

Nå kan du avtale koronatest direkte selv

Bergen legevakt gjør det enklere å få testet seg for korona. Nå kan du selv avtale testing direkte.

Norge åpner igjen gradvis og smittetallene er lave.  Siste fire døgn har legevakten og luftveisklinikkene ikke mottatt positive prøvesvar på testene som er tatt. Vi vil gjøre det vi kan for å finne nye tilfeller av covid-19 slik at vi tidlig kan isolere, smittespore og gi karantene for å unngå ny smittespredning. Koronatesting gjøres derfor mer tilgjengelig. Testen er gratis. 

Må gjøre avtale om test

-Alle med akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tung pust, kan nå ta kontakt med 55567700 for å avtale test (callsenteret). Vi anbefaler at du ser det an hjemme i to døgn før vi tester, men det er ikke et absolutt krav.   Du trenger altså ikke henvisning fra fastlege, sier legevaktsjef Dagrun Linchausen.

Anonymkode: f9b2d...d3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er riktig. Det er bare å ringe, men om legene ikke mener man bør testes så får man ikke henvisning. Da er det bare å ringe igjen. Det er vel som med alt annet. At man må mase. 

Hvorfor skal man mase for å tortureres og blø neseblod i en halv dag etterpå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det i Oslo:

Om du ikke jobber i barnehage, sykehus etc. er du SIST i køen for testing.

Og på "Koronatelefonen" kommer du ikke engang igjennom. Herlig. Alt fungerer som vanlig

Anonymkode: 1d216...328

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man mase for å tortureres og blø neseblod i en halv dag etterpå?

Fordi om testen er positiv, så vet man at man må holde seg hjemme og unngå andre. Sånn at man slipper å være grunnen til at noen i verste fall dør av det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontaktet koronatelefonen OG fastlegen i DAG for å forhøre meg om jeg skal testes fordi jeg har et av de alvorlige symptomene. Jeg fikk beskjed om å gå på jobb i morgen, det er ca.700perspner på arbeidsplassen min, som jeg er i åpent landskap sammen med.

Regjeringen må slutte å gi miksere signaler og si ting som ikke gjelder. Jeg er drittsekk hele opplegget fordi jeg blir så usikker. Ikke nok med det, men det tar tid å sitte i telefonkø, vente på å bli oppringt, snakke med legen når legen får kapasitet... altså, har brukt mange timer i dag.., på hva??? Det er ikke første gangen heller... Jeg prøver å være en god samfunnsborger og avlyser avtaler for å holde meg hjemme når jeg merker det minste symptom, men selv ved alvorlige symptomer skal jeg på jobb...

Føkk hele greia, fra nå av skal jeg bare gi beng i hele opplegget. De må bestemme seg for hva de mener man skal gjøre. Hvis de lyver offentlig og skaper en falsk trygghet for de som er redde ved å gi dem forhåpninger om at dette taes seriøst, for så at fastlegene ikke anbefaler testing ved alvorlige symptomer... da gir jeg opp. Hvem prøver vi å lure?

Samfunnet skal opp på beina igjen, nå er det ikke slik at man skal være hjemme ved symptomer og man blir ikke testet. Bare så dere som er redde vet det, dere blir løyet for og ført bak lyset.

Akkurat som dere blir først bak lyset når det kommer til hvilke tiltak som blir gjort i spesielt offentlige instanser. Skoler, barnehager, sykehjem, osv, har ikke fått ressurser til å overholde smitteverntiltakene vi fikk fra regjeringen. Til oss sier de at vi bare skal gjøre vårt beste og at veilederen bare er en veileder. Vi har virkelig ikke gjort det som står i veilederen fordi det har vært umulig. Men på TV sier politikerne at alle gjør det de har fått beskjed om. Det er ren løgn!

#drittlei

Anonymkode: d7f7f...f09

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det i Oslo:

Om du ikke jobber i barnehage, sykehus etc. er du SIST i køen for testing.

Og på "Koronatelefonen" kommer du ikke engang igjennom. Herlig. Alt fungerer som vanlig

Anonymkode: 1d216...328

Du blir ikke testet om du jobber de stedene du nevner heller. Selv ikke om du har noen av de alvorlige symptomene...

Politikerne fører befolkningen bak lyset. De lyver og skaper falsk trygghet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kontaktet koronatelefonen OG fastlegen i DAG for å forhøre meg om jeg skal testes fordi jeg har et av de alvorlige symptomene. Jeg fikk beskjed om å gå på jobb i morgen, det er ca.700perspner på arbeidsplassen min, som jeg er i åpent landskap sammen med.

Fikk du virkelig beskjed om å bare gå på jobb til tross for alvorlige symptomer?! Det er jo helt hinsides. Føler du burde gå til pressen med historien din. Ekstremt dårlig. 

Anonymkode: 2cb39...3ef

• Liker 7
  • Opprett ny...