AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Helsemyndighetene sier man skal holde avstand til andre i det offentlige rom. (Man kan omgås nærmeste familie som normalt. Også hvis man ikke Bor sammen. Og det er nødvendig for sånne som meg som bor alene og ikke kan gå årevis uten det og uten å skulle kunne gjøre noe som helst). Selvfølgelig skal man vaske hender og ha god hostehygiene osv med alle. men da skjønner jeg ikke hva som er veldig annerledes mtp avstandsreglene/ det er ikke så vanlig å være nærmere enn 1 meter til fremmede ute i offentligheten? Anonymkode: 11205...525
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Det er ingen som passerer 1 meter fra hverandre på fortauet eller står 1 meter bak andre i kassakøen til vanlig. Altfor mange gjør det ikke nå engang. Du er dårlig på avstandsbedømmelse hvis du tror det. Anonymkode: 87840...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 En meter er ganske mye... når jeg flytter meg litt unna folk jeg snakker med, opplever jeg ofte at de flytter seg tilsvarende skritt nærmere meg igjen, så det er nok slik at 1 meter oppleves som litt for stor avstand sånn av gammel vane for mange🤔 Anonymkode: 28e3e...bff
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Den enmeteren er egentlig aldri noe problem bortsett fra på overfylt kollektivtransport, og store folkemengder som konserter med ståplass (og demonstrasjoner) og denslags. Hadde jeg fått hjemmekontor fast, ville jeg knapt oppholdt meg nærmere fremmede enn en meter et par ganger i året maks. Anonymkode: 92b2d...2c2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som passerer 1 meter fra hverandre på fortauet eller står 1 meter bak andre i kassakøen til vanlig. Altfor mange gjør det ikke nå engang. Du er dårlig på avstandsbedømmelse hvis du tror det. Anonymkode: 87840...cfa Men i forbifarten på fortauet blir man jo ikke smitta sier dem. men selvfølgelig på bussen i rushen eller på konsert og sånn er det jo verre. Men likevel- da må man jo i følge kriteriene stå ansikt til ansikt med en person i minst 15 minutter 🤣 så det henger jo ikke på greip Anonymkode: 11205...525
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men i forbifarten på fortauet blir man jo ikke smitta sier dem. men selvfølgelig på bussen i rushen eller på konsert og sånn er det jo verre. Men likevel- da må man jo i følge kriteriene stå ansikt til ansikt med en person i minst 15 minutter 🤣 så det henger jo ikke på greip Anonymkode: 11205...525 Man kan fortsatt bli smittet hvis noen f.eks hoster eller på andre måter sender ut dråper når man går forbi. Sjansen er liten for hver enkelt passering, men passerer hver person i Oslo 50 personer i løpet av en dag så baller det på seg. Grensen på 15 minutter er en avveining for å begrense hvor mange de må spore opp, akkurat som 1-metersgrensen en avveining mellom hva som er realistisk og hva som gir best effekt. 1 meter reduserer smittefaren til 1/5-del, men 2 meter ville redusert den til halvparten av det, og 3 meter til halvparten av det igjen. Anonymkode: 87840...cfa
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #7 Skrevet 10. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan fortsatt bli smittet hvis noen f.eks hoster eller på andre måter sender ut dråper når man går forbi. Sjansen er liten for hver enkelt passering, men passerer hver person i Oslo 50 personer i løpet av en dag så baller det på seg. Grensen på 15 minutter er en avveining for å begrense hvor mange de må spore opp, akkurat som 1-metersgrensen en avveining mellom hva som er realistisk og hva som gir best effekt. 1 meter reduserer smittefaren til 1/5-del, men 2 meter ville redusert den til halvparten av det, og 3 meter til halvparten av det igjen. Anonymkode: 87840...cfa En bør vel også ta med i betraktningen at normalt friske folk tåler en viss mengde virus uten at de blir syke av det. Anonymkode: ad231...cef
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #8 Skrevet 10. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En bør vel også ta med i betraktningen at normalt friske folk tåler en viss mengde virus uten at de blir syke av det. Anonymkode: ad231...cef Syns det er vanskelig å få grep om hvor smittsomt det egentlig er Anonymkode: 11205...525
Anbefalte innlegg