Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Begynner på mitt tredje og siste år på en bachelor i anvendt psykologi nå etter sommeren.. Jeg begynner å bli stresset over tanken om å enten studere videre og ta en master i psykologi eller prøve å finne meg en jobb med bachelorgrad. 

Jeg kunne tenke meg å arbeide med forebygging av psykisk helse (hos mennesker i alle aldre), undervise psykologi på videregående skole, bli gestaltterapeut eller veilede/ assistere/ hjelpe mennesker med motivasjon/livsglede/ få en bedre hverdag! Eller en blanding av flere nevnte.

Kan jeg drive med noe av dette uten å ta en master? Hva jobber du som med en bachelorgrad i psykologi? Hva jobber du som med en master i psykologi?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bachelor i psykologi gir ingen særlig kompetanse alene, du må enten ha master, tillegsutdannelse o.l. For å undervise må du har godkjent pedagogikk utdannelse itillegg.

Du kan kanskje jobbe som miljøterapaut/assistent et sted med kun bacheloren

Anonymkode: 4a25a...3ef

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på det siste, bacheloren min i psykologi er bare "ved siden av", som ikke btyr mye - har også en bachelor som gjir meg autorisasjon innen et fagfelt + et årsstuduim i ledelse. Har lederstilling i offentlig sektor

Anonymkode: 4a25a...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i psykologi og har jobbet som miljøterapaut på psykiatrisk i snart tre år, litt pga flaks da de hovedsakelig trenger sykepleiere og vernepleiere pga medisinkompetanse. Men det er mulig. Ellers er jeg ikke kvalifisert til veldig mange jobber, så jeg skal ta master i psykisk helse fra høsten. Mange av mine medstudenter gikk videre til master (profesjon) i Danmark. 

For å undervise trenger du vel PPU eller lignende. 

Anonymkode: b8827...d64

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bachelor i psykologi og har jobbet som miljøterapaut på psykiatrisk i snart tre år, litt pga flaks da de hovedsakelig trenger sykepleiere og vernepleiere pga medisinkompetanse. Men det er mulig. Ellers er jeg ikke kvalifisert til veldig mange jobber, så jeg skal ta master i psykisk helse fra høsten. Mange av mine medstudenter gikk videre til master (profesjon) i Danmark. 

For å undervise trenger du vel PPU eller lignende. 

Hvilke arbeidsoppgaver har du, og hva ligger lønna på? 

Hvilke jobber kan du få med master i psykisk helse som er forskjellig fra de du kan få med en bachelor?

Anonymkode: 7e78b...9ab

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke arbeidsoppgaver har du, og hva ligger lønna på? 

Hvilke jobber kan du få med master i psykisk helse som er forskjellig fra de du kan få med en bachelor?

Anonymkode: 7e78b...9ab

Brukerne lager en plan sammen med lege og psykolog på avdelingen og vi hjelper brukerne med selve gjennomføringen. Så oppgavene kommer litt an på hvilke utfordringer brukeren har. Oppgavene kan være feks følge opp medisinering, ta en tur til butikken, osv. Stort sett rolig og fin jobb men det kan også være utfordrende til tider. Litt avhengig av hvor mange pasienter som er inne og hvilke utfordringer de har. 

Lønnen er på 400.000 uten ansiennitet men i tillegg til mye kvelds- og helgetillegg. Jeg har holdt utkikk på andre jobber over lengre tid og har sett at master kan kvalifisere til å arbeide som feks PPT rådgiver, klinisk sosionom og karriereveileder. Men det varierer så veldig hva arbeidsgiver ser etter og kommer sikkert litt an på utdanning og erfaring som andre søkere har. Mitt problem når jeg har søkt jobber innen psykiatrien har vært at jeg "konkurrerer" med mange vernepleiere og sykepleiere. På jobben har vi også en del miljøterapauter med bachelor i sosialt arbeid osv, som jeg også konkurrerer med. Jeg føler at med mindre man har relevant erfaring eller master/videreutdanning så vil arbeidsgiver ofte velge en annen søker. Det er hvertfall et hav av ulike utdanninger for arbeidsgiver å velge mellom. Bachelor i psykologi er såpass bredt at det kan sikkert være lurt å ta en master for å spisse seg litt inn på temaet en ønsker å arbeide med. Feks pedagogikk, psykisk helse, osv. Og forhåpentligvis slipper du å konkurrere med så veldig mange andre som også kun har bachelorgrad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...