Gå til innhold

Når barnet ikke liker Maten, hva gjør du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tilpasser dere etter barna mtp maten? 

Jeg har ei jente på tre, hun spiser alt nesten, grønnsaker, fisk, burgere.. 

Men noen ganger vil jeg ha potetmos da. Og hun nekter å spise potet. Både som ovnsbakt, mos og grateng. Alt som har potet i seg lager hun grimase og spytter ut. Så vi har minimalt med poteter da. Alt i mos og saus og suppe spiser hun ikke. 

I går valgte hun å spise en halv kokt brokkoli fremfor hjemmelaget fløtegratinerte poteter. På en måte er det jo positivt, men jeg skulle ønske hun fikk i seg de ekstra kaloriene. 

Så hva burde jeg gjøre her?

Droppe potet helt og erstatte med ris eller pommes frites, eller bare kjøre på med ekstra grønnsaker til henne? Kan jo ikke tvinge ungen til å spise denne poteta..

Hva gjør man hvis man faktisk har lyst på suppe en dag eller noe med saus?

Hva gjør folk? Får man barna til å smake eller supplerer man med ekstra mat tilfelle barnet ikke liker? 

Anonymkode: 34d53...ced

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unga våre er 12 og 14, liker de ikke middagene får de vente til neste måltid (lager vanlig sunne middager). Er de kresne får de ta seg ei brødskive og vente til neste mattid. Men nå er ingen av de undervektige, hadde jeg vært bekymret for næringsinntak hadde vi sikkert gjort noe annet. Jeg er bare opptatt av at de skal spise det de får og ikke være kresne, så flaut å se voksne folk som er vandt til å få alt som de vil og sier "æsj" når de får noe de ikke er supergira på

Anonymkode: c3474...e83

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unga våre er 12 og 14, liker de ikke middagene får de vente til neste måltid (lager vanlig sunne middager). Er de kresne får de ta seg ei brødskive og vente til neste mattid. Men nå er ingen av de undervektige, hadde jeg vært bekymret for næringsinntak hadde vi sikkert gjort noe annet. Jeg er bare opptatt av at de skal spise det de får og ikke være kresne, så flaut å se voksne folk som er vandt til å få alt som de vil og sier "æsj" når de får noe de ikke er supergira på

Anonymkode: c3474...e83

Off ja jeg er enig, har noen sånne venninner som tar av ALT på pizzaen.. Utrolig slitsomt å ikke tørre å smake annet enn pommes frites og stekt kylling. Nå smaker hun foreløpig på det meste, utenom mos og suppe... 😕

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på med mer av de andre grønnsakene til henne. Man må akseptere at også små barn har smak og preferanser, og særlig når hun tydeligvis har matinteresse og faktisk smaker på maten. 

Anonymkode: 48e01...b67

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på med mer av de andre grønnsakene til henne. Man må akseptere at også små barn har smak og preferanser, og særlig når hun tydeligvis har matinteresse og faktisk smaker på maten. 

Anonymkode: 48e01...b67

Takk for rådet❤️ du har rett, for det er jo ikke kresenhet det er snakk om.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært glad i mat, men det er tre ting jeg aldri har taklet, selv om det er vanlige ingredienser. Jeg er glad for at ingen har prøvd å tvinge meg eller sett på det som et stort problem. Jeg har alltid fått det servert, men jeg har ikke spist det. 

Så er det andre matvarer jeg ikke har likt som barn, men som jeg nå spiser. Igjen, alltid blitt servert det, men jeg har trengt tid på å like det. Tror det har vært viktig at det ikke ble fjernet helt. Innimellom kunne jeg smake, og plutselig en dag så likte jeg det. 

Anonymkode: 49c64...89c

• Liker 4
Gjest tranedatter
Skrevet

Her i huset får både barn og voksne spiser det de liker. Det vil si: Man kan ikke alltid få favoritten sin, men mat man virkelig ikke liker slipper vi. 

Jeg vil ikke ha torskerogn og barnet liker ikke blomkål. Fair enough. Mannen liker masse løk i salaten, jeg liker ikke. 

Skrevet

Fortsett med potet, la hun spise det hun vil av det du har laget, men ikke lag spesielt til henne. Ikke mas så vet man aldri;) 

De får i seg mer kalorier enn vi tror så det er sjeldent noe problem

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine må ikke spise mat de ikke liker, da får de bare la det ligge. Har en sønn som heller ikke liker potet i noen form, da får han spise det andre. Men vi spiser jo middager med potet for det. Ser ikke problemet med at han bare spiser kjøtt og grønnsaker og ikke potetene. 

Anonymkode: 959ff...e63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine er 2 & 3 år og lite kresne. Jeg lager mye forskjellig mat, og noen ganger hender det at de er litt skeptiske. De er nødt til å smake hver gang, men hvis de ikke liker det, slipper de å spise opp. Jeg lager ikke noe alternativt, men steller heller istand kveldsmat litt tidligere enn jeg pleier hvis en av dem spiser lite middag. 

Teorien min er at for hver gang de smaker noe de ikke liker, er de et skritt nærmere å like det/bli vant til det. Det er flere matvarer de ikke likte første gang de smakte det, men som går lett ned nå, etter 5-10 ganger. Samtidig unngår vi å skape en negativ opplevelse rundt maten de ikke liker, ved å tvinge dem til å spise opp. Jeg er også bevisst på valg av ord dersom de ikke liker noe etter å ha smakt. Jeg sier aldri "æsj, var det ekkelt/vondt?" Jeg spør heller noe i denne duren: "Oi, var det litt uvant? Det smaker kanskje litt surt/sterkt/uvant, og du trenger ikke å spise opp. Spis heller risen/kjøttet/grønnsakene. Kanskje du liker det neste gang du smaker? Vi får prøve igjen en annen gang."

Anonymkode: 6ee26...77e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men noen ganger vil jeg ha potetmos da. Og hun nekter å spise potet. Både som ovnsbakt, mos og grateng. Alt som har potet i seg lager hun grimase og spytter ut. Så vi har minimalt med poteter da. Alt i mos og saus og suppe spiser hun ikke. 

I går valgte hun å spise en halv kokt brokkoli fremfor hjemmelaget fløtegratinerte poteter. På en måte er det jo positivt, men jeg skulle ønske hun fikk i seg de ekstra kaloriene. 

Droppe potet helt og erstatte med ris eller pommes frites, eller bare kjøre på med ekstra grønnsaker til henne? Kan jo ikke tvinge ungen til å spise denne poteta..

Hva gjør folk? Får man barna til å smake eller supplerer man med ekstra mat tilfelle barnet ikke liker? 

Hun har prøvd, hun har lov til å ikke like. Sånn tenker jeg. Da finner jeg et alternativ til hennes mat. 

Anonymkode: f744b...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som er veldig kresen. Jeg tilpasser på den måten at jeg som regel ikke blander sammen maten, så får han spise det han liker av det vi har. Han liker heller ikke potet, men smaker en liten bit hver gang vi har det.

Når vi har suppe eller gryterett så har vi brød til og oppfordrer ham til å dyppe brødet i middagen. Det blir jo mest brød han spiser da, men håper det gjør at han venner seg til smaken etter hvert.

Anonymkode: b947f...dfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi tilpasser oss ikke til barnet i matveien. Vi lager mye forskjellig mat og tilbyr alt til barnet. Hvis det er noe han ikke vil ha så får han spise av det andre. Min erfaring er at det hjelper å tilby mange ganger, så blir det spist etter hvert når han blir vandt med smaken.

Jeg tenker at det ikke er et problem at dere har potet til middag. Med mindre dere har poteter type 4-5 ganger i uka. 

Anonymkode: e7bd1...5f9

• Liker 1
Skrevet

Poteter er oppskrytt! Her i huset spiser vi aldri poteter. Mest fordi jeg unngår det i mitt kosthold, men også fordi det er like så godt og enda sunnere med grønnsaker som brokkoli, blomkål og rosenkål. Barn mine elsker det 

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte ikke potet som barn. Ble til en viss grad tvunget til å spise det.

Jeg er nå over 40 og er fortsatt ikke glad i potet. Velger det bort om jeg kan. Fløtegratinerte kan jeg spise altså...

Ungen din er ikke kresen, men hun har tydeligvis en ting hun ikke vil spise. Det ville jeg ikke tatt en kamp om! Hadde mine unger spist en halv brokkoli hadde jeg vært overlykkelig ;) 

Gjest Albbas
Skrevet

Unnskyld meg, men for et luksusproblem. 🤭 Du serverer vel aldri KUN potet? Ha potet så ofte du har lyst på, og la henne spise alt det andre dere serveren til middagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv søtpotet da, er jo ikke en potet, men den kan brukes på samme måte og er rågode!😋

Anonymkode: 5432c...256

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 4-åring klarer ikke konsistensen på supper og mos. Vi har sagt hun må smake før hun sier hun ikke liker, sist vi gjorde det kasta hun opp brokkolisuppe over hele bordet. 
Nå får hun hele grønnsaker når vi har mos og supper.

Ellers har vi alltid noe salat,paprika,agurk,bønner eller liknende til middagen. Tvinger ikke i ungene mat😶

Anonymkode: 233bb...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi følger Ellyn Satters prinsipp om Devision of responsibility. Har fungert veldig godt. Går ut på at de voksne har ansvar for hva som blir servert og når, mens barna har ansvar for hvor mye de spiser. Man skal selvfølgelig være bevisst at det alltid er noe barnet kan spise/liker på bordet, men så fort man setter maten på bordet er det øyne på egen tallerken og la de forsyne seg som de vil. Vet ikke hvordan dette funker om man begynner med det senere enn spedbarnsalder da.

Anonymkode: 1af9d...311

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger egentlig ikke til rette. Jeg lager det vi skal ha og legger opp på tallerkenen, litt av alt. Regel hos oss er at alle skal smake litt på alle tingene (barna gjør dette automatisk nå). Så spiser vi det vi liker, resten legger vi bort uten å gjøre noe stort nummer ut av det... Noen ganger blir alt spist, noen ganger ikke. Da lager vi tidlig kveldsmat :) 

Anonymkode: f3ec7...0f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...