Gå til innhold

Kan vi skrive avtale om særeie etter flere år som ektepar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har vært gift i åtte år. Vi har hatt felles økonomi hele veien. Nå har vi derimot et ønske om å ha litt mer separat økonomi grunnet diverse. Min mann kommer til å sløse bort alt han får disponere selv, men jeg ønsker å spare. Jeg ønsker ikke å spare for eventuelt å dele dette med ham ved en skilsmisse. Kan vi skrive en særeie avtale fra og med neste måned foreksempel? 

Anonymkode: df296...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

I følge dette advokatkontoret så kan en ektepakt opprettes når som helst.

https://www.familierettsadvokater.no/ekteskap/ektepakt/

" En ektepakt kan opprettes både før ekteskapsinngåelsen, og når som helst i løpet av ekteskapet "

Så da er det tydligvis bare å sette i gang.

Imidlertid er det formkrav såm må være oppfyllt, samt at den må undertegnes av 2 - to vitner.

Detter lenken til Lov om ekteskap

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-6#§55

Begynn å lese paragraf § 37.Begrensninger i avtalefriheten m v. .

Søk på ordene ektepakt og avtale og du vil da bli ført til de deler i loven som omhandler ektepakt og avtaleinngåelse mellom ektefeller.

Jeg anbefaler at du kontakter advokat, da loven fastsetter at visse krav skal være oppfylt ved inngåelse av ektepakt.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 10.6.2020 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Vi har vært gift i åtte år. Vi har hatt felles økonomi hele veien. Nå har vi derimot et ønske om å ha litt mer separat økonomi grunnet diverse. Min mann kommer til å sløse bort alt han får disponere selv, men jeg ønsker å spare. Jeg ønsker ikke å spare for eventuelt å dele dette med ham ved en skilsmisse. Kan vi skrive en særeie avtale fra og med neste måned foreksempel? 

Anonymkode: df296...f6a

Dere kan dele lånet i to, betale ned så mye dere vil , hver for dere , lettest det, lykke til

Anonymkode: 1ae6a...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...