Gå til innhold

La barnet gå deltid i bhg fra 1,5 år eller vente med bhgstart til 2,5 år og rett på fulle dager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du valgt?

Med deltid i bhg så mener jeg 2 fulle dager og en kort dag i uken

Anonymkode: 4606b...33d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare korte dager fra start? Deltidsplass i barnehagen for barn er ikke alltid så enkelt fordi barna ikke kommer godt inn i rutiner og blir godt kjent. Jeg ville ikke valgt deltidsplass. 

Anonymkode: 3ba57...6d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge er gode løsninger.

Anonymkode: c21f7...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville faktisk hatt deltid fra 1.5 år for at barnet skal bli vant til bhg før hn faktisk MÅ være der. Litt kjipt feks å ha tilvenning i det man jobber, og tilvenningen kanskje blir vanskelig.. 

Anonymkode: 58c18...594

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare korte dager fra start? Deltidsplass i barnehagen for barn er ikke alltid så enkelt fordi barna ikke kommer godt inn i rutiner og blir godt kjent. Jeg ville ikke valgt deltidsplass. 

Ser ikke vitsen med å ha barnet i bhg hver dag før 2 år når vi ikke trenger det. Ser argumentet ditt men jeg tror også det gjelder helst litt eldre barnehagebarn som har rukket å knytte vennskap til de andre barna? 

Anonymkode: 486ab...526

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vent til ungen er 2,5 år. Våre var hjemme til de var ca 2 år. Det har gått veldig bra, tilvenning også. 

Anonymkode: d34db...0e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke vitsen med å ha barnet i bhg hver dag før 2 år når vi ikke trenger det. Ser argumentet ditt men jeg tror også det gjelder helst litt eldre barnehagebarn som har rukket å knytte vennskap til de andre barna? 

Anonymkode: 486ab...526

Nei, det gjelder mest de yngste faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjelder mest de yngste faktisk. 

Uenig.

Barn som er 1-1,5 år har det mye bedre hos foreldre enn i barnehage 

Anonymkode: f8903...30b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Best å begynne med korte og få dager nå og fulltid seinere. Barna har det kjempefint i barnehagen, får mye sosial kompetanse og bli stimulert blandt annet både språklig og motorisk på andre måter enn hjemme. At barnet ikkje trenger å begynne med lange dager er kjempe positivt, da vil barnet få det beste ut av barnehagen og det beste av å være hjemme med familien. Jeg opplever at barn som begynner i barnehagen først som 2, 5 år ofte sliter litt mer med å forstå at leker må deles, oppmerksomhet må deles, at det må ventes på tur og lignende.  

Anonymkode: 7bb2d...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Best å begynne med korte og få dager nå og fulltid seinere. Barna har det kjempefint i barnehagen, får mye sosial kompetanse og bli stimulert blandt annet både språklig og motorisk på andre måter enn hjemme. At barnet ikkje trenger å begynne med lange dager er kjempe positivt, da vil barnet få det beste ut av barnehagen og det beste av å være hjemme med familien. Jeg opplever at barn som begynner i barnehagen først som 2, 5 år ofte sliter litt mer med å forstå at leker må deles, oppmerksomhet må deles, at det må ventes på tur og lignende.  

Anonymkode: 7bb2d...cce

Hvis man er nogenlunde oppegående klarer man fint å lære barnet disse tingene selv. Jeg opplever at barn som begynner sent i barnehagen, og har oppegående foreldre, er langt bedre på sosial kompetanse. De har en annen ro, er ofte langt fremme språklig og er trygge på å være borte fra foreldrene. 

Anonymkode: d34db...0e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig.

Barn som er 1-1,5 år har det mye bedre hos foreldre enn i barnehage 

Anonymkode: f8903...30b

Nå er det snakk om deltidsplass i barnehage. Da ville jeg enten hatt barnet hjemme litt til eller hatt korte dager med en og annen fridag. Er ettåringen bare 2,5 dag i barnehagen kan det bli vanskelig for dem å god kontakt og bli trygge på personalet og rutinene i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ventet med bhg-start til 2 års alder med alle tre barna mine, så ville absolutt anbefalt å vente til 2,5 års alder hvis du kan det. 1-åringer i bhg er ikke optimalt, det vet jeg selv etter mange år som bhg-ansatt for de minste.. 

Anonymkode: 1abe4...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Deltid fra 1,5

Anonymkode: 32f01...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Ville sett om det gikk an å få plass et annet tidspunkt, utenom det ordinære opptaket. F.eks etter jul. Da er barnet rundt 2, og det tror jeg blir perfekt med tanke på bhg-start. Du kan fortsatt ha korte dager og litt fri innimellom hvis dere har mulighet.

Anonymkode: 8df6f...dc2

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville sett om det gikk an å få plass et annet tidspunkt, utenom det ordinære opptaket. F.eks etter jul. Da er barnet rundt 2, og det tror jeg blir perfekt med tanke på bhg-start. Du kan fortsatt ha korte dager og litt fri innimellom hvis dere har mulighet.

Mitt barn er snart 2, og nokså klar for bhg merker jeg! Ikke alltid så lett å lage like mye opplegg/læringsarenaer/sosial kontakt hjemme som i bhg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt begynn nå når barnet er 1.5. Vi har faktisk begynt fra barnet var 11mnd. Det var litt tidligere enn planlagt og vi prøvde å ha korte dager der det var mulig. Ja, barnet ble sliten men det så vi og justerte tiden i barnehagen etter det når det var mulig. Positive erfaringer er at barnet ble vant til barnehagen fra tidlig alder og tar det helt naturlig. Jeg merker at samhold med flere barn gir positiv stimuli. De ansatte er også flinke (men vi er heldige for de fleste har jobbet i samme barnehagen lenge). Nå er hen vant til barnehagen og det går fint å ha fulle dager og en lang dag innimellom når det trengs. Hen er også ganske flink til å regulere seg selv. 

Anonymkode: 90bba...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...