AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Hei. Jeg er veldig usikker når det kommer til jobb vs studier. Jeg har fått en jobb, men er usikker på om jeg skal ta den eller en master til høsten. Jeg er redd det kommer til å være vanskeligere å flytte bort fra venner, og familie i fremtiden. Da jeg kanskje vil ha enda flere bindinger til stedet jeg kommer fra. Jeg må flytte bort hvis jeg skal ta den masteren jeg vil ha. Jeg ønsker å jobbe innenfor rådgivning eller undervisning. Er redd jeg trenger en mastergrad. Samtidig har jeg mange venner med mastergrad som ikke får jobb, og det bekymrer meg. Jobben jeg har fått tilbud om er et engasjement i en veileder stilling, men den involverer mye papirarbeid, og korte tlf samtaler. Det kan jo være at det også vil gi meg erfaring til å komme meg der jeg vil. Det virker likevel som om master er noe flere sier at man trenger. Jeg vet ikke hva som er lurest. Anonymkode: 81103...ca9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Det er som regel lettere å få jobb om man har master. Ja, det er mange med master som ikke får jobb, men det kommer an på bransjen. Får de med bare bachelor jobb i den bransjen de jobber i, da? Du har rett i at det er lettere å flytte på seg FØR man får mann og barn og blir enda mer etablert. Det er også tyngre å begynne på'an igjen når du er vant til å tjene penger og jobbe. Gjerne har kjøpt bolig basert på at du har inntekt, og ikke studielån. Så jeg ville tatt utdanning først og gjort meg ferdig med det. Anonymkode: 861de...40c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 Får man ikke jobb med master så får man i hvert fall ikke det uten... Anonymkode: 24969...198
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er som regel lettere å få jobb om man har master. Ja, det er mange med master som ikke får jobb, men det kommer an på bransjen. Får de med bare bachelor jobb i den bransjen de jobber i, da? Du har rett i at det er lettere å flytte på seg FØR man får mann og barn og blir enda mer etablert. Det er også tyngre å begynne på'an igjen når du er vant til å tjene penger og jobbe. Gjerne har kjøpt bolig basert på at du har inntekt, og ikke studielån. Så jeg ville tatt utdanning først og gjort meg ferdig med det. Anonymkode: 861de...40c Hun venninne min som ikke får har en lik bachelorgrad som meg, men også en mastergrad. Så ble bekymret for at de ser på erfaring mer enn de ser på mastergrader nå, og er bekymret for at det vil være færre jobber innen samfunnsvitenskap i fremtiden. Anonymkode: 81103...ca9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 Det kan være du får jobb og ikke venninnen din fordi stillingen ikke krever master, og da ønsker de ikke å betale det en med master ville krevd. Jeg ville tatt jobben, særlig fordi det kan bli en periode det er vanskelig å få jobb (pga Corona) og masteren forsvinner ikke. Den kan du ta senere, om du ser det er behov for det. Hva skal du med en master, høyere studielån og kanskje et dårligere arbeidsmarked? Hvis dette er din første jobb får du også fordelen med å ha erfaring til neste gang du søker jobb. Og du ser også om du har behov for mer utdanning etterhvert. Det er også mulig å søke studiepermisjon fra jobb senere. Den første jobben etter utdanning er ikke alltid så lett å få med en gang. Undersøk hva de andre du studerte sammen med har fått av jobb, og om de har fått jobb i det hele tatt. Anonymkode: 41150...18b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 Ta jobben! Erfaring er gull verdt. Med 2-3 års arbeidserfaring, deretter master, stiller du mye sterkere som jobbsøker enn som nyutdannet masterstudent uten erfaring. Studier vil du kunne hoppe på senere, er ikke like enkelt å få relevant jobberfaring når du er klar for det. Anonymkode: 4507c...9a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå