Sokkar Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Trenger råd frå gode hagefolk! I vinter har vi brukt bålpannen en del. Siden vi har lest at aske er helt reint, har vi tømt det ut på samme sted i snøen. Problemet er at der er det en skråning, og dette har trolig rent ned i surjordsbedet. Rhododendrone mine, magnoliaen osv har sett helt syke ut.. Så etter en del googling og lesing fant jeg ut at noen bruker aske som kalk til plen, syriner (men inneholder visst giftstoff, så anbefales ikke). Men hvordan får jeg jorden sur og god igjen? Har helt over kaffegrut og litt barnåler, men tar veldig gjerne imot andre råd som kan hjelpe 😁
newman01 Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Surjordsnæring som du kjøper på Plantasjen eller ditt lokale hagesenter?
Sokkar Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2020 4 timer siden, newman01 skrev: Surjordsnæring som du kjøper på Plantasjen eller ditt lokale hagesenter? Tenker du ala rhododendrongjødsel, som inneheld hønsegjødsel? Gir hønsegjødsel sur jord?
Kontormus Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Nå er jeg ingen ekspert, men vet at aske og vann blir lut. Altså, det er sterkt. For surjordsplanter kan en forbedre jorden med å blande eddik med vann som tilskudd
Sokkar Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2020 3 minutter siden, Kontormus skrev: Nå er jeg ingen ekspert, men vet at aske og vann blir lut. Altså, det er sterkt. For surjordsplanter kan en forbedre jorden med å blande eddik med vann som tilskudd Ja, men tenkte ikke på at å tømme bålpannen det vi gjorde ville påvirke surjordsbedet lenger nede 😊 edikk kan kanskje være verdt et forsøk, ja 😊👌
Kontormus Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 6 minutter siden, Sokkar skrev: Ja, men tenkte ikke på at å tømme bålpannen det vi gjorde ville påvirke surjordsbedet lenger nede 😊 edikk kan kanskje være verdt et forsøk, ja 😊👌 Nei, det er fort gjort i en port. 😊 Tror jeg leste at en kan bruke 1 kopp edikk til en 10-liters bøtte med vann. Men Google det du 😉
Sokkar Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #7 Skrevet 10. juni 2020 9 minutter siden, Kontormus skrev: Nei, det er fort gjort i en port. 😊 Tror jeg leste at en kan bruke 1 kopp edikk til en 10-liters bøtte med vann. Men Google det du 😉 Ja, litt dumt å bruke alt for mye edikk også😊 takk for tips. Blir nok litt edikk i jorden i morgen 😊
Kontormus Skrevet 10. juni 2020 #8 Skrevet 10. juni 2020 5 minutter siden, Sokkar skrev: Ja, litt dumt å bruke alt for mye edikk også😊 takk for tips. Blir nok litt edikk i jorden i morgen 😊 Vel, jeg leste på nytt, og det sto 1 kopp pr 4 dl vann. Det blir litt sterkere, men du finner sikkert mer om blandingsforhold på nett. Tvi tvi 😉
Sokkar Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2020 4 minutter siden, Kontormus skrev: Vel, jeg leste på nytt, og det sto 1 kopp pr 4 dl vann. Det blir litt sterkere, men du finner sikkert mer om blandingsforhold på nett. Tvi tvi 😉 Ja, las akkurat det samme blandingsforholdet 😁
Juniper Skrevet 10. juni 2020 #10 Skrevet 10. juni 2020 Legg på dekkbark! Det bør senke ph rimelig greit. Bare husk at du må gi mer gjødsel, gjerne fullgjødsel, for barken suger til seg næring. Du trenger noe som holder seg på plass og virker over tid. Å sjokkbehandle med syre hadde jeg ikke gjort. 1
Sokkar Skrevet 11. juni 2020 Forfatter #11 Skrevet 11. juni 2020 7 timer siden, Juniper skrev: Legg på dekkbark! Det bør senke ph rimelig greit. Bare husk at du må gi mer gjødsel, gjerne fullgjødsel, for barken suger til seg næring. Du trenger noe som holder seg på plass og virker over tid. Å sjokkbehandle med syre hadde jeg ikke gjort. Tenkte ikke å sjokkbehandle. Tenkte en blanding med edikk og vann på en sprayflaske, så spraye jorden litt? Tenker det gir bedre kontroll på hvor, og hvor mye jeg har brukt 😊
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 Ikke eddik . Det er alt for sterkt, og samtidig brytes det så sakte ned at det kan drepe alt sakte, men sikkert. Jeg ville brukt nettsida spør en biolog for skikkelige svar, som ikke dreper alt levende. Anonymkode: f0742...662 1
Sokkar Skrevet 11. juni 2020 Forfatter #13 Skrevet 11. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke eddik . Det er alt for sterkt, og samtidig brytes det så sakte ned at det kan drepe alt sakte, men sikkert. Jeg ville brukt nettsida spør en biolog for skikkelige svar, som ikke dreper alt levende. Anonymkode: f0742...662 Når jeg googla, virket det som edikk gikk helt fint å bruke 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå