Gå til innhold

Er det vanlig at foreldre avtaler bursdagsbesøk når barna er 11-12 år gamle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bonusdatter fyller 11 år i dag og faren har invitert til bursdagsbesøk med hennes venninner.

Han har på forhånd ringt rundt til foreldrene og spurt om det passer at deres datter kommer i i selskapet, og det synes jeg er litt rart når barna er såpass store. 

Når mitt barn var yngre så laget hun bursdagsinvitasjoner selv og ga til sine venner, og jeg visste ikke engang hvem alle foreldrene var eller eksakt hvor barna bodde. 

Som oftest ga barna selv beskjed om de kom eller ei. Heller ikke noe problem om det var noen barn som ikke kom uten å ha gitt beskjed. 

Når barnet mitt var i barnehagealder og småskolen, ordnet hun alle vennskap selv.

Jeg slapp henne bare ut i gatetunet som jeg så fra vinduene, eller jeg var med henne ut og der lekte mange barn sammen, for det meste innvandrerbarn. Jeg har aldri ringt rundt til foreldre og spurt om det passer å ha lekebesøk,ble heller aldri godt kjent med foreldrene siden barna har ordnet dette selv. 

Det har kanskje noe å gjøre med at barnet mitt hadde for det meste utenlandske venner, der foreldrene har en helt annen kultur og ikke er så synlige. Jeg sitter nå og lurer på om jeg har gått glipp av noe siden jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med foreldrene til mitt barns venner? 

Hvor vanlig er det å ordne alt sånt for barna når de er så store? 

Anonymkode: d983c...d70

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver at du gjorde med ditt barn er unormalt så sant barnet ditt ikke vokste opp på 1960-tallet da? Selv vokste jeg opp på 80-tallet, og selv da var der mamma som fikser invitasjoner til bursdager, og foreldre ga beskjed direkte til henne. Mamma visste stort sett hvor jeg var og med hvem jeg var og hadde en god dialog med alle mine venners foreldre.

Anonymkode: 14a1b...be0

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er vanlig 

Anonymkode: 7be39...596

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at foreldre følger opp, selvfølgelig. Din måte å unnlate å følge opp Ditt barn, er det uvanlige.

Skjønner du som «bonusmor» irriterer deg over at mannen din er omsorgsfull med sin datter og gir henne oppmerksomhet, og her forsøker å «trashe» og tråkke henne nes vis å gjøre henne til noe som det er galt med eller feil på. Ta deg selv en titt i speilet og skjerp deg! 

Anonymkode: 4d9f8...3f7

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver at du gjorde med ditt barn er unormalt så sant barnet ditt ikke vokste opp på 1960-tallet da? Selv vokste jeg opp på 80-tallet, og selv da var der mamma som fikser invitasjoner til bursdager, og foreldre ga beskjed direkte til henne. Mamma visste stort sett hvor jeg var og med hvem jeg var og hadde en god dialog med alle mine venners foreldre.

Anonymkode: 14a1b...be0

Min datter er 18 år så det er ikke så lenge siden hun var liten. Vi bodde i en bygård der vi hadde felles gårdsplass med bare utenlandske familier, og de barna var ute alene. Jeg la kun merke til hvite barn når de gikk sammen med foreldrene, men rett før de skulle begynne i 1. Klasse så jeg at de norske barna var på besøk hos venner, men at de da ble fulgt av foreldrene. 

Men når man er 11-12 år så er det litt rart at foreldre skal avtale seg imellom om det passer for jenter som er sammen daglig, å komme i bursdagsselskap. Det er jo noe barna klarer å avtale selv, tenker jeg

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min datter er 18 år så det er ikke så lenge siden hun var liten. Vi bodde i en bygård der vi hadde felles gårdsplass med bare utenlandske familier, og de barna var ute alene. Jeg la kun merke til hvite barn når de gikk sammen med foreldrene, men rett før de skulle begynne i 1. Klasse så jeg at de norske barna var på besøk hos venner, men at de da ble fulgt av foreldrene. 

Men når man er 11-12 år så er det litt rart at foreldre skal avtale seg imellom om det passer for jenter som er sammen daglig, å komme i bursdagsselskap. Det er jo noe barna klarer å avtale selv, tenker jeg

Ts

Hva er problemet ditt her, egentlig?
Dette er da en filleting. Men har man stebarn må man jo irritere seg over og hakke på noe. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts

At de klarer det selv er en annen sak, men det at foreldrene har litt kontroll over bursdagsfeiring og invitasjoner er bare supert tenker jeg. På denne måten risikerer man også mindre utestenging og at noen alltid blir "glemt" når andre barn skal feire

Anonymkode: cbf2e...585

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor, hadde vi siste selskapene ved 10-års dagen, og slik var det med de 3 eldste. Minste skal i 13-års dag neste uke, og virker som alle foreldrene nå kjører på..... 

Anonymkode: 4824a...02b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Nei, det tror jeg ikke barna klarer å avtale selv. Det blir veldig lett å «glemme» å invitere noen som ikke er så populære, eller å «glemme« å komme til en som ikke er så populær. I tillegg har ikke barna alltid oversikten over familiens planer. Kanskje er det planlagt en hyttetur den helgen? Greit å avklare med foreldrene.

Anonymkode: 7ca33...fd8

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det vanlig at barna begynner å avtale bursdagsfeiringer selv når de ordner festen og lager mat og sånn selv og de voksne ikke er med. Det har for mine startet på ungdomsskolen. Jeg som mor vet likevel når de skal i bursdag og hvem de skal til, for det er vi som må kjøre dem. Så lenge det er foreldre som lager mat og organiserer og passer på underveis, er det også vanlig at de sender invitasjonen hjem til foreldre og ber dem gi beskjed om barna ikke kommer. Om vi skal ha feiring hos oss må vi jo vite hvem som kommer slik at vi vet hvor mye mat vi skal ha og hvor lenge vi skal vente før vi begynner. Det er ikke alle 11-åringer som har mobiltelefon (eller er gode nok til å bruke den til slikt) til at det funker å gi beskjed der, og heller ikke alle husker å si ifra hjemme slik at de faktisk vet at det passer. Og så er det dette med å bare be nesten alle. Så små barn skjønner enda ikke konsekvensene av dette, så foreldre må fremdeles passe på. 

Det å bli med noen hjem etter skolen en dag eller overnatte en helg, begynner de å klare selv i den alderen. 

Anonymkode: 5a607...6df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet ditt her, egentlig?
Dette er da en filleting. Men har man stebarn må man jo irritere seg over og hakke på noe. 

Jeg irriterer meg ikke, men spurte kjæresten om det var vanlig når de var så store, og han visste ikke derfor spør jeg her, men det burde jeg kanskje ikke gjort.

Ts😊 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var yngre så laget mamma invitasjonen mens jeg gikk og leverte invitasjonene selv, men de ringte mamma for å informere om de ikke kom.  

Forstår at du lurer på dette, og synes det er noen frekke svar du har fått. Er normalt at foreldrene har innsikt om hvem som kommer i bursdagen ja. Men å dele ut invitasjoner er «mest« normalt, så sender foreldrene melding om barnet kommer eller ikke. 

Anonymkode: 4f37c...7c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå for tiden inviterer foreldre via andre foreldre for å unngå mobbing og utestenging, som kan gå begge veier. 

Jeg anbefaler at du tar av deg stemonsterhatten din og går ut for å kjøpe en veldig fin gave til din bonusdatter.

Anonymkode: 54ee2...309

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at foreldre følger opp, selvfølgelig. Din måte å unnlate å følge opp Ditt barn, er det uvanlige.

Skjønner du som «bonusmor» irriterer deg over at mannen din er omsorgsfull med sin datter og gir henne oppmerksomhet, og her forsøker å «trashe» og tråkke henne nes vis å gjøre henne til noe som det er galt med eller feil på. Ta deg selv en titt i speilet og skjerp deg! 

Du må hisse deg ned litt🙂Jeg har ikke unnlatt å følge opp min datter, jeg var ute sammen med henne og de andre barna 90% av tiden, hvis ikke så jeg henne fra vinduene. Hadde ikke trafikk utenfor bygården men gatetun/lekeplass. 

Vi bodde midt i sentrum av byen og alle barna bodde i bydelen, så det var ingen foreldre som kjørte barna på besøk til noen, siden det var kort vei. 

Når barna fikk bursdagsinvitasjon fikk de beskjed om å fortelle det til foreldrene, og det virket som om de gjorde det, fordi alle foreldrene var informert om at barnet deres skulle i selskap. Av og til ringte de for å høre hvor vi bodde hen, hva som ble servert i tilfelle matallergier, og noen leverte barnet hvis de bodde mer enn 1 km unna. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tro at det er vanlig, men også spesielt nå pga Korona. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå for tiden inviterer foreldre via andre foreldre for å unngå mobbing og utestenging, som kan gå begge veier. 

Jeg anbefaler at du tar av deg stemonsterhatten din og går ut for å kjøpe en veldig fin gave til din bonusdatter.

👏🏼👏🏼👏🏼

Skrevet

Normalt sett ville min 10 åring hatt meg seg invitasjone på skolen. For å  dele ut til alle i klassen hans, og jeg hadde ikke hørt fra foreldrene deres annet enn om det ikke passet. 

Nå i koronatiden derimot gjorde jeg det omvendt. Sendte melding til alle foreldrene først og hørte om det passet med bursdagsfeiring og fortalte samtidig at vi skulle være ute i hagen og at jeg også inviterte ett par barn utenfor kohorten hans, samt at søsknene på andre trinn også var med. Da var det opp til hver enkelte om de ville sende, og foreldrene var da skikkelig informerte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg skrevet at dette gjaldt min datter, hadde dere ikke svart meg så stygt.

Selvfølgelig forstår jeg dette med utestenging og mobbing.

Jeg tror bare jeg har opplevd en helt annen måte å gjøre ting på i og med at vi bodde i nabolag med  masse afrikanere/arabere. Jeg ønsket å bli kjent med foreldrene, men var bare var på hils med og knapt det, sikkert på grunn av språkbarriere og kultur.

Jeg tror også min datter og de vennene hun hadde i gaten frem til 11 års alderen(vi flyttet da) ikke bar preg av så mye utestenging og mobbing. Dette ble mer aktuelt da hun begynte på ungdomsskolen, da det ble mye drama blant jentene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Alvario skrev:

Normalt sett ville min 10 åring hatt meg seg invitasjone på skolen. For å  dele ut til alle i klassen hans, og jeg hadde ikke hørt fra foreldrene deres annet enn om det ikke passet. 

Nå i koronatiden derimot gjorde jeg det omvendt. Sendte melding til alle foreldrene først og hørte om det passet med bursdagsfeiring og fortalte samtidig at vi skulle være ute i hagen og at jeg også inviterte ett par barn utenfor kohorten hans, samt at søsknene på andre trinn også var med. Da var det opp til hver enkelte om de ville sende, og foreldrene var da skikkelig informerte. 

Det forstår jeg godt🙂

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig. Her inviteres det gjennom klassens facebook gruppe.

Anonymkode: b095e...546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...