Gå til innhold

Kjøtt smaker så nasty, tips til mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Pga korona må man jo være i karantene etter sverigeturer. Vi pleier å kjøpe kjøtt i Sverige fordi de har mer utvalg enn her i byen (ikke Oslo) på halalkjøtt. Uansett, vi har spist kjøtt tre eller fire ganger siden det ble koronastengt for frysa var allerede litt tom.. 

Og her om dagen dro vi likevel til Oslo for å handle og vi skulle ha ekte taco, men det smakte så dritt. Kjøttet var ikke dårlig eller noe sånt, men den kjøttsmaken 🤢 og i går hadde vi biff.. Blir for mye kjøttsmak altså. Barnet vårt er ikke nevneverdig glad i kjøtt heller.. 

Så ja.. Dere vegetarianere, hva slags mat spiser dere for å få i dere nok jern? Hva slags barnevennlig Mat anbefaler dere? 

Og dere som ikke er vegetarianere, men spiser kjøtt en gang i blant, hvordan er kostholdet deres? 

(barnet vårt elsker fisk og grønnsaker, men er ikke glad i linsesuppe eller poteter)

Anonymkode: 82ef3...63d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser vegetarisk 5-6 dager i uka, og spiser ellers litt kylling. En sjelden gang rødt kjøtt. Mest for miljøet og for prisen, vegetarisk (når man ikke kjøper erstatning) er så mye rimeligere :)

Uansett, prøvd kikerter? Kikert-taco er godt. Bønner er også mettende. Spiser en del spinat og egg. Kan ikke si om jeg får i meg nok enda, skal ta blodprøve denne måneden generelt og er spent på hvordan alt ser ut etter et halvt år med vesentlig mindre kjøtt. Quinoa i salat er også en god proteinkilde.

Anonymkode: a4e83...5ed

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo 

Pga korona må man jo være i karantene etter sverigeturer. Vi pleier å kjøpe kjøtt i Sverige fordi de har mer utvalg enn her i byen (ikke Oslo) på halalkjøtt. Uansett, vi har spist kjøtt tre eller fire ganger siden det ble koronastengt for frysa var allerede litt tom.. 

Og her om dagen dro vi likevel til Oslo for å handle og vi skulle ha ekte taco, men det smakte så dritt. Kjøttet var ikke dårlig eller noe sånt, men den kjøttsmaken 🤢 og i går hadde vi biff.. Blir for mye kjøttsmak altså. Barnet vårt er ikke nevneverdig glad i kjøtt heller.. 

Så ja.. Dere vegetarianere, hva slags mat spiser dere for å få i dere nok jern? Hva slags barnevennlig Mat anbefaler dere? 

Og dere som ikke er vegetarianere, men spiser kjøtt en gang i blant, hvordan er kostholdet deres? 

(barnet vårt elsker fisk og grønnsaker, men er ikke glad i linsesuppe eller poteter)

https://forskersonen.no/kronikk-mat-mat-og-helse/helsefarlig-myte-om-kjott-og-jernmangel/1598830

“Et kosthold uten kjøtt kan fint dekke behovet for jern. I motsetning til hva mange tror, er det ikke kjøtt men plantekost som er den fremste kilden til jern i det norske kostholdet. Ifølge Norsk legemiddelhåndbok kommer 30 – 35 prosent av jerninntaket i et vanlig norsk kosthold, fra korn og kornvarer. Frukt, bær, poteter og grønnsaker bidrar med 20–22 prosent, mens kjøtt, blod og innmat bidrar kun med ca. 20 prosent av det totale jerninntaket”

Anonymkode: 51fdb...44d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ❤️❤️❤️❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet

Linser er alfa og omega for meg. Røde linser har jern og folat, samt mange andre næringsstoffer. Spiser det flere ganger i uka, lager mos av det, suppe, gryte osv. 

Anonymkode: 54dcb...0f2

Skrevet

Jeg har vært vegetarianer i fire år. Hverdagskostholdet består av grovt brød, ost, melk og egg, grønnsaker og frukt, linser og kikerter. Spiser sjelden kjøtterstatningsprodukter og tofu (dvs, jeg lager det sjeldent selv, spiser det gjerne hvis jeg er ute). 

Greenbonanza er en helt fantastisk blogg og kan gi mye inspirasjon! Hun er vegansk men oppskriftene kan jo modifiseres hvis dere ønsker animalske ingredienser i. Jeg syns de er ekstremt fristende sånn som de er. 😋

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...