Gå til innhold

Hvor mye koffein drikker du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kaffe, cola, pepsimax...😊 Har du en bestemt grense for hver dag? Jeg har nettopp blitt gravid. I uke 4+1. Drikker vanligvis 1-2 kaffekopper og 2-4 glass pepsimax daglig. Hvor mye bør jeg kutte?

Anonymkode: 7284e...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mye. Ca 1L kaffe i løpet av dagen nå som jeg har hjemmestudier og ikke klinikktid i hverdagen. Skal prøve å trappe ned når semesteret er overstått. Ellers drikker jeg noen ganger te i steden for kaffe. På kveld drikker jeg koffeinfri te. Drikker aldri brus.

Er det ikke sånn 1-2 kopper kaffe man anbefaler å ikke overstige når man er gravid? Eller 3 - 4 kopper te? Kanskje du bør redusere til 1 kopp kaffe og 1-2 glass pepsi om dagen.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker (per dl drikke)
– Koke- og filterkaffe: 50-60 mg
– Pulverkaffe: 40 mg
– Espresso: 120 mg
– Te: 26 mg
– Coca cola: 13 mg
– Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Kilde: Helsenorge.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ammer nå, men drakk en iskaffe iløpet av dagen. Skjer cirka hver tredje dag. Noen dager tar jeg et glass cola også. Jeg elsker cola 😂

Anonymkode: 60ed8...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvor høy risiko du ønsker å ta. Koffein øker sjansen for spontanabort pluss øker risikoen for andre komplikasjoner. Jeg inntar null koffein i svangerskapet, ikke noe sjokolade, kaffe, brus eller te. 

Anonymkode: 3490f...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar en kaffekopp ved besøk i blant, ellers drikker jeg ikke slik brus. 

Anonymkode: d6ca0...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kaffe, cola, pepsimax...😊 Har du en bestemt grense for hver dag? Jeg har nettopp blitt gravid. I uke 4+1. Drikker vanligvis 1-2 kaffekopper og 2-4 glass pepsimax daglig. Hvor mye bør jeg kutte?

Pepsi Max har litt mindre koffein enn kaffe, men det er ikke veldig stor forskjell. Det er vel ca 1-2 kopper kaffe som er anbefalt maksgrense (maksgrense per døgn 200mg koffein) så når du i tillegg drikker 2-4 glass Pepsi er du godt over anbefalt grense. Enten må du drikke mindre av begge deler, eller velge kun kaffen eller kun brusen 😊

Anonymkode: 21e99...c32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Kajo skrev:

For mye. Ca 1L kaffe i løpet av dagen nå som jeg har hjemmestudier og ikke klinikktid i hverdagen. Skal prøve å trappe ned når semesteret er overstått. Ellers drikker jeg noen ganger te i steden for kaffe. På kveld drikker jeg koffeinfri te. Drikker aldri brus.

Er det ikke sånn 1-2 kopper kaffe man anbefaler å ikke overstige når man er gravid? Eller 3 - 4 kopper te? Kanskje du bør redusere til 1 kopp kaffe og 1-2 glass pepsi om dagen.

Det er mye mer koffein i Pepsi Max og cola zero enn 13mg. 75mg ifølge den artikkelen her: 

https://www.klikk.no/side2/helse/vet-du-egentlig-forskjellen-pa-pepsi-og-coca-cola-4635845

Så det er ikke store forskjellen mellom en kaffe og de to brusene. (De sukkerfrie variantene, kan hende det er mindre i de med sukker) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye mer koffein i Pepsi Max og cola zero enn 13mg. 75mg ifølge den artikkelen her: 

https://www.klikk.no/side2/helse/vet-du-egentlig-forskjellen-pa-pepsi-og-coca-cola-4635845

Så det er ikke store forskjellen mellom en kaffe og de to brusene. (De sukkerfrie variantene, kan hende det er mindre i de med sukker) 

Den artikkelen du linker til tar nok utgangspunkt i "vanlig serveringsstørrelse" altså 0,5 l. Da er det bedre å bruke FHI som kilde, og de oppgir ca. 15 mg per 100 ml. (https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/)

Jeg for min del har for det meste holdt meg til å drikke 1-2 kopper te/kaffe et par ganger i uken og en halvliter pepsi max 2-3 ganger i uken. Jeg har da vært bevisst på at om jeg har drukket kaffe en dag så dropper jeg brus og motsatt. 

Har kaffecravingsene blitt for ille har jeg holdt meg til koffeinfri pulverkaffe, gjerne da i hjemmelaget iskaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder meg til mengden anbefalt, altså max 200 mg daglig. En kopp kaffe i hverdagen, som regel, og et par glass pepsi max i helgene. 

Anonymkode: 30a42...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvor høy risiko du ønsker å ta. Koffein øker sjansen for spontanabort pluss øker risikoen for andre komplikasjoner. Jeg inntar null koffein i svangerskapet, ikke noe sjokolade, kaffe, brus eller te. 

Nja, koffein øker ikke faren for spontanabort (det trodde man tidligere, men det er man gått bort fra nå). Problemet med koffein i svangerskapet, er hovedsaklig at det kan føre til lav fødselsvekt, og det er forbundet med en rekke negative ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, koffein øker ikke faren for spontanabort (det trodde man tidligere, men det er man gått bort fra nå). Problemet med koffein i svangerskapet, er hovedsaklig at det kan føre til lav fødselsvekt, og det er forbundet med en rekke negative ting. 

Jo, ny forskning viser at inntak over 200 mg øker risikoen for SA med over 40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg drikker 2-5 dl cola i uka pluss noen ganger 2 dl te. Liker ikke kaffe eller brus med kunstig søtning. Endret ikke på dette da jeg var gravid bortsett fra med første, for da likte jeg plutselig ikke cola lenger. 

Anonymkode: b2106...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, ny forskning viser at inntak over 200 mg øker risikoen for SA med over 40%.

Link?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk mye kaffe og cola før svangerskapet. Har i løpet av svangerskapet kuttet ned til maks 1 kopp kaffe om dagen, men en sjelden gang hvis jeg er i kaffeselskap så drikker jeg 1 til kopp der. I tillegg har jeg byttet brus slik at jeg drikker solo i stedet for cola. Hvis jeg en helg har skiiikkelig lyst på cola, så dropper jeg i såfall kaffekoppen den dagen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager mener du at klikk.no er en mer pålitelig kilde enn helsenorge, som personen du siterer refererer til?

Anonymkode: dcc2e...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke brus. Drikker 1 kaffekopp til frokost, kan også drikke enda en dersom jeg er på kafé eller besøk hos noen senere på dagen. Ellers spiser jeg litt mørk sjokolade, er vel koffein i det og.

Anonymkode: 555ec...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker noen glass Pepsi max i uka, ikke hver dag. Tar meg en kopp te når jeg har tid og lyst til helgefrokosten. Må innrømme at jeg kjøper minst 1 frappe i uka, men det tilsvarer nok bare 1 kopp kaffe. Så totalt vil jeg tro jeg er innafor, verre med sukkerinntaket når man har dilla på is. 

Anonymkode: dd0e3...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kajo skrev:

Det er vel noe andre greier i energidrikker som gjør at den fungerer mye mer effektivt enn en kopp kaffe, på tross av lavere koffeininnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...